Kisalföld logö

2017. 01. 22. vasárnap - Vince, Artúr -9°C | 2°C Még több cikk.

Kiosztották a „Nemzetközi Év Motorja

A 35 ország összesen 71 tekintélyes autós újságírójából álló zsűri 2010-ben 11 kategóriában osztotta ki a „Nemzetközi Év Motorja" (International Engine of the Year) díjakat. A német gyártók fölénye továbbra is magabiztos, bár a hibrid és a városi mini kategóriában a Toyota őrzi elsőségét.

A legjobb új motor 2010: Fiat 1.4 MultiAir Turbo

A Fiat MultiAir elektrohidraulikus rendszere szabályozza a hengerekbe beszívott levegő mennyiségét. A vezetési helyzettől függően a vezérlés öt fő állást alkalmaz a szívószelepek emelésére, de elvileg lehetővé teszi a fokozatmentes állítást is. A Fiat Powertrain Technologies szerint a MultiAir a hagyományos benzinmotorokhoz képest akár 10%-kal nagyobb teljesítményt és 15%-kal több nyomatékot ad, míg a fogyasztást 10%-kal mérsékelheti, a károsanyag-kibocsátás pedig így csökken: CO2 (-10%), por (-40%), NOx (-60%). A díjnyertes 1,4 turbó 170 lóerős változata az Alfa MiTo-ban a gyári adatok szerint 6 literes átlagfogyasztást ér el, ami fél literrel kevesebb a 155 lóerős előd adatánál. A start/stop rendszer szintén segít a fogyasztás csökkentésében.


Az év „zöld" motorja: Toyota 1.8 Hybrid

A harmadik generációs Prius új, nagyobb motorja megnövelt teljesítménye javítja a városi és az autópályás vezethetőséget egyaránt. A 2010-es Prius alatt nulláról 96 km/h-ra 9,8 másodperc alatt gyorsul. A megnövelt nyomaték révén alacsonyabb lehet az átlagos fordulatszám, ezáltal a hibrid hajtáslánc még kevesebb üzemanyagot használ fel. 2010-ben a győzelmet a továbbfejlesztett hajtáslánccal érdemelte ki a Toyota, és hamarosan egy másik kategóriában is megjelenik a gyártó hibrid technológiája: hamarosan beépítik a kompakt Auris modellbe is.


A legjobb teljesítményű motor: Mercedes-AMG 6.2

Akárcsak tavaly, idén is a Mercedes-AMG 6,2 literes motorja győzött, ezúttal jelentősebb előnnyel. A V8-as szívó benzines 525 lóerőt és 630 Nm nyomatékot állít csatasorba, amivel 4,6 másodperces gyorsulást biztosít a Mercedes-Benz csúcsmodelljei számára. A csúcstechnika révén a magas fordulatszámú erőforrás olyan takarékos, amennyire lehetséges: az elődjénél 11 lóerővel izmosabb erőforrás átlagfogyasztását a generátor-rekuperációval és a belső súrlódások csökkentésével 1,6 literrel mérsékelték, így 12,6 liter.

Kiosztották a „Nemzetközi Év Motorja

1 liter alatti lökettérfogat: Toyota Aygo

A mindössze 67 kilogramm tömegű 993 köbcentiméteres, háromhengerű, kompakt kialakítású motor az egyik legkönnyebb erőforrás, amit valaha autóba építettek. A rendkívül hatékony üzemanyag-felhasználás következtében átlagfogyasztása mindössze 4 liter száz kilométeren, a széndioxid-kibocsátás pedig 109 g/km. A fejlett változó szelepvezérlési rendszerrel optimalizált motor 67 lóerőt és 93 Nm nyomatékot ad le, amivel az Aygo spontán, jól gyorsuló, ideális városi autóvá vált.


1-től 1,4 literig: VW TSI kettős feltöltéssel

Az idén immár tizedik alkalommal nyerte el a nagy becsben tartott „Az év motorja" díjat a Volkswagen, amely az új 1.4 TSI erőforrást nevezte a versenybe, s amely nem csak az 1-1,4 literes kategóriában, hanem az összesítésben is elvitte a pálmát, s lett így „Az év nemzetközi motorja" kitüntető cím birtokosa is. A díjnyertes 1,4 literes 178 lóerős motor a turbófeltöltés és a kompresszor összehangolt teljesítményének köszönheti elsőségét. A Volkswagen világviszonylatban is az első azzal a stratégiával, hogy a feltöltőt és a direkt-befecskendezést „összeházasítja" és ezeket az erőteljes motorokat az egész modellvertikumban – a Polo-tól a Passat CC-ig – alkalmazza.


