Kisalföld logö

2016. 10. 01. szombat - Malvin 13°C | 23°C

Felbőgött a negyvenmilliomodik oroszlán

A több mint egy évszázados múltra visszatekintő Peugeot autógyártás a negyvenmilliomodik oroszlán emblémával ellátott jármű megszületését ünnepli. 40 millió autó – nagyjából ennyi jármű alkotta a teljes francia járműparkot (személy- és haszonjárművek) 2002-ben, és a világ autógyártói összesen ennyi személyautót állítottak elő 2001-ben!
A Peugeot márka kiemelkedő helyet foglal el az autógyártás történetében. A 2-es Típusra keresztelt, gazolinnal hajtott, Daimler motorral felszerelt első kis négykerekűtől a legújabb modellekig a márka történetét a folyamatos műszaki, emberi és ipari fejlesztés jellemezte. Míg kezdetben mindössze néhány oroszlán jelzésű példány látott napvilágot évente, ma már a márka átlagos napi termelése eléri a 8600 darabot, kilenc modellcsaládra vetítve.

Az első húsz millió Peugeot száz év alatt…

Egy ősi darab a Sochaux-i gyárban
Az első 1000 járművet 1889-től az 1900-as év közepéig állították elő. Először az észak-franciaországi Valentigney-ben és Lille-ben készültek a Peugeot autók, később a gyártás átkerült a Franciaország keleti részén található Audincourt-ba és Beaulieu-be.
A százezredik Peugeot 1925 elején látott napvilágot a márka nagymúltú gyárában, Sochaux-ban. 1929-ben megjelent a 201, az első Peugeot modell, amely az azóta hagyománnyá vált háromjegyű számot viselte. A 201 két évvel későbbi változata volt az első olyan autó a világon, amely szériában tartalmazta az első független kerékfelfüggesztést.

1934-ben mutatkozott be a 401 Eclipse, az első összecsukható tetővel rendelkező kabrió. Ezt a technikát elevenítette fel és tette világszerte népszerűvé a 206 CC, amely több mint 200.000 darabos eladással vezeti a kupé-kabriók világranglistáját.

Az egymilliomodik példány 1952-ben jelent meg, egy Peugeot 203 alakjában. Ez volt az első sorozatgyártású Peugeot modell, közel 700.000 példány készült belőle. A kétmilliomodik autó legyártására 1959-ben került sor. A megtisztelő cím egy 403-as típusnak jutott, ez volt a márka első modellje, amely elérte az egymilliós darabszámot. De másról is híres volt : a 403-ból alakították ki a márka első nagyszériás dízel változatát, és ez volt az első olyan sorozatgyártású modell a világon, amely a hűtővíz hőmérsékletétől függően automatikusan kikapcsolta a ventillátort.

Peugeot 404
1960-ban a Peugeot piacra dobta a 404-et. A Pininfarina nevével fémjelzett típus modern és mértéktartó stílusa új fejezetet nyitott a Peugeot-arculat formálódásának történetében. 1961-ben a 404-et szerelték fel az első francia injektoros motorral.

1965-ben mutatták be a 204-et, az első elsőkerék-hajtású Peugeot-t, amely négy független felfüggesztéssel és első tárcsafékekkel készült. További jellemzője a könnyűfémötvözetből készült, egy vezértengelyes motor.
1968-ban, a Párizsi Autószalon előestéjén mutatta be a Peugeot a 504-et, a márka felsőkategóriás limuzinját, amely elnyerte az Év autója 1969-ben" címet. Közel 3,6 millió példányt gyártottak az 504 limuzin, kombi, kupé és kabrió változataiból.

A tízmilliomodik Peugeot 1976 elején látott napvilágot, egy évvel a 604 bevezetése után. Ez volt az első turbódízel motorral rendelhető modell Európában. Ugyanebben az évben készítették el az egymilliomodik dízel erőforrást a lille-i motorgyárban.  Az olajválság nehéz éveit követően a 205 jelentette a kulcsot a Peugeot látványos feltámadásához. A legendássá vált modellből közel 5,3 millió példány készült. A 205 sport változata, a T 16 egymás után kétszer, 1985-ban és 1986-ban első helyen végzett a rali világbajnokságban.

1987-ben a Peugeot bemutatta a 405-öt. „Az év autója 1988" cím nyertesét még ma is gyártják, eddig majdnem hárommillió példányban került az utakra. A húszmilliomodik Peugeot 1988-ban, a Peugeot Kaland Múzeum megnyitásának évében jelent meg.

