Kisalföld logö

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

Menetpróba: Mazda RX-8 Revolution

A modellnél az erő és a szépség a végtelen precizitással és a mesteri alaposságú kidolgozással párosul.

A japán mérnökök szeme előtt minden bizonnyal az ősi Nippon hagyományai lebegtek, amikor megalkották a Mazda RX-8-ast. A forma lenyűgöző, az erő és a szépség a végtelen precizitással és a mesteri alaposságú kidolgozással párosul. Állíthatjuk: ami a fegyverek közt a szamurájkard, az autók világában az RX-8.

Indítsunk. Elöl, a széles és lapos, tagolt motorháztető alatt életre kel és máris elnémul az erőmű. A bolygódugattyús motor hangja és vibrációja elenyésző, hátul viszont tompán morajlik a sportos hangzás széles skáláján játszó, izgalmasan hangolt kipufogó.

Kíméletlenül finom

Hat sebességfokozattal gazdálkodhatunk. A nagyon rövid utakon, hajszálpontosan kapcsolható kis váltókar stílszerűen a Wankel-tárcsát idéző gombot kapott. Már 1800-tól szépen megindul az autó bármely fokozatban, a leszabályozást jelző piros mező 8500-nál kezdődik, így a használható fordulatszám-tartomány nagyon széles. A próbán az új tulajdonosára váró, épphogy bejáratott autót kímélő üzemmódban használtuk, így a dinamikát csak korlátozottan élveztük, de a karosszéria, a váltó és a futómű így is alaposan „bemutatkozott" – legnagyobb megelégedésünkre.

A Revolution LS kivitel a 235 lóerős motorváltozatot kapja meg. Gyakorlott vezető 6,4 másodperc alatt érheti el a százas tempót, a végsebesség 235 km/óra. Az 211 Nm csúcsnyomatékú RX-8 gyorsulása ugyan még kímélő üzemben is egyenletes: ellentmondást nem tűrő erővel húz, és élvezetes, biztonságosan tervezhető előzéseket tesz lehetővé. Ha pedig elfogyna a belátható tér, a kíméletlen erejű, de finoman adagolható fékekkel könnyedén visszasorolhatunk a konvojba.

Tiszteletre tanít

A rugózás (némi meglepetésre) egyáltalán nem kemény, inkább kellemesen sportos, az úthibákon viszonylag simán átgördülnek a 18 colos kerekek. Ugyanakkor az RX-8 négy (Brigdestone Potenza gumikkal szerelt) kereke roppant határozottan fogja az íveket. A Bakonyban tempósan kanyarogni  vele igazán vérpezsdítő élmény. A futómű végtelen precizitása a szamurájkardokat juttatja a vezető eszébe: szinte elég oda nézni, amerre haladni akarunk az úton, és a sportkocsi biztos, hogy nagy tempónál is milliméterpontosan ott lesz. Az üléspozíció miatt sem kell aggódnunk: a látványos kialakítású, bőrborítású ülések oldaltartása összhangban van a maximalista futómű képességeivel.

A Renesis-motor

A Mazda RX-8 motorházteteje alatt már a legújabb Wankel-erőforrás, a Renesis rejtőzik. Két rotorral, vagyis bolygódugattyúval rendelkezik. Beépítése ideális, 50:50 arányú tömegeloszlást tesz lehetővé az első és a hátsó tengely között, ennek is köszönhetők a szenzációs menettulajdonságok. A normál kivitel 192 lóerőt, a nagyteljesítményű változat 235 lóerőt teljesít. A Mazda legújabb fejlesztéseivel a korábbi technikai gondok megszűntek, az autó így nem fogyaszt többet, mint egy hasonló erejű sportkocsi, vagyis átlagban 10,6-11,7 litert, és karbantartása sem ró a tulajdonosra nagyobb terheket.

Akár családi kocsinak is

Ilyen képességekről az átlagautók csak álmodnak, és az RX-8-ban az a szép, hogy vérbeli sportautó létére egészen jól használható családi kocsi. A hátrafelé nyíló hátsó ajtók könnyű beszállást biztosítanak, és a gyermekülések biztonsági öveit is könnyű becsatolni. A csomagtér ugyan nem több hetes nyaralásokra méretezett, de a négy utas közepes bőröndjét még elnyeli. Autópályán csendesen siklik az autó, hosszú utakon sem fárasztó a 4000-es fordulatszám. A kezelőszervek japán autóhoz méltó finomsággal működnek. Ha valaki pedig megunná (?) a kipufogó zenéjét, az eddig hallott legjobb gyári hifikhez mérhető CD-rádió egységgel szórakoztathatja magát.

Figyelem és elismerés

A feldíszített Mazda RX-8-as a cseszneki vár parkolójában egyszerűen frenetikus hatást keltett – mindenki alaposan megnézte, többen pedig nemzetközi jelzésekkel nyilvánították ki tetszésüket. Egy hamburgi Mercedes kabrió vezetője egyenesen megkért a hátsó ajtó működésének bemutatására, amit felesége végig videózott…
Ha valaki tehát szereti, ha kocsijával a figyelem és az elismerés középpontjába kerül, jól választ az RX-8-cal. Ráadásul az épphogy használt tesztautó árából most nem kevesebbet, mint egy klímás családi kocsi árát engedi el a forgalmazó. Persze átlagautó így sem lesz az RX-8-ból, de nem is annak készült. Ahogy egy mesteri „katana" sem vethető össze egy szeletelőkéssel…

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kalos: attraktív kompakt

A nemrég bemutatott háromajtóssal az alsó kompakt kategóriás Chevrolet Kalos immár háromtagú modellválasztékkal áll a vevők rendelkezésére. A 2002-ben sikerrel bemutatott Kalos három karosszériaváltozatban – ötajtós és háromajtós ferde hátú, és négyajtós szedán – kapható, két gazdaságos, négyhengeres benzinmotorral. Tovább olvasom