Kisalföld logö

2017. 10. 18. szerda - Lukács 12°C | 22°C Még több cikk.

Gázüzemű autók: szabad az út a mélygarázsokba!

Behajthatnak a mélygarázsokba a gázüzemű, az LPG-s autók; ezt egy új rendelet teszi lehetővé, amely szerint egyszerűsödik a tankolás is, mert az üzemanyagkutaknál a gáztöltőfej azonos oszlopon lehet a benzinével és a dieselével – áll a Prímagáz portálunkhoz is eljuttatott közleményében.

Új rendelettel szabályozta a kormány a gázos autók üzemeltetési körülményeit. Az október 6-án életbe lépő 28/2011 BM rendelet az országos tűzvédelmi szabályzatról úgy rendelkezik, hogy a „töltőállomáson megengedett a vonatkozó műszaki követelményeknek megfelelően kialakított többfunkciós, éghető folyadékot és LPG-t vagy CNG-t együttesen kiszolgáló kútoszlop elhelyezése." Eszerint a gázt tankolóknak nem kell majd a töltőállomás egyéb, félreeső részére állniuk, hogy feltöltsék autóikat.


A másik kedvező döntés a 601. paragrafus értelmében, hogy a biztonsági szeleppel felszerelt járművekkel – és az utóbbi években beszerelt LPG szettek már ennek megfelelőek – október hatodikát követően már nem lesz tilos mélygarázsokban parkolni.

– A régi szabályozás elavult volt, hiszen a gázüzemű autók kisebb veszélyt jelentenek akár a benzinüzeműeknél is, így mindkét új rendelkezés megfelel az európai trendnek és a műszaki előírásoknak – nyilatkozta a Prímagáz biztonságtechnikai vezetője. Farkas József elmondta, a jogszabályok ilyen irányú változtatásáért már hosszú ideje lobbiztak, mert a korábbi, feleslegesen szigorú rendelkezések sok bosszúságot okoztak az LPG-vel közlekedőknek.

A benzin ára már 400 forint körül ingadozik, ami közel duplája az autógázénak, úgyhogy a váltás még nem érte meg ennyire – mondta a Prímagáz műszaki igazgatója. Kirilly Tamás kiemelte, tőlünk nyugatra az LPG felhasználása dinamikusan emelkedik, a leggyorsabban a németek és a lengyelek kapcsoltak: az utóbbiaknál évi 1,5 millió tonna autógázt használnak fel, ami hatvanszor annyi, mint a hazai – egyébként szintén egyértelműen növekvő tendenciát mutató – 25 ezer tonnás fogyasztás.

A szegedi Árkád mélygarázsába is behajthat a gázüzemű autó.
Ma már a mélygarázsba is behajthat a gázüzemű autó.

Az autógázzal hajtott autók messze túlteljesítik a legszigorúbb környezetvédelmi besorolásokat is. Gázzal hajtva például egy húszéves, katalizátor nélküli benzines autó is gond nélkül teljesíti a még be sem vezetett, euro5-ös környezetvédelmi normákat. Az LPG-vel kombinált hajtású autók széndioxid-kibocsátása 20, szénmonoxid-kibocsátása 50, szénhidrogén-kibocsátása 40-60 százalékkal alacsonyabb a csak benzinüzemhez képest, míg a szilárd-részecske kibocsátás teljesen megszűnik.

Olvasóink írták

  • 7. Legoooo 2011. október 15. 12:02
    „Ha már így áll, akkor tessék az összes szervízbe is beengedni a gázosokat. Az aknásokba is. Nagyon sok helyen azért nem javíttathatom, mert azt tiltja a rendelet, hogy gázos autót oda beengedjenek. Mégha a problémának semmi köze a gázrendszerhez, akkor sem. :(”
  • 6. Goldman 2011. október 10. 11:13
    „Az lpg és a cng 2015-ig az unió országaiban jövedék mentes.”
  • 5. Legoooo 2011. október 08. 20:17
    „Ha szakember csinálja és szervizeli, akkor:
    1, egyáltalán nem macera,
    2, semmivel sem veszélyesebb, mint a szintén robbanásra hajlamos benzin.
    Abban viszont egyetértek, hogy tényleg nem lenne jó, ha megsarcolnák az gázt is.”
  • 4. heat 2011. október 07. 13:55
    „A gázos autó a szegények sportja. Én tudom, mert kb 10 éve azzal járok. Senkinek nem ajánlom, mert veszélyes és sok a macera. Nem lenne szerencsés, ha elterjedne és felfigyelnének rá az állandóan új sarcokat kitaláló hatóságok. Ezt cikket sem kellet volna megírni, mert még valaki kedvet kap hozzá. Nem hiszem, hogy a kedves olvasók nagy része nyugodt szívvel beültetné a családját egy gázosba. Én sem jókedvemben teszem, hanem mert muszáj. Ha majd lesz annyi pénzem, hogy nem zavar az évi több százezer Ft értékvesztés az autómon, akkor majd én is új, vagy 1-2 éves kocsival járok és hidegen hagy az üzemanyagár. Addig meg tovább gázozok...”
  • 3. Legoooo 2011. október 07. 10:17
    „Bármelyik is, akkor a világ a feje tetejére áll. Vagy hagyományos autóval nem járunk, vagy nem főzünk/tüzelünk. Marad a ló, a hintó, a riksa, meg a bálával tüzelés. A húst parázs felett sütjük......”
  • 2. oPTiKa 2011. október 07. 08:38
    „A kérdés csak az, hogy az olaj fog elöbb elfogyni, vagy a gáz...”
  • 1. Legoooo 2011. október 07. 00:04
    „Sokan még mindig frászt kapnak a gáztól. Pedig remélem az idő az LPG-t, CNG-t igazolja. Ha másért nem, hát az ára miatt. 8 éve LPG-s, 29 éves Audit autót hajtok, minden jelentős gond és probléma nélkül.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Továbbra sem enged a hátsókerék-hajtásból a BMW 1-es

Az új BMW 1-es második generációjában is osztálya egyetlen hátsókerék-hajtású modellje. Az autót kipróbáltuk és nagyon rendben találtuk, az ár más kérdés, ez a prémiumszegmens... Tovább olvasom