Kisalföld logö

2017. 08. 20. vasárnap - István 17°C | 23°C Még több cikk.

Mi lesz veled, négynapos matrica?

Egyelőre búcsúzik a négynapos, az autópálya-használatra jogosító kedvezményes árú „zöld matrica”, amit rengetegen megvásároltak nyáron. Ám a közlekedési tárca vizsgálja bevezetésének tanulságait és az egész évre kiterjesztés lehetőségét.
Miért nem lehet egész évben négynapos matricát kapni? – ez a kérdés mostanában sokakat foglalkoztat, mert csütörtökön éjfélkor lejárt az eladási határidő. Pedig a nyárra bevezetett ötlet nagy sikert aratott: még tegnap is többen keresték az ezer forintba kerülő sztrádabérletet a megyénkbeli benzinkutakon.

Ám egyelőre hiába. Vasárnap lehet utoljára használni, mert a miniszteri rendelet csak a nyári iskolai szünet végéig engedélyezte. A négynapos visszatérésére az ad reményt, hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium értékeli használatának tanulságait és Csillag István tárcavezető vasárnap délelőtt sajtótájékoztatót tart jövőjéről.

Kattintson a képre >>
Sokak szerint a „zöld matrica" beváltotta a létéhez fűzött reményeket: az emberek „vitték, mint a cukrot", mert az alkalmi autópálya-használatért nem kellett aránytalanul sokat fizetniük és így nem keserítették az alacsonyabb rendű utak mentén lakók életét.

Hivatalosan annyit lehet tudni, hogy az új konstrukció június 13-i bevezetése óta 1,2 millió D1 kategóriájú négynapos autópálya-matricát értékesített az Állami Autópálya-kezelő Rt. A szaktárca közlése szerint ennek hatására 15–20 százalékkal nőtt az autópályát használók aránya. Viszont a tíznapos matricából 35 százalékkal kevesebb fogyott az új termék bevezetése óta, ami 400–500 millió forintos bevételkiesést okozott.

Az értékelés mindenképpen összetett feladat. Vizsgálni kell többek közt, hogy azok közül, akik rövid időre utaztak és régebben az ingyenes főutakat vették igénybe, vásároltak-e négynapos matricát. Voltak-e annyian, hogy visszajöjjön az a veszteség, amely a tíznapos matricák csökkenő eladásából származik? Mennyit ér, hogy a településeken átmenő forgalom csökkent? A következtetések levonása azért is nehéz, mert tavaly nem volt ilyen matrica, tehát nincsenek bázisadatok, amelyekhez viszonyítani lehetne az ideieket. És a tapasztalatok szerint novemberben és decemberben 20–40 százalékkal kevesebben veszik igénybe a gyorsforgalmi utakat, mint augusztusban.

A Fidesz és az SZDSZ is folyamatossá tenné

Az M1-es, az M3-as és az M7-es autópályára érvényes négynapos matricát Magyarországon mintegy ötszáz helyen – elsősorban az autópályák mellett, az azokra vezető utak mentén és a határátkelőknél – lehetett megvásárolni. A Fidesz Balaton-parti képviselői kezdeményezték, hogy értékesítését ne szüntessék meg. Az indokok közt szerepelt a főútvonalak környékének zaj- és légszennyezése, és hogy a személygépkocsira vonatkozó éves matrica drágább, mint Ausztriában. Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke szintén közleményben tudatta, hogy kezdeményezi a négynapos visszaállítását.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megjelent az új Porsche 911 GT2

A Porsche AG bemutatta az új 911 GT2-est, amely a legerősebb a 911-es szériában: 483 lóerős, ami az… Tovább olvasom