Kisalföld logö

2017. 03. 29. szerda - Auguszta 5°C | 21°C Még több cikk.

Nyárigumi-teszt 2017: hazai terepen ezek most a legjobb abroncsok

A nyári gumik között néhány feljövőben lévő olcsóbb márka is képes immár igazán jó jellemzőket adni - derült ki többek között az idén ötödször megrendezett egyetlen nagyszabású hazai nyárigumi-teszten, melyet a nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu közösen szervezett a Hungaroringen működő tanpályán. A meteorológiai tavasz beköszöntével egyes helyeken már 25 Celsius fokot közelítő hőmérsékletekre is számíthatunk a héten, célszerű tehát mielőbb lecserélni a téli gumikat.
 Az esemény célja az volt, hogy a hazai autósok idén se csupán külföldi tesztek alapján tudjanak tájékozódni a jelenleg legnépszerűbb abroncstípusok minőségi sorrendjéről, hanem hazai környezetben mért konkrét eredményekkel is találkozzanak. A minden eddiginél több, 25-féle tesztelt gumiszett között nem csupán nyári, hanem 8-féle négyévszakos és egy használt téli gumi is szerepelt, biztosítva a teljes körű összehasonlíthatóságot.
 
Az idehaza legnépszerűbb, 195/65 R15 méretű abroncsokat mérő idei teszt során mind a száraz, mind a vizes úton való megállást vizsgálták 60 km/óra mellett. Ezen kívül sor került a kanyarsebesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, a zajszintek, sőt, a kopásállóság mérésére is.
 
„Az idei mérések is azt igazolták, hogy a jelentősen hosszabb fékút miatt kockázatos nyáron ’lejárni’ a már lekopott profilú téli abroncsokat. Az is kiderült azonban a teszten, hogy az előírásoknak megfelelő, de már 10 éves nyári gumi is katasztrofális eredményeket produkál – hívta fel a figyelmet Katona Mátyás, a Használtautó.hu csoport autós magazinjának főszerkesztője. – Száraz és vizes úton is csaknem 5 méter volt a fékúttöbblete már 60 km/órás sebességről való fékezéskor is, ami adott esetben végzetes különbség lehet. Mivel a teszt eredménye szerint már nem egészen 15 ezer forintért (vagyis négyes szettben kevesebb mint 60 ezerért) vehetünk ’nagyon jó’ minősítésű vadonatúj abroncsot is, mindenképpen meg kell fontolni, érdemes-e vállalni a nagyon régi gumik használatából fakadó kockázatot."
 
A teszt azt is megmutatta, hogy az egyes új nyárigumiszettek között is gyakran 10-15 százalékos eltérések mutatkoznak az egyes fékutak hosszát tekintve, vagyis a megfelelő gumi kiválasztásakor sem árt az árcédula mellett az egyéb jellemzőket is megvizsgálni.
 
A négyévszakos gumik közül nyári körülmények között több is igen jó eredményt tudott elérni. Ha azonban ezek árát és fokozottabb kopását is számításba vesszük, akkor hüvelykujjszabályként megállapíthatjuk, hogy az átszerelések okozta többletköltség megspórolása inkább az átlagosnál kevesebbet autózóknak éri meg, miközben ezek az abroncsok képtelenek minden körülmény között olyan teljesítményt nyújtani, mint nyáron egy jó nyári, illetve télen egy jó téli gumi.
 
Mivel az egyes szempontok szerint igen eltérő sorrendet értek el a vizsgált abroncsok, arra a kérdésre, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak a különféle mért teljesítmények súlyozásával kaphatunk választ. Az összértékelés élére például olyan abroncs került, amely egyik vizsgálati szegmensben sem a legjobb, ám mindenhol stabilan jó eredményt hozott. A magyar átlagos nyári útviszonyoknak megfelelően a száraz úton mért fékutak 30 százalékos, a nedves aszfalton mért fékutak 20 százalékos, a kopásállóság 15 százalékos, a száraz és a vizes kanyarjellemzők, valamint a kigurulás 10-10 százalékos, míg a zajszint 5 százalékos súlyozásával értékeltük a kapott eredményeket. Ennek alapján így alakult a hazai Nyárigumiteszt 2017 sorrendje:
 
Abroncs százalék* értékelés
Michelin Energy Saver+ 94% nagyon jó
Firestone Roadhawk 93% nagyon jó
Bridgestone Turanza T001 Evo 93% nagyon jó
Goodyear EfficientGrip Performance 91%
Debica Presto HP 91%
Pirelli Cinturato P1 Verde 90%
Nexen N'Blue 4Season (négyévszakos) 88%
Michelin CrossClimate (négyévszakos) 88% kielégítő
Continental ContiPremiumContact 5 87% kielégítő
Használt Michelin CrossClimate (négyévszakos) 87% kielégítő
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 (négyévszakos) 87% kielégítő
Kormoran Runpro B 86% kielégítő
Falken Ziex ZE914 Ecorun 86% kielégítő
Firestone Multiseason (négyévszakos) 86% kielégítő
Barum Brillantis 2 86% kielégítő
Apollo Alnac 4G 86% kielégítő
Dayton Touring 2 86% kielégítő
Hankook K125 Ventus Prime3 85% kielégítő
FortuneFSR801 84% rossz
Apollo Alnac 4G All Season (négyévszakos) 83% rossz
Nokian eLine 2 83% rossz
Hankook Kinergy 4S (négyévszakos) 83% rossz
Vredestein Quatrac 5 (négyévszakos) 81% rossz
Használt prémium téli gumi 80% rossz
Használt (10 éves) prémium nyári gumi 68% rossz
*: százalékos pontszám, a teszten tapasztalt legjobb jellemzőkhöz viszonyítva
 
Fontos kiemelni, hogy az egyes szempontok eltérő súlyozása változtathat a fenti sorrenden. A súlyozás módosítására a teszt részletes eredményeit ismertető oldalon mindenkinek lehetősége van.
 
A teszt további részletes eredményei ide kattintva találhatók.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egyre öregebb autók közlekednek a magyar utakon

Két év alatt 13,4-ről 13,9 évre nőtt a forgalomban lévő személyautók átlagéletkora Magyarországon, és az eladásra hirdetett autók átlagéletkora is közelít a 12 évhez. Tovább olvasom