Kisalföld logö

2016. 09. 25. vasárnap - Eufrozina, Kende 11°C | 22°C

Olcsóbban a luxust, drágábban a kicsit

A fogyasztási adót felváltó regisztrációs díj februári bevezetése megdrágíthatja a legjobban keresett, külföldről behozott használt autókat. A vevő e hónap elsejétől akár néhány százezer forinttal is többet fizethet egy három-négyéves importgépkocsiért.
A regisztrációs adót az autók hengerűrtartalma és környezetvédelmi tulajdonságai alapján számolják ki. A vámhivatal a külföldről behozott kocsik esetén a regisztrációs adót a vámkezelés során állapítja meg. Az itthon gyártott járművek után is adóelőleget kell fizetni, ami a VPOP számlájára kerül. Az uniós szabályoknak megfelelő intézkedés a használtautó-kereskedőket és a vékonyabb pénztárcájú gépkocsivásárlókat is megterhelheti.

Az adó visszamenőleges hatályát kifogásolják

Illusztráció
Az importőröknek és a vásárlóknak a regisztrációs adó többletkiadást jelenthet. A vállalkozók korábban májusi bevezetéssel számoltak, így a múlt héten megrohamozták az okmányirodákat: új autó forgalomba helyezéséhez – vagyis rendszámmal ellátásához – a múlt hét végéig fogyasztási adót kellett fizetniük, vasárnaptól azonban már a fix összegű regisztrációs díjat kell leróniuk. A kereskedők nem az Európában már ismert adónem bevezetését kifogásolják, hanem annak visszamenőleges hatályát.

A kereskedők azt kérték, ha már megfizették az autó után a fogyasztási adót a behozatalakor, akkor ne kelljen regisztrációs díjat is fizetniük, ha még nem tudták azt forgalomba helyezni. A regisztrációs adó végrehajtása szerint az adóelőleget a kereskedő vagy a vezérképviselet fizeti be az importőr által kibocsátott számla alapján. Az átmeneti időszakban a korábban beérkezett és vámolt, raktáron lévő, de forgalomba nem helyezett autók fogyasztási adója a regisztrációs díj befizetését követően egy hónap múlva visszaigényelhető.

A középkategóriás ára emelkedhet

Míg a kis és középkategóriás kocsiknál ez általában áremelkedést okoz, addig a nagyobb teljesítményű járműveknél árcsökkenést hozhat. Ennek magyarázata, hogy a fogyasztási adó a motorteljesítmény függvényében a vámérték 10, illetve 20 százaléka volt, s ez nagy teljesítményű autók esetében a regisztrációs díj legmagasabb tételénél, azaz 1,6 millió forintnál is nagyobb arányban növelte a fogyasztói árat.

A magyarországi eladások több mint 80 százalékát kitevő kis és középkategóriájú kocsik után többnyire a tízszázalékos fogyasztási adót kellett megfizetni, s ennek mértéke általában kevesebb volt a 90 ezres fix regisztrációs díjnál. A szabályozás célja az volt, hogy fiatalodjék a hazai használt autók átlagéletkora. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke szerint a magyar személygépkocsipark negyven százaléka tíz évnél idősebb.

Az erősek kevesebbe kerülhetnek

Darázs Jenő mosonmagyaróvári használtautó-kereskedő szerint egyelőre nagyon bizonytalan még a helyzet, pontosan nem tudni, mennyivel drágulhatnak a kocsik.

– A legjobban a kis- és közepes autók árai mehetnek fel – kezdte Darázs Jenő. – Ezek az előzetes latolgatások szerint tíz százalékkal kerülhetnek többe a jövőben. A regisztrációs díjat a hengerűrtartalom és a környezetvédelmi előírások alapján számolják ki. Így azon gépjárművek után, melyek megfelelnek az EURO 3-as szabványnak, a meghatározott regisztrációs összeg alsó sávjában kell fizetni.

A kétezer köbcentiméter feletti méregdrága luxuskocsik azonban olcsóbbak lehetnek a mostani áraknál. Egyelőre még teljes a bizonytalanság a használt autók után fizetendő regisztrációs díj kapcsán, még mi, kereskedők sem tudjuk pontosan kiszámolni pénzügyi hatásait – tudtuk meg Darázs Jenőtől.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A kisebb gépkocsik is olcsóbbak lehetnek

Nemcsak a nagy kocsik és az 1600 köbcentinél nagyobb hengerűrtartalmú dízelmotoros autók lehetnek… Tovább olvasom