Kisalföld logö

2016. 09. 26. hétfő - Jusztina 13°C | 20°C

Modernebb lett a Felfedező

A több mint 700 ponton megújult Land Rover Discovery ismét mércét állít kategóriájában. Átalakulása eredményeként új külsővel, utastérrel és számos műszaki újdonsággal lett gazdagabb.

A különböző elektronikus futóműrendszerek, köztük az aktív kanyarstabilizátorok és a  hátsó légrugózás még jobb terep- és közúti  menettulajdonságokkal ruházták fel a terepjárót.

Az új márkajelleget tükrözi

Az év elején bemutatott új Range Roverhez hasonlóan a Discovery 2003. évi modellváltozata is a Land Roverek új vonásait öltötte magára. Az egymást metsző lámpaszegmensekből álló ikerfényszórók, az új hűtőrács, valamint a nagy „testvérre" emlékeztető, kerek ködfényszórókkal felszerelt új első lökhárító egyaránt markáns 
ismertetőjegyének számít. Magas kocsiszekrénye és ülőhelyzete, alacsony övvonala, valamint a meredek kaptatók leküzdésének kedvező, rövid első-hátsó karosszériakinyúlása miatt  egyértelműen a Land Rover-család tagjaként azonosítható be az új Discovery. A Discovery valamennyi új vonása ellenére is megtartotta az 1989-ben bemutatott „ősmodell" két jellegzetes ismertetőjegyét, a lépcsős tetőt és a csomagtartó fölött kialakított „Alpine"-résablakokat.

Akár heten, teljes kényelemben

A modellfrissítés a jármű farát sem hagyta érintetlenül: a lökhárítóról a hátsó szélvédőt szegélyező magas lámpatestekbe kerültek át az irányjelzők, így jobban láthatók hátulról. A terepjáró dinamikus külsejét hivatottak hangsúlyozni a 16 colos öt- és hatküllős, és a kétfajta kivitelben gyártott, 18 colos új alumíniumfelnik – utóbbiakkal felszerelve felettébb robusztus benyomást kelt. A tágas, hétszemélyes belsőt hangsúlyozó három új szín, a „tundrazöld", az „alpakabézs" és a „Land 
Rover-fekete" mellett további újdonságnak számít a külön megrendelhető tolatóradar. A Land Rover a harmadik üléssor ülőhelyeinél is ügyelt a gazdaságos térkihasználásra: ha nincs szükség rájuk, oldalra hajthatók és a biztonsági övekkel rögzíthetők, így teljesen kihasználható a csomagtartó tárolókapacitása. Ezek az ülések is hárompontos biztonsági 
övekkel és gyermekfejtámlákkal vannak felszerelve. Ha felnőttek foglalnak helyet rajtuk, ők a mennyezetből tudják lehajtani a testmagasságuknak megfelelő fejtámlákat. A hétüléses modellekbe a
hátsó utasok számára is rendelhető külön légkondicionáló. A Discoverybe ezen felül műholdas navigálóberendezés is kérhető, és még az idén DVD-lejátszóval fog kibővülni a szórakoztatóelektronikai készülékek kínálata. 
Az utasok a mennyezetből lehajtható színes képernyőn élvezhetik majd a digitális filmek nyújtotta kép- és hangélményt.

Hatékonyabb terepezés

A Discovery modellfrissítésének másik lényeges szempontja a közúton és terepen tanúsított menettulajdonságok javítása, valamint a menetkényelem, a minőség és a megbízhatóság fokozása volt. Ennek megfelelően olyan zárható központi differenciálmű rendelhető hozzá, amely adott esetben megakadályozza az első és a hátsó tengely kerekei közötti fordulatszám-kiegyenlítődést. Így akkor is jut hajtónyomaték az első tengelyre, ha kipörögnek a hátsó kerekek. E megoldás előnye, hogy a Discovery még a legzordabb terepviszonyok közepette – például sivatagi homokban vagy kiálló szikladarabokon – is biztonsággal előreküzdi magát. A fejlesztők ezzel párhuzamosan korszerűsítették a fékrendszert és az alvázat. A tárcsafékek új fékbetéteket és féknyergeket kaptak, ezért a korábbinál sokkal kedvezőbb reakció és jobb 
adagolhatóság jellemzi a féket. A felfüggesztések átalakításának  köszönhetően nagymértékben javult a gördülési kényelem. A számos részletre kiterjedő gondos korszerűsítés, amely többek között a karosszéria felfogatási pontjaira is kiterjedt, minden eddiginél csendesebbé tette a Discoveryt.

