Kisalföld logö

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -5°C | 3°C

Minőségi, elegáns olasz munka

A közelmúltban több verziót is próbára tehettünk a vadonatúj Alfa 159 sportlimuzin különböző változataiból.

Annyit előrebocsáthatunk: a minőség és a sportosan elegáns külső valamennyinél azonos, a motorizáltság azonban egyáltalán nem mindegy. Ahogyan várható volt: ma már a dízelek vannak előnyben.

Harmonikus izomzat

A külső megőrizte a tipikusan alfás jegyeket, valóban erőt sugárzó, izmos felépítésű karosszériát látunk, hangsúlyozott kerékjárati ívekkel, elöl jellegzetes és nagyméretű Alfa-hűtőmaszkkal és nagyon agresszív három fényszórós orrkialakítással. A körlámpák elöl és hátul is dominálnak.
Egyetlen változás a márka tradícióihoz képest, hogy a hátsó embléma nem elforgatható a csomagtér zárja fölött, ezt a funkciót most másképp oldották meg a tervezők.

Tágasan sportos



A belső tér jóval tágasabb az elődénél, kényelmesen elfér négy magas felnőtt is, például egy 188 centiméter magas vezető mögött egy 178 centis utas. Nagyon széles a középkonzol, a beltér lehet világosbarna vagy fekete, a kárpitok között az igényes plüss és az Alcantarához hasonló tapintású és érzetű Alfatex mellett a klasszikusan bordázott bőrkárpit is megtalálható.
A kormánykerék háromküllős, a világosbarnánál a fekete beltér egyértelműen sportosabb, különösen a valódi alumíniumbetétekkel párosítva.

Rendíthetetlen

Az Alfa 159 futóműve, beleértve a fékrendszert is, csillagos ötöst érdemel. Gyakorlatilag rendíthetetlen, nem lehet kihozni a nyugalmából és a fölényesen magabiztos útfekvésből. Kanyarba, egyenesben és hirtelen irányváltások közben egyaránt a kategória legmagasabb színvonalán teljesít, a nagyon ésszerűtlen manővereknél pedig biztonsági elektronikák sora siet a felelőtlen vagy rutintalan sofőr segítségére.

Két dízel...



A menetpróbára először a 2,4 literes, 200 lóerős, 400 Nm csúcsnyomatékú változatot vittük el. Előszériás darabról lévén szó, lehetne mit kritizálni rajta, de ez nem volna sportszerű. A közvetlen befecskendezésű húszszelepes JTD turbódízel meggyőző erővel gyorsította a karosszériát, visszafogott fogyasztás mellett rendkívül élvezetes menetteljesítményeket nyújtva.
A következő tesztautó a 150 lovas 1.9 JTD-m jelzésű négyhengeres 16 szelepes turbódízel volt, hasonlóan meggyőző nyomatékkal és még csendesebb, kiegyensúlyozottabb működéssel. A dízelkerregést teljesen elszigetelték az utastértől. A hatsebességes váltómű, amely egyébként minden 159-es szériatartozéka, jó fokozatelosztással segítette a gyors haladást, az előzéseket és a lakott területen a megfelelő fordulatszám tartását is.

... és két benzines

Ezután következett az 1.9 JTS 16V 160 lóerős benzines változata, amely – valószínűleg a viszonylag nagy menetkész tömeg miatt – nem igazán az Alfákra amúgy jellemző sportos tulajdonságokat hozta. Kellemes, csendes, kulturált, kipörgetve is visszafogottan sportos hangszínű, kellemes tónusban dolgozó erőforrás. Inkább a megfontolt haladásra alkalmas, bár természetesen előzni is lehet vele, a hat sebességfokozat erre lehetőséget ad, de keményen meg kell dolgoztatnunk az erőforrást,ha igazán haladni akarunk – és gyorsulási potenciálban így sem ért nyomába az előző dízeleknek.
A következő 2.2 JTS (185 LE) rácáfolt a puszta számadatokra, hiszen alig 25 lóerővel tud többet papíron, mint a két decivel „soványabb" kisöccse, de annál sokkal pörgősebb, harapósabb karakterű. A hasonló elosztású manuális váltóval azonnali, spontán menetreakciókat tapasztaltunk a gázpedál bármely állásában: ahogy odaléptünk, késedelem nélkül jött az elvárt teljesítmény. A motor már 1500-as fordulatszámtól készségesen húz, a négyhengeres benzinesek között az egyik legjobb, amit az utóbbi időben kipróbáltunk.

