Kisalföld logö

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -6°C | 3°C

Négyévszakos, vagy téli és nyári gumit?

Mindenki az üzemanyagok árával foglalkozik, ezért még januárban sem késő meggondolni, hogy téli és nyári gumival vagy négyévszakos szettel autózzunk.

A négyévszakos autógumi valóban olcsóbb és jobb megoldás, mint a téli-nyári garnitúra felváltva? Jó-e télen egyáltalán a négyévszakos? Létezik-e olyan gumiabroncs, amelyik minden körülményhez egyformán jól alkalmazkodik? Megpróbálunk válaszokkal szolgálni ezekre a kérdésekre.


Téli gumi
A téli gumi anyaga a nyárinál lágyabb keverék, amely révén +7 Celsius fok alatti sem válik keménnyé, merevvé, vagyis megtartja a tapadást. A tipikus téli gumi mintázata sűrűn elhelyezkedő egységekből áll; erőteljes, mély kapaszkodóblokkokból. A vonó- és oldalirányú, valamint a fékezőerő hatékony átadása a feladatuk, no meg a kapaszkodás - télen  havon, jégen, csúszós útfelületen is. A mély és széles minták árkai kivetik magukból a havat, biztosítják a megfelelő vízelvezetést a nedves, latyakos, sáros utakon.


Nyári gumi
A nyári gumi anyaga a keményebb gumikeverék, a bűvös határ itt is a +7 fok, e hőmérséklet felett biztosít megfelelő tapadást a nyári gumi. A felülete a télinél telítettebb, így nagyobb felületen fekszik az útra, ezért jobb a tapadása is. A mintázat nem annyira "darabos", hiszen a nyári útviszonyok között nincs is erre szükség. Esőben, nedves úton az aquaplaning (vízen futás) elkerülése érdekében a hosszanti és oldalirányú csatornák biztosítják a gyors vízelvezetést.



Négyévszakos gumiabroncs
A négyévszakos autógumi anyagában és mintázatában is keveréke a téli és a nyári fajtának, így – bizonyos mértékig – a téli ill. nyári hőmérsékleti és útviszonyoknak egyaránt megfelel. Megvannak azonban a maga határai: szélsőséges körülmények között nem tud úgy teljesíteni, mint a téli vagy nyári gumiabroncs. Domboldalon, emelkedőn például messze nem tud télen olyan tapadást biztosítani, mint a téli gumi, nyáron pedig kopásállósága nem éri el a nyári gumi szintjét, ráadásul magasabb fogyasztást is eredményez.


Összességében megállapítható, hogy a négyévszakos gumi akkor jó választás, ha extrém téli körülmények között nem akarjuk használni az autót, viszonylag rövid távolságokra utazunk vele, és egy év alatt nem autózunk 10-11 ezer kilométernél többet.

Helyesen megválasztott gumival üzemanyagot is spórolhatunk. Vásárlás előtt érdemes tájékozódni a konkrét abroncsok tulajdonságairól.

A Cgr.hu nyereménykereső játékával akár jelentős kedvezménnyel cserélheti újra autója abroncsait. Keresse fel a www.cgr.hu/jatek oldalt! 

Olvasóink írták

  • 9. kexmatyi 2012. január 19. 14:23
    „Gonzo. Ott a pont!”
  • 8. gonzo 2012. január 11. 09:57
    „kisember1 és a gumi erősebb zaja sem zavart nyáron?És,ha szoktál tempósabban kanyarodni,kanyarban az az érdekes "elcsúszik az autó alattam" érzés sem zavart?Szerinted miért nem jó a téli nyáron?Azért mert melegben úgy belágyul,hogy szinte elfolyik az autó alól!Ki ajánlott neked "esős nyárra téligumit?:))))Egy szakács,vagy egy virágkötő?:))”
  • 7. umberto 2012. január 10. 20:05
    „A cikk logikus és a végkövetkeztetése nagyjából rendben van. Keveset, nem extrém körülmények között futó autónál a négyévszakos gumi lehet jó megoldás.

    Csak nyári gumi az átmeneti és téli időszakban nyilván veszélyes, a csak téli pedig +35 fokban nem az igazi (nagyon kopik és meleg időben, esőben - nyári zápor - csúszik).

    Külön téli és nyári szett annak indokolt mindenképpen, aki évente 25-30 ezer km-t autózik, mert így a gumi futáskapacitása (60-80 ezer km/szett) nagyjából összhangban van a gumi elöregedési idejével (4-5 év).

    Első természetesen a biztonság minden áron (nekem is 2 szett van, de mondjuk tavaly a nyárit nem rakattam fel arra a kb. 5 ezer km-re), de a cikk végkövetkeztése teljesen logikus.”
  • 6. kisember1 2012. január 10. 19:48
    „Téli gumi télen és nyáron. Ugyanis esős nyáron is télit ajánlanak .)))) És lehetőleg minőségi téli gumi. Nem tudom időben tovább használni, ha cserélgetem. Magától is elöregszik az anyag. Én a benzinfogyasztásban Fabia 2 felnőtt, 3 gyerek nem vettem észre, hogy rosszabb nyáron. Olyan 6,5-8 között mozog megpakolva is.Első a biztonság.”
  • 5. gonzo 2012. január 10. 18:45
    „Úgy látszik ezt nem lehet elégszer átrágni....”
  • 4. Vanderer 2012. január 10. 18:30
    „Idén sincs tél.Nem aktuális a téma.Potenciális gyilkozok azok is akik téli gumival repesztenek a városban sokkal 50 felett.Igen sok van belőlük.Azzal a gumival se fog időben megállni.Ausztria hegyes ország mi meg nem.
    Amúgy sztem is jó dolog a téli gumi.Na de kötelezővé tenni?Minek?”
  • 3. miracle 2012. január 10. 13:47
    „Januárban kicsit késő ezt már meggondolni.
    Egyébként meg kifejthetné már egy okostóni, hogy mit spórol meg azon, ha télen is nyári gumival jár. Tekintve, hogy nem vett ugyan még egy szettet, csak amaz meg 2x hamarabb fog lekopni, tehát ugyanott van.”
  • 2. pappe 2012. január 10. 12:48
    „Aki Ausztriába akar utazni, annak TÉLI GUMI kötelező! A hegyi tartományokban pedig hólánc is kötelező. Ha máshol nem, a csomagtartóban legalábbis...”
  • 1. kumpala 2012. január 10. 12:40
    „Döbbenet, hogy 2012-ben még mindig ezen értekezünk. Télen téli, nyáron nyári, ennyi. Inkább ezt tenné kötelezővé ez az eszement kormány. A nyári gumival télen közlekedők ugyanis potenciális gyilkosok, teszek rá hogy van-e pénzük két garnitúra gumira vagy nincs.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Évi százezernél is több Mercedest gyártanak majd Kecskeméten

A Mercedesnél idén folytatják a toborzást, hogy elérjék a kitűzött 2500 főt. Erre a cégvezetés szerint jó esély van, eddig minden pozícióra sikerült megfelelő szakembert találni. Tovább olvasom