Fejlett menetszabályzó elektronika

A 2003. évi modellváltozat számos előremutató műszaki megoldást örökölt elődjétől, például a számítógéppel vezérelt aktív stabilizátorokat (Active Cornering Enhancement – ACE). 
A Land Rover fejlesztése kanyarokban jelentősen mérsékli a karosszéria bedőlését, terepen pedig a tengelyterpesztés fokozásával nagyban javítja a kerekek talajfogását. Az új Discovery ezen felül számos egyéb bevált műszaki megoldást mondhat magáénak, köztük az állandó összkerékmeghajtást, a terepáttételezést, a kipörgésgátlót, a súlyterheléstől függetlenül állandó szabad magasságot biztosító hátsó légrugózást (Self Levelling Suspension – SLS), valamint a lejtmeneti segédletet (Hill Descent Control – HDC). Az SLS-rendszer azt is érzékeli, 
ha buckán fennakadva kipörögnek a hátsó kerekek: ilyenkor automatikusan levegőt pumpál a hátsó légrugókba, aminek 
hatására a jármű megemeli a farát, és ki tud szabadulni szorult helyzetéből. Az SLS további előnye, hogy utánfutó vontatásakor kényelmesen, gombnyomással beállítható a vonóhorog magassága. A HDC meredek lejtőn a fékek működtetésével lépésben juttatja le a terepjárót a lejtő aljára, megelőzve a túlzott sebességből eredő megcsúszást.

Magabiztos erejű motorok

Az új Discovery kétfajta motorral rendelhető: az egyik 4,0 literes, 185 LE teljesítményű, V8-as benzines, a másik 139 lóerős közvetlen befecskendezéses, adagolófúvókás, öthengeres Td5 turbódízel-erőforrás, amely a külön kérhető automata váltóval párosítva már percenkénti 2000-es fordulat alatt leadja 340 Nm maximális forgatónyomatékát. E kedvező tulajdonságának köszönhetően mind a lassú terepezésnek, mind a kevés váltómunkát igénylő közúti autózásnak kedvez. 

Amilyen erős, olyan takarékosan bánik az üzemanyaggal: átlagosan mindössze 9,4 liter gázolajat fogyaszt száz kilométerenként, ami kiváló érték egy ilyen méretű terepjárótól. Segítségével 157 km/órás végsebességet és 15,3 másodperces százra gyorsulást tud elérni a 2175 kilogramm  tömegű jármű (az automata kivitel: 17,1 másodperc alatt 
teljesíti ugyanezt a sprintet). A V8-as benzines dinamizmusának köszönhetően 12,8 másodperc alatt gyorsítja fel a Discoveryt 100 km/h-ra, és 170 km/h végsebesség elérésére teszi képessé. 

Csendesebb működés

A Discovery korszerűsítésének egyik legfontosabb célja a zavaró zajok kiszűrése volt. Ennek érdekében új fogazást és házbordázatot kapott az elosztómű, továbbá megváltoztak felfogatási pontjai. A módosítások hatására számottevően csökkent nemkívánatos vibrációja, és egyúttal hatékonyabbá vált a hőelvezetése. A motor szívózaját második 
hangtompítóval sikerült mérsékelni. 
Az új gyártási eljárásnak köszönhetően kisebbek lettek a karosszériaelemek közötti illesztési hézagok, és az új csillapítóelemek megszüntették a torziós zajt. A szélzörejeket és a gázlóvizet új tömítések tartják távol az utastértől, amely a korábbiaknál jobb minőségű anyagokat kapott, ezért már a belső elemek zörgése is a múlté. A menetkényelmet nagyban fokozza a kerekeknél alkalmazott új centrírozási eljárás, amelynek lényege, hogy komplett rendszerként egyensúlyozzák ki őket, így a lehető legjobb egyensúly érhető el.

Nyúzópróba a legkülönfélébb éghajlatokon

A sorozatgyártás kezdete előtt modelltörténetének legkeményebb nyúzópróbáját kellett kiállnia az új Discoverynek, amelynek során Földünk legkülönfélébb éghajlatain át vezetett az útja. Több helyütt „bátyjával", az új Range Roverrel együtt tette meg a nehéz útszakaszokat. A  fejlesztők különös hangsúlyt fektettek hőséggel szembeni ellenállóságra, mivel a Discovery a Golf-öböl térségében és Észak-Amerikában egyaránt nagy népszerűségnek örvend. 
Munkájuk eredményeként új hőpajzsokra és légterelőkre épülő, hatékony „hőszabályzó" rendszer született – ez főleg az észak-amerikai piacra szánt 4,6 literes, V8-as motorral szerelt változatnak lesz nagy hasznára.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Autónk felkészítése téli utakra

Az általánosnál sokkal fontosabb autónk állapota, felkészültsége, amennyiben azzal külföldre,… Tovább olvasom