Kisalföld logö

2017. 04. 29. szombat - Péter 4°C | 14°C Még több cikk.

Finoman megmunkált nagyvas

Az új Volvo XC60 az XC modellek sokoldalú képességeit és egy kupé eleganciáját ötvözi, ehhez nem férhet kétség. Ráadásul a gyártó szerint a legbiztonságosabb, egyben a legizgalmasabb Volvo, ami valaha készült. Igazán vonzó keverék, divatosan szólva crossover, ahogyan ezt az új kategóriát nevezik. A svéd márka új összkerékhajtású luxusmodelljét vittük el egy próbakörre.
Mit is várunk el manapság egy Volvótól? A többi gyártó számára iránymutató, világelső biztonságot természetesen az XC60 esetében is kipipálhatjuk, de erről később. A márka ismerői számára nem meglepő a válasz: a kiemelkedő gördülési komfortot, a zaj- és rezgésmentességet, ami az utazást igazi kikapcsolódássá teszi egy Volvo bármelyik ülésében, sok-sok kilométeren át. Maga a márkanév is ezt jelenti latinul (Volvo= „gördülök"), és természetes, hogy a nagy tömegű, masszív XC60-as fölényesen hozza a luxuskategóriában elvárt színvonalat. A belső térben a már megszokott lebegő középkonzol (fa vagy alumínium borítással), a kiváló tartású, kényelmes ülések (kívánságra tartós, vastag bőrbevonattal), finom kidolgozás és illatok, egyszóval tipikus Volvo-hangulat fogadja a vezetőt és utasait. Apropó anyagok: az XC60-ban nincs mellébeszélés. Minden az, aminek látszik. Természetesen allergiamentes kivitelben.

Új Volvo XC60 - karosszéria

Városban is könnyedén

Első ránézésre nyilvánvaló, hogy a Volvo XC60-as egy nagyon igényes célcsoport számára készült. A formatervezés igazi bravúrja, hogy az agresszív sportosságot és a kifinomult harmóniát, az erőt és előkelőséget egyaránt megtalálhatja benne bárki. Az már csak hab a tortán, hogy a családias, okos praktikumot is nyújtja – persze, hiszen ez egy Volvo! Mindezt számtalan rakodóhely és 873 literes csomagtér jelzi. Ráadásul kompakt méretekkel rendelkezik, ami megkönnyíti a városi közlekedést. Az XC60 20 centiméterrel rövidebb, mint az XC70, vagyis alig 4,6 méter, és alacsonyabb, mint az XC90 luxusterepjáró, ami azt jelenti, hogy gyorsan megszokjuk az irányítást.

Még az elvárt magas színvonalhoz képest is hihetetlenül csendes és kényelmes az autó, az úthibákat kielégítően tompítja, ugyanakkor magasságához képest meglepően könnyedén veszi a kanyarokat. A futómű hangolása szinte már agresszíven sportos. A magabiztosságot a magas üléspozíció, a remek kilátás és az érezhetően nagy tömeg is támogatja. Tolatás közben a kocsira minden irányban figyelő radar-asszisztens siet a vezető segítségére.

Új Volvo XC60 - belső tér


Nagyon megy, de gyorsan megáll

Az új XC60-ast a D5-ös motorral kaptuk meg, természetesen összkerékhajtással és az Instant Traction rendszerrel, amely az összes típusváltozaton szériafelszerelés. A közös nyomócsöves turbódízelmotor 185 lóerős csúcsteljesítményt és 400 Nm maximális nyomatékot ad le, ami bármely közlekedési helyzet megoldására bőségesen elegendő. A hatfokozatú Geartronic automata váltó hatékonyan, simán hidalja át a dízelmotor löketszerű gyorsítási hullámait, de aki a sima utazás helyett sportos élményekre vágyik, áttolhatja a váltókart a kulissza jobb oldalára, és kézzel kapcsolhatja a fokozatokat. Mivel a ékrendszer a Volvo XC90-es berendezésén alapul, az erős fékek és a kisebb tömeg kombinációja mellbevágó fékhatást eredményez.

A gyártó városban 10,9 literes átlagfogyasztást ad meg, ezt rendkívül óvatos gázpedálkezeléssel, a tempomat és a motorfék gyakori használatával sikerült 8,5 literre kihoznunk, sőt, néha 7-essel kezdődött az átlagfogyasztás kijelzője, de a igazat megvallva normális, tempós közlekedéshez ennél jóval több kell. A más Volvókból jól ismert, erőteljes D5 dízelmotor étvágytalanságát ismerve reálisnak tűnik a vegyes üzemben megadott 8,3 literes átlag (hatfokozatú kézi váltóval 7,5 liter), de dinamikus vezetők nem árt, ha bő 1 litert rászámolnak az értékre, hiszen egy-két utassal már kéttonnás járművet kell a motornak mozgatnia.


A biztonság erejével

A biztonság területén a legnagyobb újdonság az ún. city safety (lásd keretes írásunkban), mely városi forgalomban segít a vezetőnek elkerülni, vagy legalábbis csökkenteni a kis sebességnél bekövetkező baleseteket. Ha a rendszer úgy érzékeli, hogy az autó nekiütközne az előtte haladó járműnek, de a vezető mégsem reagál, akkor a jármű saját maga állóra fékez, vagy ez nem lehetséges, minimálisra csökkenti az ütközés erejét. A Volvo a világon elsőként kínál ilyen biztonsági rendszert szériafelszerelésként.

A City Safety ütközéselkerülő rendszer

A statisztikák szerint az ütközések 75 százaléka 30 km/óra alatti sebességnél történik. Az esetek 50 százalékában a vezető egyáltalán nem fékezett az ütközés előtt, a legtöbb esetben azért, mert figyelmét elterelte valami. Ilyen esetekben a City Safety óriási segítséget jelent. Ha a két kocsi közötti relatív sebességkülönbség 15 km/óra alatt van, akkor a rendszer segítségével teljesen elkerülhető az ütközés. 15 és 30 km/órás sebességkülönbség között a hangsúly az ütközés előtti sebesség lehető legnagyobb csökkentésén van.

Az autó előtt zajló forgalmat a szélvédő felső részére épített lézerszenzor figyeli. A rendszer másodpercenként ötvenszer számolja ki, hogy milyen fékerő szükséges a baleset elkerüléséhez. Amennyiben a fékerő meghalad egy bizonyos szintet, és a vezető nem reagál, akkor a rendszer automatikusan üzembe helyezi az autó fékrendszerét, és visszaveszi a gázt. A City Safety éjjel és nappal is egyformán jól működik, a köd, pára, hó vagy erős eső azonban korlátozott működést eredményezhet, ezért fontos a szélvédő tisztán tartása.


Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elkészült a kétmilliomodik Mazda3

A Mazda Motor Corporation bejelentette, hogy a Mazda3 (Japánban Mazda Axela) globális gyártása 2008.… Tovább olvasom