Kisalföld logö

2016. 09. 25. vasárnap - Eufrozina, Kende 11°C | 22°C

Mivel gurulunk át 2005-be?

Az év első kilenc hónapjában lassult az újautó-eladások üteme. Továbbra is vezet a Suzuki.

Az év első kilenc hónapjában jelentősen lassult az újautó-eladások üteme. Míg az első félévben 104.439 személygépkocsit adtak el Magyarországon – ami 2,7 százalékkal több, mint az elmúlt év azonos időszakában –, addig az első háromnegyed évben 153.206 új személygépkocsit és terepjárót értékesítettek, csupán 0,2 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A Pénz Beszél annak nézett utána, hogy tovább tart-e ez a kedvezőtlen folyamat az autópiacon.

Infografika: a regisztrációs adó összege - kattintson a képre!
Az évek óta tartó piacbővülés tehát tovább tart, de jóval kisebb, mondhatni minimális mértékben. Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke júliusban a Kisalföldnek nyilatkozva a piaci helyzetet a várakozásoknak megfelelőnek értékelte, és örömmel állapította meg, hogy a szakma az első félévben teljesítette azt a mennyiséget, amit előre prognosztizáltak. Év végére 210–212 ezer újautó-értékesítéssel számolt, ami a tavalyi évhez viszonyítva alig több mint 1%-os növekedést jelent.

– Az első kilenc hónap sajnos az előrejelzés helyességét igazolta, mert mindössze 400 darabbal, azaz 0,3 százalékkal sikerült az eladásokat növelni. Ez azt is jelenti, hogy jó esetben a tavalyi mértéket – 208.400 darab – tudjuk elérni, de az sem biztos.

– Mi az oka ennek a kedvezőtlen folyamatnak?

– Véleményünk szerint legalább három oka van. Meglehetősen megnövekedett a lakosság adósságállománya. Sokan vettek fel lakáshitelt és ezeknek a törlesztése eléggé leköti a családok lehetőségeit. Csökkent az idén a jövedelemkiáramlás is, és ráadásul mind a betéti, mind a hitelkamatok magasak. A betéti kamatok emelése következtében az emberek szívesebben teszik bankba a pénzt. Akkor vásárolnak több kocsit, ha a betétkamatok csökkennek. A hitelkamatok növekedése is a vásárlások csökkenésének irányába hat. Bár ez jelen esetben kevésbé befolyásolja a vásárlásokat, hiszen sok kereskedő már 0 THM-mel kínálja a gépkocsikat, s ez finoman szólva már a gazdasági öngyilkosság határát súrolja. Ez egy bizonyos szintig működik, de utána a teljes gazdaságtalanságot eredményezi.

– Ezek a kedvezmények mind azt mutatják, élesedik a verseny?

– Igen. A torta nem változott. A várakozásaink szerint jövőre sem lesz nagyobb, és hogy a tortán belül kinek mekkora szelet jut, az már egyre kiélezettebb konkurenciaküzdelmet okoz. Az árharmonizáció okán bekövetkezett árnövekedéseket a vásárlók nem igazán érzik, pont a kedvezmények révén, de tény, hogy az árharmonizációs kötelezettséget a gyáraknak 2005. október 1-jéig teljesíteniük kell. A kis és alsó-középkategóriába számító kocsik ára, amelyek az eladások 90–91 százalékát jelentik, tovább növekedik, hiszen 12–15 százalék volt az árharmonizáció megkezdése előtt a magyar és EU-s átadási ár közötti különbség, amit be kell „hozni". Természetes, hogy a márkakereskedők különféle kedvezményekkel, árengedménnyel, extrafelszereléssel, hitelakciókkal, használtautó-beszámítással igyekeznek a keresletet élénkíteni, a drágább tortaszeletet vonzóbbá, ehetőbbé-vehetőbbé tenni.

– Várható hajrá az év végén?

– Nem lehet kizárni. Ám a jövő évi eladások terhére történő idei évi vásárlások a jövő évit csökkentik. Ez egyáltalán nem abszolút növekedés. Ez csak ebben az évben kedvező.

– Változott az eladási toplista az első félévhez képest?

– A legfrissebb – még nem végleges – adatok alapján továbbra is első a Suzuki, második az Opel, harmadik a Renault. A további sorrend a Skoda, Volkswagen, a Daewoo és a Peugeot. Nyolcadik a Ford. Egyedüli változás a listán a Peugeot és a Daewoo helycseréje.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Készülnek a télre az autósok

A szervezők álmukban sem számítottak annyi érdeklődőre, mint ahány autós megjelent a közlekedési felügyelet vizsgabázisán – Győrben és Sopronban –, hogy átvizsgáltassák járműveiket a tél beköszönte előtt. Az ingyenes akciót a megyei baleset-megelőzési bizottság szervezte. Tovább olvasom