Kisalföld logö

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -1°C | 9°C Még több cikk.

Határon túli javítások

A dráguló berendezések mellett az olcsóbb külföldi vetélytársak is nehezítik a magyar autószervizek létét.

Csak számla nélkül éri meg szlovák autószervizbe menni      

Ami kedvez a vevőknek, az nem jó az autószerelőknek: az egyre tartósabb motorok és a hosszabb szervizintervallumok miatt csökken a szakműhelyek kihasználtsága. A folyamatosan szűkülő piac és a szigorodó európai uniós előírások, valamint a gyártók egyre magasabb követelményei is alaposan megrostálták a kontinens hálózatát. 2002-ben még harmincezer, egy évvel később már csak 18 ezer márkaszerviz maradt talpon. Az előrejelzések további csökkenéssel számolnak: 2010-re a szakműhelyek száma tízezerre olvad.

Magyarországon még nem ennyire radikális a tempó, de a sorsukat a műhelyek itt sem kerülhetik el. Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint a magyar autópiac telítődött, ennek megfelelően csökkenni fog a szalonok és szervizek száma. 2005-ben az új autók piacának 10 százalékos esésével lehet számolni, ami 200 ezer személyautót és kis-haszonjárművet jelent.

A GÉMOSZ elnöke nem tart a külföldi vetélytársaktól, hiszen nagyjából annyian járnak át Szlovákiába autót javíttatni, mint ahány osztrák dolgoztat nálunk. Az olcsóbb munkaerő és az alkatrészek magyarországinál 6 százalékkal alacsonyabb áfája inkább csak a határ mentén lakókat vonzza a szlovákiai autószerelőkhöz, azok közül is csak a számla nélkül működőkhöz. Jellemzőek a rezsiórabérek: Magyarországon és Szlovákiában is 24-28 euróval számolnak, miközben Ausztriában 70-80, Németországban 90-110 eurós tételeket alkalmaznak.

Mindezt megerősítik a napi szlovákiai tapasztalatok is - jelentette pozsonyi tudósítónk. Évekkel ezelőtt is előfordult, hogy magyarországi autósok felvidéki magánszemélyeknél javíttatták gépkocsijukat, feltehetően számla nélkül. Az utóbbi két esztendőben viszont a határ menti szervizekben is láthatóan megnőtt a magyarországi ügyfelek száma.

Beringer Ferdinánd Pozsony egyik legnagyobb gépkocsieladó és -javító cégének, az Auto Valuseknek a munkatársa, a Skodákra, valamint a Volkswagen csoport más márkáira szakosodó cég képviselője szerint a hazaiakon kívül korábban főleg osztrák ügyfeleik voltak, de az utóbbi időben megszaporodtak a Győr és Mosonmagyaróvár környéki gépkocsik is. Ennek oka: a szlovákiai szervizeket európai színvonalúvá alakították az utóbbi időben, de az áraik harmadával olcsóbbak a magyarországiaknál. Nagy László, a losonci Autokel vezetője azt mondja: a diagnosztizálásért 440 koronát, azaz háromezer forintot kérnek, Magyarországon ugyanez csaknem 10 ezer forintba kerül. Marián Sovic, a révkomáromi Metal Servis tulajdonosa azt tapasztalta: a magyarországi ügyfelek főleg a nagyobb munkákat végeztetik el Szlovákiában, hiszen egy olajcseréért nem érdemes utazniuk.

A magyarországi szakműhelyeknek a munkabéreket leszámítva, a nyugat-európaiakkal azonos alkatrész-, és energiaárakkal, valamint adókkal kell számolniuk. A jelenleg működő szervizek terheit a fejlődő technológiák is növelik, hiszen a szigorodó környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági előírásoknak megfelelő diagnosztikai műszereket kell beszerezniük, és egy éve a továbbképzés költségeit sem az anyagyártók fedezik. A GÉMOSZ elnöke egyetért azzal, hogy a gyártók megbízható szervizhátteret írnak elő, de a kettős mércét már nem tartja elfogadhatónak, hiszen sok francia, német, olasz és osztrák szerviz felszereltsége messze elmarad a magyar, vagy a többi tavaly májusban unióssá lett országban működő szakműhelyétől.

Szalonképes százmilliók

A magyarországi gépkocsiforgalmazó, alkatrész-értékesítő és -javító ágazatban százezer embert foglalkoztatnak, ezek harmada márkakereskedésekben dolgozik. Egy új szalon és szerviz zöldmezős beruházási költsége - a tízezer négyzetméteres építési területet és a közművesítést nem számolva - csaknem egymilliárd forint, ebből az összegből négyezer négyzetméteres kereskedésre és bemutatóteremre, valamint húszállásos autószervizre és 700 négyzetméteres fényező- és karosszériajavító-műhelyre futja.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vezető nélküli Touareg

A csúcstechnológiájú érzékelőkkel felszerelt Volkswagen Touareg terepjáró sofőr nélkül közlekedik. Tovább olvasom