Kisalföld logö

2017. 03. 24. péntek - Gábor, Karina 5°C | 16°C Még több cikk.

Ford iosis: új design-irányzat

Lehullott a lepel az iosis koncepcióautóról. Egyedi arányok és design-témák jelölik ki a Ford új formanyelvét.
Egyedi arányok és design-témák jelölik ki a Ford of Europe új formanyelvét: az iosis kinetikus designja szemlélteti a mozgó autó energiáját.

Kattintson a képekre!
Lehullott a lepel a Ford feltűnő iosis koncepcióautóról, amely kijelöli a Ford of Europe új, izgalmas design-irányzatát. A Genfben idén bemutatott Ford SAV Concept stílusát követő iosis a Ford új „kinetikus design" filozófiájának jegyében született. Duplacsuklós, oszlop nélküli ajtók könnyítik meg a beszállást, kiformált kormánykerék és váltókar, ihletett anyagfelhasználás várja az utasokat az iosis belsejében. Különlegesség még a drámai, precíziós, technikás világítás. Az iosis világbemutatójára a 2005-ös Frankfurti Autószalon Ford standján került sor.

„Az iosis több egyszerű szalonautónál, hiszen elárulja, milyen lesz a Ford of Europe jövőbeli design-irányzata" mondta Martin Smith, a Ford of Europe design-igazgatója. „Erős üzenetet hordoz, mert erős a jövőnk is."

Mozgási energia

A „kinetikus designnal" a Ford of Europe alapértékét öntötte kifejező, új formanyelvbe a tervezőcsapat. Az iosis ennek a legvégsőkig vitt megjelenése. A kinetikus design láthatóvá teszi a Ford elismert menetdinamikáját – hiszen a mozgási energiát fejezi ki.
Az új formanyelv alapját képező járműfelépítés a Ford „megosztott technika" stratégiáján nyugszik. A tervezők most szabad kezet kaptak, hogy különféle modelleket hozzanak létre a közös elemkészletből. Az iosis megmutatja, hogy teljesen más jellegű jármű is létrehozható a genfi SAV Conceptben felhasznált elemekből.
Az iosis feszített, dinamikus vonalai a legerőteljesebben alkalmazzák e stílust. Széles válla és éles övvonala még izmosabbá teszi megjelenését.

Erőteljes szobor

A karosszéria atlétikus arányait precízen kiformált alapfelületek hangsúlyozzák. Legjobban a pontosan definiált három síkot mutató felülnézetben látszik ez. A bizonytalanul lekerekített formák elhagyása vizuálisan megrövidíti az első túlnyúlást. Hozzájárulnak a szoborszerű formához a kifejezett kerékívek is, amelyek már megszokott jellegzetességnek számítanak a Fordnál, mióta annak idején megjelentek a Focuson.  
Erre a letisztult térbeli formára rakódnak a világosan felismerhető grafikai elemek. Kiemelkedő szerepet játszik a hátrafelé enyhén emelkedő övvonal, de megjelenik az iosison a Ford arculatához hozzá tartozó trapéz-alakú hűtőnyílás, amely a markáns, krómozott hűtőmaszk alatt helyezkedik el.
Könnyen azonosítható elem a határozott vonalakkal megrajzolt fényszóró és hátsó lámpa. Az utóbbi részleteinek gondos kidolgozása és a bura alsó sarkának elkeskenyítése azonnal felismerhetővé teszi hátulról az autót.

Utcai autókon is megjelenik

A háromdimenziós felületek összetettsége és a grafika kimunkáltsága hozzájárul az iosis feszültséghordozó, erőteljes kiállásához. Az összhatást ékszerszerű lámpák és izgalmas, új könnyűfém kerekek fokozzák, amelyek az autón másutt látható formai elemeket ismétlik meg – ez nagyon fontos a „kinetikus design" szempontjából. Az iosis húszcolos kerekeit tömör alumíniumtömbből munkálták ki; a háromdimenziós formát polírozott és eloxált felületek kontrasztja juttatja érvényre.
Az erőteljes, szoborszerű formák, a világosan felismerhető grafikai elemek és a finom részletkidolgozás, amelyek olyan erőteljesen jelentkeznek az iosison, különféleképpen megjelennek majd a Ford of Europe valamennyi eljövendő modelljén. A „kinetikus design" az a formanyelv, mely biztosítja a Ford vezető szerepét e területen. 
   

