Kisalföld logö

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 24°C Még több cikk.

EU-előírás: Hóláncot a kerekekre

Amint a tél megrázta magát és havazni kezdett, aktuálissá vált a hólánckérdés. S ha már az EU-ban előírás, nálunk is bevezették az eszköz használatával kapcsolatos szabályokat, de az alkalmazás azért egy kicsit más.
Hólánctalp:ajánlatos begyakorolni a szerkezet felszerelését
Magyarországon nincsenek olyan magas hegyek, ahol szinte egész télen hó borítja a vidéket. Megyénk területén, a Bakonyalján lévő településeket kivéve, sík terület van, ezért a közútkezelő nem is helyezett ki még „Hólánc használata kötelező!" jelentésű jelzőtáblákat. A megyei állami közútkezelő kht. főmérnökétől, Sümegi Pétertől megtudtuk, hogy az ebből a szempontból érdekes, legutóbb hozzánk csatolt településeket jövőre veszik át kezelésre, addig a Veszprém megyei társtársaság végzi el azt a feladatot.

A KRESZ szerint ott kötelező a biztonságot fokozó eszköz használata, ahol ezt tábla írja elő. Ezért azoknak – bár nem előírás, hogy a hólánc állandó tartozékként az autóban legyen –, akik sokat utaznak, nem árt, ha a csomagtartóba tesznek egy garnitúra „lánctalpat". Különösen igaz ez a külföldre, a síparadicsomokba indulókra.

Útüzemeltetők hatásköre

A sűrű hótorlaszok, nehezen járható utak esetén a hólánc használatának elrendelését az útüzemeltetők hatáskörébe rendeli a KRESZ. A kialakult helyzet, az útállapotok alapján ők döntik el, hogy kiteszik-e a táblát, amely jelzi, hogy az autósoknak fel kell szerelniük a láncot. A hótorlaszok kialakulásában a leginkább veszélyeztetett helyeken olyan táblákat tesznek ki, amelyek összecsukhatóak. Amikor szükséges, a kezelő kinyitja azokat – ezzel léptetve életbe jelentésüket –, hogy az autósok lássák: fel kell szerelniük a hóláncot. A táblákat olyan helyen állítják fel, ahol mód van arra, hogy a járművezetők félreálljanak a szerelés idejére. Külön „szerelőhelyeket" nem kell kiépíteni. A hóláncot mindaddig fenn kell hagyni, amíg egy másik tábla fel nem oldja a kötelezést.

Ausztria: az autópályán nem kötelező

Az egész országot érintően már a határon el kell helyezni ezeket a táblákat, hogy a külföldi tudja: országos „hóhelyzet" van. Hazánkban, ahogy a szomszédos Ausztriában is, főként a hegyes területeken, azokon a kis forgalmú utakon használják ezt a fajta táblát, amelyek hegyekbe, síparadicsomokba vezetnek és nincs hóeltakarítás. De vannak olyan helyek is, ahol az érintett utat lezárják. Szomszédainknál például nem írja elő szabály, hogy autópályán kötelező a hólánc használata. Ugyanis, ha akkora a hófúvás, akkor az egész pályán leállítják a forgalmat.
Egy garnitúra lánc általában 5–15 ezer forintba kerül. Ajánlatos még száraz időben begyakorolni a szerkezet felszerelését, hogy az „vészhelyzetben", fagyott kézzel már ne jelentsen problémát.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Renault Clio I 1.4 RT

Az első Cliók között került Magyarországra 1990-ben. Az autót annyira megkedveltük, hogy nem is… Tovább olvasom