Kisalföld logö

2016. 09. 26. hétfő - Jusztina 13°C | 20°C

Menetpróba: Dacia Logan

5000 euróért tágas, kényelmes, megbízható autót csinálni? A Loganra figyel az egész világ autóipara.

Kibírják, ha nincs hangvezérelt navigációs berendezés, automatikus lámpafelkapcsolás, könnyen lemondanak az amúgy is parasztvakítás ízű esőérzékelős ablaktörlőről, nem hördülnek fel, ha az extralistáról hiányzik a fűthető kormánykerék, vagy a távolságtartó radar.
Ugyanezek az extrák a kocka Ladákban, a Renault 12-esre épülő Daciákban vagy az iráni Paykan modellekben sincsenek meg, viszont elérhetők a helyi lakosság számára és megfelelnek igényeiknek.

Mondjuk az orosz ügyfél elvárja, hogy usankában és télijózsiban is elférjen hátul három felnőtt, a marokkóinál ne forrjon fel a hűtővíz, ha éppen nyolcan ülnek az autóban, a Logan akkor se adja föl, ha Kolumbiában a helyi kovács fog neki a javításnak és így tovább.
Ne ártson neki a por, ne legyen gond, ha még nem sikerült aszfaltozni az utakat, fel se vegye, ha 87 oktános a benzin, alvázvédelmét ne sértsék meg a felcsapódó kövek.
Ezeknek az igényeknek a nagy csomagtartó miatt a lépcsőshátú karosszéria felel meg leginkább, a ferdehátú drágábban gyártható, a kombi szintén. Pont emiatt ötajtós valószínűleg nem lesz. Kombi, továbbá Renault Kangoo jellegű áruszállító viszont igen, 2006-tól és nem kizárt egy platós kisteherautó sem.

A Dacia Logan nem elsősorban a kelet-közép-európai régiónak szól, nálunk a jobb a gazdasági helyzet miatt már minimum egy-két légzsákot, klímát és más extrákat is kínálni kell, legalábbis felárért. A hangzatos 5000 eurós autó ráadásul csak Romániában létezik majd, ott is csak jövőre, a Solenza és a Renault 12-re épülő ősi Daciák kifutása után.
Lényeges adat a Dacia Loganról a 155 milliméteres hasmagasság, ami 2 centivel nagyobb, mint egy Nyugat-Európának szóló Renault esetében volna. A Logan tényleg biztonságosan mozgott földutakon.

Egyelőre az 1,4 és az 1,6 literes benzines motorokkal vezethettük a Logant. Később lesz 107 lóerős, 16 szelepes ezerhatos benzines és 1.5 dCi turbódízel is, kezdetben 65 lóerővel, idővel talán többféle teljesítménnyel.

Üresen 425 centis hossza és 1735 milliméteres szélessége ellenére egy alapfelszereltségű Logan súlya csak 975 kiló. A hengerenként kétszelepes motorok közül az 1,4 literes is rendesen muzsikál az orrban.
75 lóerejével az elvárható módon gyorsul, tehát négy személlyel lusta, egy emberrel nem megy rosszul. Az 1,4 literes motor élénkebb alaptermészetűnek tűnt, mint az ezerhatos, kevesebb lóereje ellenére hozta az elvárható dinamizmust.

87 lóerős az 1,6 literes benzines. Derék szolgaként ez az erőforrás is eléri 3000-nél nyomatékmaximumát, nagyobb terheléssel vagy hegyre fel autózva is könnyen megelőzhettük vele az agyonrakott kamionokat.

A Logan piacain gyakori az autók túlterhelése, ezért az első három fokozat rövid áttételű, hogy könnyebb legyen lendületbe jönni, a 4. és az 5. viszont hosszú, így nagy sebességnél alacsony fordulaton és takarékosabban jár a motor.
Ötödikben 130-nál az 1,6 literes motor nagyjából 3600-at fordult percenként. Egy kollégánk a sietve és hegyre fel-hegyről le megtett út végén 7,8 literes átlagfogyasztást hívott elő a fedélzeti számítógépből, 200 kilométer alapján. Másnap is tapostuk a gázt, de így is elég volt 7,2 liter a számítógép szerint.