Drámai enteriőr

Az iosis belső kialakítása a külső témákat viszi tovább, megőrizve az utastér hívogató jellegét. A sajátosan nyíló ajtók megkönnyítik a beszállást, és vizuális kapcsolatot teremtenek az autó belseje és külseje között. A műszerfal, a középkonzol és a középalagút a drámai külső formákat tükrözi. Maga a karcsú és komplex formájú műszerfal körülöleli a két első ülést. E formák hatását egészíti ki, különösen modernül, a dinamikusan sportos jellegnek megfelelő anyagú kárpitozás és színválasztás. A futurisztikus gumi és alumínium, illetve a fényűző bőr kombinálása technikai és kifinomult hatást kelt.
A tömör alumíniumból kialakított, kontrasztos, narancsszínű kesztyűbőrrel bevont kormánykerék, közepében a grafitmetál légzsákfedéllel, tökéletesen illik a Focus World Rally Car által inspirált szekvenciális váltókarhoz.
Mesteri kidolgozás, kiváló minőségű anyagok, és némi meglepetés-hatás – az indítógombot például úgy találjuk meg, hogy felhajtjuk a kis fedelet a váltókaron.

Biztonsági memória

Az iosis középkonzolján két csatlakozó aljzat van, hordozható memóriatároló részére. Nincs ugyanis kulcs, vagy kártyás rendszer, hanem a memória szolgálja a biztonsági szempontokat, egyben tárolja a vezető személyes ülés-, audio- és képernyő-beállításait is.
További érdekesség a tetőkárpit és az ajtóborítások elektrolumineszcens, világító fóliabevonata. Ez a nagyon helytakarékos megoldás kellemes, egyenletes fényt bocsát ki, és méretre szabható.
„A Ford of Europe elismerten vezet a menetdinamika területén, de megfizethető és megbízható autóinak nagyszerű kidolgozásáról is. Vevőink e jellemzőkkel azonosítanak minket. Mostantól pedig hozzájuk vesszük az érzelmi designt is," jelentette ki Smith.  „Az iosis azt az üzenetet hordozza, hogy a Ford komolyan vezető szerepre tör a designban."

A vezetőhely meghatározó eleme az analóg műszeregység. Kronométerhez illő precizitásával a nagyfelbontású folyadékkristályos kijelző tart egyensúlyt. Itt jelennek meg a konfigurálható navigátor információi, valamint a tolatókamera képe.
A tekintetet magukra vonó ülések vázának gerince és bordázata alumíniumból és gumiból készül. Az első üléseket szinte lebegő középkonzol választja el. A műszerfalon és a középkonzolon található szellőzők szabályzó lamellái a vadászrepülők utánégőjét idézi. Még jobban kihangsúlyozzák e hatást az ajtók alumíniumbetétei, amelyeket mintha a szellőzők fújnának ki magukból.

A belső térben bőségesen falhasznált neoprén háromféle színben fordul elő: sötét faszén, „oxigén" (metálszürke) és erőteljes, technikai narancsszín. Előfordul egy finom, grafitmetál jellegű bőr is. A hagyományos szőnyeget strapabíró, ezüstszálas szövettel helyettesítették.

Innovációk sora

Az iosis számos design-innovációjának egyike a szénszálas anyagból készült könnyű ajtók különleges nyitómechanizmusa. A szellemes csuklópántokon felfelé-kifelé nyíló ajtó nyitott állapotban sem igényel kiegészítő alátámasztást.
Az iosison nincs hagyományos külső tükör, hanem kamerákat szereltek az ajtókra. Ezeket autó formájához illő alumíniumházban helyezték el.
Az első lámpaegységben a függőlegesen álló irányjelző választja el a fénykibocsátó diódás tompított fényszórót a függőlegesen elhelyezett menetfénytől. Ezek alatt vannak a távfény diódái, amelyek lézer-sorhoz hasonló csövekből világítanak. Hátul a kör-alakú helyzetlámpát kívülről az irányjelző, belülről a féklámpa övezi.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Biztosítás: számolni kötelező

December 1-jéig kell felmondaniuk gépkocsijuk régi kötelező biztosítását azoknak az autótulajdonosoknak, akik biztosítót szeretnének váltani. Az új szerződések megkötésére december 31-ig van lehetőség. A biztosítók nagy versenyre számítanak, a becslések szerint 300–500 ezren is lehetnek idén azok, akik új biztosítóval szerződnek. Tovább olvasom