1,4-től 1,8 literig: BMW-PSA 1.6 Turbo

A könnyűfémből készült 175 lóerős egység bekerül a MINI Cooper S-en kívül a MINI Clubman, valamint a Peugeot 207 és 308 modellekbe is. Fejlettségét a twin-scroll turbófeltöltő, a közvetlen benzinbefecskendezés, kettős felülfekvő vezértengely, optimalizált, csökkentett súrlódás, és hidraulikus szelepvezérlési rendszer mutatja. A megfelelő dinamikát nyújtó 260Nm-es nyomaték 1500 fordulat/perctől egészen 5000-ig rendelkezésre áll, az átlagos üzemanyag-fogyasztás 6,9 l/100 km.


1,8-tól 2 literig: BMW 2.0 twin-turbo diesel

A harmadik generációs common-rail befecskendezés segítségével 204 lóerőt ad le a bajorok kis dízele (vagyis meghaladja a 100 lóerős literteljesítmény-határt), mindezt úgy, hogy kombinált ciklusban mért átlagfogyasztása 5,5 liter/100 km. A két különböző méretű turbófeltöltőnek köszönhetően a nyomaték felépülése folyamatos a teljes fordulatszám-tartományban. Mivel a teljes motorblokk alumíniumból készült, az erőforrás tömege az elődjéhez képest 20 kilogrammal csökkent.


2-től 2,5 literig: Audi TT RS

A 2,5 literes erőforrás korszerű turbófeltöltése és fejlett FSI közvetlen benzinbefecskendezése formájában az Audi mindjárt két alapvető innovatív technikáját is felvonultatja a TT RS orrában. A 2.480 köbcentiméter összlökettérfogatú konstrukció az 5.400 és 6.500 percenkénti fordulatszám közötti tartományon adja le 250 kW legnagyobb teljesítményét, míg 450 newtonméter maximális forgatónyomatéka 1.600 és 5.300 fordulat között mindvégig a vezető rendelkezésére áll. „Kiemelkedő forgatónyomaték és teljesítmény, karakteres hang – e motor egyszerűen mindent tud, amit csak kell. Az öthengeres technika csúcsa" – szólt a "Nemzetközi Év Motorja" zsűrijének véleménye az Audi TT RS 2,5 literes aggregátjáról.


2,5-től 3 literig: BMW 3.0 Twin-Turbo

A könnyűfém és magnézium soros hathengeres motor 306 lóerőt produkál, amivel az 1-es sorozat kupéját nulláról százig 5,3 másodperc alatt gyorsítja fel, az elektronikusan korlátozott csúcssebesség 250 km/h. A 400 newtonméteres csúcsnyomatéka 1300-tól egészen az 5000-es fordulatszámig biztosítja a zökkenőmentes gyorsulást és rugalmasságot. Csúcs-precizitású közvetlen befecskendezés az üzemanyag hatékony elégetéséért, BI-VANOS kettős szelepvezérlés, könnyű motorépítési technológia: a 2979 köbcentis erőforrás átlagfogyasztása 9,2 liter, CO2-emissziója 220g/km.


3-tól 4 literig: BMW M3 4.0 V8

Az M3 S65 hajtómű ismét megnyerte kategóriájában a Nemzetközi Év Motorja díjat, immár harmadszor. Az M3 4 literes motorját quad-VANOS szelepvezérléssel látták el. Az üzemelő motor olajnyomásával ez a technológia folyamatosan szabályozza mind a négy vezérműtengelyt. A 202 kg tömegű motor könnyebb, és több mint 30 mm-el rövidebb, mint a legendás soros hathengeres elődje volt. A takarékosságot a BMW Brake Energy Regeneration rendszer szolgálja.
A hengerenkénti külön fojtószelepek (két léptető motorral) biztosítják a BMW M motor különösen érzékeny válaszreakcióit, amikor a vezető megnyomja a gázpedált. A bámulatos teljesítmény 420 LE 8250 ford./perc-nél.


4 liter fölött: Mercedes-AMG 6.2

Lenyűgöző motorok indultak a kategóriában: a Jaguar feltöltött 5 literes V8-asa, a BMW 5 literes V10-ese és 4,4 literes turbója, a Lamborghini 5,2 literes V10-ese, és a Porsche 4,8 literes V8-as turbója. Az AMG mögött azonban még a Ferrari 458 Italia 570 lóerős 4,5 literes V8-asa is a második helyre szorult. Az új egység megfelel az egyre növekvő üzemanyag-takarékossági és alacsonyabb károsanyag-kibocsátási igényeknek, de az AMG azt ígéri, a jövőben sem lesz kompromisszum a teljesítmény terén.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az Év Motorja Audi TT-é

A 35 ország 71 autós újságírójából álló zsűri a 2-2,5 liter hengerűrtartalom-kategóriában az Audi TT… Tovább olvasom