Cikázó cirkáló

A vezetési élményhez a kiválóan formázott, nagyon jó oldaltartású üléseken és az ergonomikusan a vezető felé forduló kezelőszerveken, műszereken kívül hozzájárul a zajmentes viselkedés is. Menet közben is érezzük, hogy jóval szélesebb, nagyobb autóban ülünk, mint amilyen a 156-os volt, mindezt a futómű viselkedése is alátámasztja: a szélesebb nyomtáv jóval magabiztosabb útfekvést eredményez, így nem véletlen, hogy a bólyák közötti gyors kikerülő manővert 130 km/órás sebességgel képes végrehajtani a 159-es.
A karosszéria merevsége 182 ezer Nm/fok. Ez a kimagasló érték valóban érezteti jótékony hatását, hiszen húzósan vett, egyenetlen útfelületű kanyarban sem hallunk recsegést-ropogást, vagyis a kasztni nem deformálódik, így a kerekek jobban tudnak kapaszkodni az útfelülethez. A prémium-alváz válogatott minőségű anyagokból, gondos mérnöki tervezés eredményeként készült, és bár a Saab márkával együtt kezdték fejleszteni, végül anyagi okokból csak az Alfa Romeo vállalta a beépítését.
A lengéskényelem első osztályú, méltó egy prémium osztályú limuzinhoz, annak ellenére, hogy az iránytartás is példás: ezt ritkán sikerül ilyen szinten megoldaniuk a mérnököknek, még a prémium-kategóriában is.
A vezetés élményét és biztonságát rendkívül kis áttételezésű volán, jól elhelyezett pedálok, rövid úton járó, pontosan kapcsolható váltókar javítja: a hat fokozat ellenére egyszer sem sikerült melléváltani vele.
Autópályán az agresszív frontrész megteszi hatását, a közeledő 159-es Alfa elől tisztelettudóan húzódnak félre a lassúbb járművek.

Alapból luxus

Bevezetéskor kizárólag a Distinctive (jól felszerelt) kivitelben volt kapható, egyebek közt automata ablakemelőkkel, ködfényszórókkal, kikapcsolható utasoldali front- és térdlégzsákkal, eső-, sötétedés-, párásodás- és szmogérzékelővel, elektrokróm belső visszapillantóval, kormányról vezérelhető 8 hangszórós CD-s hifivel, Alfatex-kárpittal, bőrkormánnyal. Ezen kívül még rengeteg egyéb kényelmi és biztonsági extrával szerelik föl a 159-es luxusváltozatát, egyebek közt szériában jár még az aktív pollenszűrővel ellátott kétzónás automata klímaberendezés is. Akik mégis olcsóbban szeretnének a legújabb Alfához jutni, azok számára jó hír, hogy idén megjelentek az egyszerűbb Impression és Progression változatok is. A legkedvezőbb árú 140 lovas 1,8 literes benzines alapmodell most kevesebb, mint 6 millió forintért hazagurítható – természetesen ez is kilenc légzsákkal, légkondival, nyolc hangszórós CD-s hifivel, távirányítós központi zárral, és nem utolsósorban a három év vagy 120 ezer kilométer ingyenes szervizeléssel együtt.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az új Renault Mégane

Erős személyiség, határozott jellem: az új Mégane még több értéket képvisel. A továbbgondolt esztétikum az új Mégane-kínálat mind a hat karosszériájánál megjelenik: Coupé, Berline, Limousine, Grandtour, Coupé-Cabriolet és Mégane Renault Sport. Az új Mégane nemcsak esztétikailag, hanem motorkínálatában is megújul. A legjelentősebb újítások a dízelmotoroknál jelentkeznek. Tovább olvasom