Kisalföld logö

2016. 09. 26. hétfő - Jusztina 13°C | 20°C

Intelligens autók, buta vezetők?

Úgy tűnik, minél intelligensebb technikai megoldások vannak az autókban, annál butábbak az sofőrök.

A korszerű személyautók fedélzetén számos olyan műszaki berendezés található, amelyek ma már természetes kiegészítőnek számítanak, noha tíz évvel ezelőtt még nem is léteztek. A biztonság és a tökéletesség utáni hajsza a kényelmi extrák választékának további bővülésével fenyeget, ami hovatovább "kiskorú végrehajtóvá" degradálhatja a vezetőt. 

Az új Audi A6-ban például az anyósülésre nem lehet csak úgyletenni egy nehezebb tárgyat (például teli aktatáskát). A kárpitba épített érzékelő ugyanis utasnak "nézi" azt, és a gyújtás ráadásakor idegesítő csiripelésbe kezd. A vezető előtt három lehetőség van: vagy nem vesz tudomást az idegtépő hangról (ez szinte lehetetlen), vagy áthelyezi a csomagot (ez körülményes), vagy becsatolja az övet… 

A konstruktőrök szemében az ember már régóta a gépjármű mint   műszaki rendszer legfőbb problémájának számít, ezért megpróbálják   kiiktatni gyönge pontjait, ahol csak lehet - vagyis szinte mindenütt. Ezt persze így brutálisan beismerni nem szabad: a mérnöki művészet abban mutatkozik meg, hogy a vezetővel elhitessék, továbbra is ő az ura annak, ami a jármű fedélzetén történik - árulta el a Der Spiegelnek Thomas Weber, a Mercedes gyár főkonstruktőre. 

A gyönge pontok kiiktatása közé tartozik az esőérzékelő (csapadék esetén magától bekapcsolja az ablaktörlőt), a világításkapcsoló (szürkületkor automatikusan felkapcsolja a  fényszórókat), a kipörgésgátló (ESP) és a fékerőszabályzó (ABS). Utóbbiak elejét veszik annak, hogy induláskor, illetve fékezéskor az autó megfaroljon vagy kitörjön. 

A mérnökök már javában dolgoznak a fékezés hatékonyságának javításán. A legtöbb vezető ugyanis felmérések szerint képtelen helyesen, erőteljesen fékezni - emiatt több ezer koccanásos baleset történik évente. Az automatikusan bekövetkező maximális fékezés előszelét jelenti a radarvezérlésű tempomat (sebességet szinten   tartó automatika) éppúgy, mint a követési távolságra felügyelő rendszer. 
Ezek talán még nem helyezik "gyámság" alá a vezetőt, ám a Saab új találmánya már gyanúsan súrolja ennek határát. A svéd autógyárban   kifejlesztett Alcokey nevű gyújtáskulcs csak akkor indítja be a motort, ha a vezető leheletét előzőleg egy szonda alkoholmentesnek találta… 

Az ittasság mellett a fáradtság a járművezetők másik fő ellensége. Német utakon és autópályákon évente kétszázan halnak meg annak következtében, hogy vezetők elalszanak a volánnál. A Citroen már két típusában is kínál ellenszert erre. A mellső lökhárítóba épített infravörös szenzorok folyamatosan figyelik az útburkolati jeleket. Ha a jármű ezekhez képest kisodródik anélkül, hogy működnének az irányjelzők, a vezetőülés erőteljes rázkódásba kezd. 

Az ébresztő rendszer azonban csak akkor segíthet, ha a vezető még elalvás előtt bekapcsolta. Tartós üzemmódra egyelőre nincs lehetőség; ebben az esetben ugyanis országutakon állandó masszírozásnak tenné ki magát a vezető. Nagyon is elképzelhető viszont olyan autó, amelyik érzékeli a vezető álmosságát, és nyomban aktivizálja az ébresztő rendszert. 

A würzburgi egyetem pszichológusaival együttműködve a BMW gyár   mérnökei olyan infravörös kamerát fejlesztettek ki, amely  folyamatosan figyeli a kormánykeréknél ülő személy szemét, és a szemhéjak lecsukódásának frekvenciáján felismeri a vezető fáradtsági fokát. A technika már megérett a sorozatgyártásra - ám a BMW egyelőre habozik. Mint egy szóvivő közölte, a szerkezet autókba történő beépítésével végleg feladnák azt a minduntalan hangoztatott hitvallást, hogy a vezetőt nem szabad gyámság alá helyezni. "Valahol abszurd dolog volna, ha az autó belecsípne a fáradt vezető fenekébe" - kommentálta az ügyet a BMW alkalmazottja. 

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mikor véd a váltózár?

A váltózár az egyik legnépszerűbb eszköz autólopás ellen. Ami látszik: egy kulcslyuk a középkonzol… Tovább olvasom