… és a másik húszmillió 14 év alatt

206: a világhírű kisautó
1989-ben a Frankfurti Autószalonon mutatták be a 605-öt. Ugyenebben az évben a Peugeot harmadszor lett győztes a Párizs-Dakar raliban a 405 T16 fedélzetén. Poissy gyártósorairól legördült az egymilliomodik 309.
1990-ben, a Peugeot autógyártás századik évfordulójának esztendejében a 405 T16 negyedik egymást követő győzelmét aratta a Párizs-Dakar versenyben, miközben a 405 átlépte az egymilliós, a 205 pedig a 3,5 milliós példányszámot. Ezzel egyidőben a Peugeot bemutatta a 905-öt, amelyet az 1991-es Sportautók Világbajnokságára egy saját gyártású V10-es motorral szereltek fel. A 24 órás Le Mans-i futamban elért győzelem, valamint az 1992-es Sportautók Világbajnokságán szerzett első hely után 1993-ban a Peugeot 905 hármas győzelemmel diadalmaskodott a Le Mans-i versenyben.

Partner: ahol tud, segít
Vezetni mindig élvezet : a Peugeot az 1995 novemberében
megjelent 406-tal kívánta illusztrálni a márka új szlogenjét. A 406 megtestesíti mindazokat az alapértékeket, amelyeket a márka a magáénak vall : esztétizmus, dinamizmus, biztos érték, innováció. Ezek az erények az 1997 májusában bemutatott és egyöntetű elismeréssel fogadott 406 Coupé letisztult formavilágában, dinamikai tulajdonságaiban és kiemelkedő műszaki tartalmában (multiplex rendszer, részecskeszűrővel felszerelt HDI motor, dinamikus menetstabilizáló...) teljesednek ki.

1996-ban, az egymilliomodik 306 megjelenésének és a Partner bevezetésének évében lépte át a Peugeot a 30 milliós határt. Mindössze hat év kellett ahhoz, hogy újabb tízmillió Peugeot lásson napvilágot, és elkészüljön a jubileumi negyvenmilliomodik példány.
Az 1998-as Genfi Autószalonon hullt le a lepel az ugyanazon év szeptemberében bemutatott 206 előfutáráról. Az új Peugeot kisautó nagymértékben hozzájárult ahhoz a kivételes teljesítményhez, amely a márka elmúlt öt évét jellemezte.

Rallyban mindig jó volt
1997 és 2002 között ugyanis 62 százalékkal nőttek a márka eladásai a világpiacon. Az 1998 őszén piacra dobott 206-ból eddig több mint hárommillió darabot gyártottak, ebből közel 200.000 a kupé-kabriók száma. A 206 az európai eladási lista vezetője 2001-ben és 2002-ben, emellett sikert sikerre halmoz a sportban is : egymás után háromszor, 2000-ben, 2001-ben és 2002-ben is megszerezte a rali világbajnoki címet.
2000-ben a világ autógyártói közül a Peugeot elsőként rukkolt elő egy forradalmi műszaki újítással, a részecskeszűrő berendezéssel (FAP), amely a 607 HDi után most már a 406, a 307 és a 807 kínálatában is megtalálható.

A márka azóta újabb elismerést aratott. Tavaly az „Év autója 2002" címet a 2001 áprilisában bemutatott 307 nyerte el, amelyből már több mint 800.000 példány készült. A modellcsalád nemrégiben új karosszériatípussal, az SW változattal bővült, amelyet az utastér variálhatósága és a panoráma üvegtető tesz különlegessé. Népszerűségének köszönhetően a 307 modellcsalád eladásai tavaly a 206-éval vetekedtek az európai piacokon. 2003-ban a 307 modellcsalád gazdag kínálata a lenyűgöző kupé-kabrióval válik teljessé.

Peugeot a világ több mint száz országában

307: tavaly az Év Autója volt
2002-ben a Peugeot a járművek 25 százalékát Nyugat-Európán kívül értékesítette, ezzel méltán foglal helyet a világszintű konstruktőrök sorában. A további nemzetközi előrelépéshez a Peugeot 26 leányvállalatára és 119 egyéni importőrére támaszkodik, amelyek együttesen tízezer értékesítési pontot képviselnek.
A Peugeot értékesítéseinek erőteljes fellendülését (közel kétmillió eladás 2002-ben) a PSA Peugeot Citroën csoport termelési kapacitásának bővítése kísérte. Ma az oroszlán emblémával ellátott járműveket a világszerte megtalálható 24 gyártó- illetve szerelőüzem valamelyikében állítják elő.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tilos a kékszem az autókon

Akár vizsgára is berendelhetik azt az autót, amelyikre az újabb divat szerint elterjedt, úgynevezett… Tovább olvasom