Kisalföld logö

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -4°C | 2°C

Mit ér a busz, ha magyar?

Öt cég vetélkedésében második lett egy milliárdos üzletre kiírt közbeszerzési pályázaton a győri székhelyű Kravtex Kft. Nemcsak azért sérelmezik ezt, mert ez esetben az ezüstért semmi sem jár, hanem mert meggyőződésük, termékük, a Credo volt a legjobb.

A kormány tavaly augusztusban félmilliárd forintot juttatott a Volán-társaságoknak új autóbuszok beszerzésére. A Volán-egyesülés Autóbusz Rekonstrukciós Irodája szeptemberben írt ki közbeszerzési pályázatot elővárosi autóbuszokra. A Volán-társaságok saját forrásával kiegészített bruttó 1,1 milliárdos keret 24 (plusz, mínusz öt) új autóbusz beszerzését feltételezte. A pályázatra öt gyártó cég küldte el ajánlatát, s a Volán-egyesülés december közepén megkötötte a gyártási, szállítási szerződést a nyertessel. Jelesül az MAN céggel, a győri székhelyű Kravtex második lett. Aligha lehet vigasza, hogy a pályázati döntés után benyújtott jogorvoslati kérelmére a közbeszerzési döntőbizottság a Volán-egyesülés irodáját ötmillió forint bírság megfizetésére kötelezte, mert több
pontban megsértette a közbeszerzési törvényt.
A cég tavaly nyáron jelent meg új fejlesztésű elővárosi autóbuszával, melyet a Volán-társaságok számos elvárását figyelembe véve fejlesztett ki. Ezzel a termékkel szorult a cég a második helyre a nemrég zárult pályázaton. A cégvezető, Krankovics István igazgató és munkatársai szerint igaztalanul.
– Nemrég sikerült megszereznem Moldova Györgynek sok évvel ezelőtt
írt és megjelent, kamionosokról szóló könyvét – mondja az ügyvezető igazgató. – Még utólag is fölöttébb igazságtalannak érzi az ember, ahogy a Rába kamiont leszólták a hazai pilóták a külföldi gépekkel szemben. Pedig aki a sajátját nem becsüli... A pályázat zárása után az az érzésünk, mintha mára sem sokat változtak volna a dolgok. Mintha még mindig előnyt jelentene, ha külföldi az ajánlattevő, és ez nem csupán feltételezés.
A Kravtex szerint a közbeszerzési pályázaton alkalmazott pontozási
rendszer és értékelési módszer irracionális és szubjektív elbírálást tett
lehetővé az ajánlatkérő számára és nem volt alkalmas arra, hogy objektív eredmény születhessen. Az ajánlatkérő önkényesen és szubjektív módon értékelt, vagy éppen nem az ajánlatok tényleges tartalmi elemeit hasonlította össze, vagy figyelembe vehető ajánlati
elem hiányában végezte az összehasonlítást. Miközben utólag pontosító
kérdéseket tett fel a pályázaton induló vetélytársaknak, erről és a kérdésekre adott válaszokról nem tájékoztatta a partnereket, amivel megsértette a verseny tisztaságát.
A közbeszerzési pályázaton azonban a Kravtex gyártmánya mellett szóló
előnyök az elbírálás szubjektivitásra alkalmat adó volta miatt keveset
nyomtak a latban. A döntőbizottság ugyan megállapította az értékelés hibáit, s a közbeszerzési eljárás során vétett jogsértéseket, de végül úgy döntött, hogy az eljárást lezáró döntés helytálló volt.
Az újságírói kérdésre, hogy mennyit veszített a Kravtex, a cégnél egyetlen szóval válaszolnak, sokat. A Credo 80 százalékban magyar gyártmány. Csak a nagy beszállítókat számba véve, huszonhét a számuk, közülük hat Győr-Moson-Sopron megyei cég. A Kravtex nyolcvannál több autóbuszt gyártott, s ezek közül hetvennégy fut kilenc hazai volános társaságnál. Sikeres pályázat esetén valamennyi társaságnál megismerhették volna a Credo gyártói szerint minden vitán felül álló előnyös használatát és üzemeltetési tulajdonságait.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Négy új töltőállomás létesülhet megyénkben

Kétszáz új töltőállomás létrehozását tervezi a közeljövőben a Klub Petrol Kft. Ebből négy épülne a… Tovább olvasom