Sikerült kipróbálni a kormányszervo és első kanyarstabilizátor nélküli, fekete lökhárítós, egy légzsákos alapmodellt is. A kormányt nem nehéz forgatni, szervo nélkül 140-es sebességnél könnyebb volt vele egyenesen menni, mint a rásegítéses ezerhatossal.
Hosszú kilométereken keresztül vezettük az autót poros, köves, gödrös úton. A csatolt hosszlengőkaros hátsó és a McPherson első felfüggesztés hangolásával sikerült elérni, hogy az autó szinte citroënes varázsszőnyegként siklik az út felett. Egyszerűen hihetetlen, ahogy a gödröket csak látjuk, de érezni alig érezzük. Ahogy az aszfalt sebein átlép az autó, azt tanítani lehetne. A rendkívül tágas utastérben elöl kényelmes utazni, hátul nem ültünk eleget ennek megítéléséhez.

Mitől olcsó?

Ötletes tervezéssel és minél több közös alkatrésszel sikerült leszorítani a Dacia árát. Például a műszerfal egyetlen műanyagtömb, az ajtóvédő műanyag csíkok és a visszapillantók szimmetrikusak, tehát mindkét oldalon használhatók. A hátsó ajtóüvegek hajlításának csökkentésével is olcsóbb lett a gyártás.
Az utasteret a Logan jórészt a Dacia Solenzából örökli, a kormányoszlop, a bajuszkapcsolók és a műszerek a Clióban is ilyenek. Viszontlátjuk a Daciában a Clio első és a Modus hátsó futóművét, erre a padlólemezre épül a Nissan Micra, a Renault Modus és az új Clio, ami szintén csökkenti a költségeket. 

A Logant lehet gyorsan vezetni, de egyrészt nem okoz örömet, másrészt a futómű lágysága és a szerintünk túlkönnyített szervokormány miatt ez erős koncentrációt igényelt. Fickósan vett kanyarban a Logan erősen bedől, mi meg oldalra csúszunk az ülésekről, mert formájuk jó ugyan, de oldaltartást nem sikerült felfedeznünk.
A puha rugózás nem meglepő, hiszen ennek az autónak a leggyatrább utakon is kényelemben kell szállítani utasait, a célországokban pedig nem ritka az aszfaltozatlan, hepehupás út, vagy van ugyan szilárd burkolat, de több benne a kátyú, mint az összefüggő felület.

Hazánkban a keleti autók korában a legtöbb horrortörténet a Daciák rettenetes minőségéről keringett az autósok között, állítólag Baumgartner Zsolt édesapja is az újonnan átvett Daciák átnézésével és újra összerakásával vált ismertté. 
A Logan forgalmazását hazánkban is a Renault márkakereskedők végzik. A típus alapárát szeptember 30-án árulja el az importőr, két héttel a hazai bevezetés előtt. Annyit tudunk, hogy az ár jóval a Thaliáé alatt lesz, de ezzel nem sokat mondtunk Olvasóinknak, mert az autó felszereltsége sem ismert.

A Loganban az a rokonszenves, hogy olcsósága ellenére megfelel az Európai Unió szigorú ütközésvédelmi és zajemissziós előírásainak, motorjai teljesítik az Euro 4 károsanyag-kibocsátási normát.
Az autó 95 százalékban újrafelhasználható, egészen kényelmes és bár a Logannal kivételesen nem az öt csillag megszerzése a cél, azért biztonsága is normálisnak ígérkezik.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Újdonságok a 2004-es Párizsi Autószalonon

Bemutatjuk a legnagyobb európai autókiállítás kínálatát, az egyes autógyártók új és megújult… Tovább olvasom