Kisalföld logö

2018. 01. 19. péntek - Sára, Márió 3°C | 7°C Még több cikk.

Észreveszem, ha észreveszik

Kellemes futómű

Remek motor, kellemes futómű, diszkrét elegancia és minőségérzet. Itt egy autó, annak esszenciájaként, amit elvárunk az alsó-középkategóriától. Csakhogy miközben ennek kéne belépőmodellnek lennie, akciós áron 6,2 millió forint. Ez a tévedés, nem sünnek a sikárkefe.

Most MZR vagy GTA? A Mazda magyar honlapján az árlistában úgy, a technikai leírásban így szerepel. Gyanítom, csak azért, hogy két tesztautót lehessen kiadni az újságíróknak. Ha viszont mégis van különbség, máris érthető a kollégám eltérő tapasztalata a másikkal.

Diszkrét elegancia

Nem tagadom, észreveszem, ha észreveszik az autómat. A Mazda 3 nemcsak nekem tetszik. Szép metálfekete színével, kategóriájában kimondottan kecses formájával kiváltja az érdeklődést. Nincs semmi kirívó rajta (mint például az új Civicen), de a drabális Corollától vagy a magyarázhatatlanul ötlettelen Golftól sokban különbözik.

Részleteiben hiába keresem a vonzerejét

Ilyenek például a minden irányban keskenyedő formák. Felfelé a fülke, lefelé az ötödik ajtó, előre a motortető, lejt a tető, hátra az üvegfelület. Az sem zavarta a tervezőt, hogy ez utóbbi révén a kilátás a fej fordításával egyenes arányban csökken. Ha hátulról támadnának ránk, kevés esélyük lenne, a csomagtér lőrésszerű nyílásán egyesével könnyedén leszednénk őket. A C-oszlopon lévő ablakon pedig már kétcsövű puskát sem biztos, hogy ki lehet dugni.

Abszolút uniszex

Az ötajtós fedőneve Sport. Rettenetesen elcsépelt kifejezés ez, itt is súlyos túlzás alkalmazni. Szegény Hármas talán e füllentéstől kezdte Pinocchio módjára növeszteni orrát. Azt mondják, viszik, mint a cukrot. Nem is történt semmi érdemleges az ún. modellfrissítés során, csak egy kis kinövést kapott a felső légbeömlő. Végül is nem vált hátrányára; ha van harcsaszájú, létezik cicaszemű, miért ne lehetne hátracsapott ormánnyal közlekedő autó?

Remek motor

Lehet egy gépjármű mégoly tetszetős, ha motorja halovány. Szerencsére itt nem találunk ellentétet. A kétliteres, 184 Nm nyomatékkal és 150 LE teljesítménnyel dicsekvő szívóbenzines nagyszerű. Elég erős kis fordulaton, de nincs ellenére, ha kihúzatjuk. Akkor a Koppány kipufogóvég legszebb korszakát idézi, érces-rekedtes hangon harsog.

Széles társadalmi szerepre, diszkótól a vígjátékot játszó színházig

Természetesen jól gyorsul, az utazósebessége (ahol engedik) 160-180 körül van. Igaz, például százharmincnál nincs az a kitörő vadság, mind turbós társainál, de kiszámítható, és az átlagvásárlónak így a jobb. Keresztbordákon felpattanva jelzi, hogy van itt erő, ám nincs önzáró differenciálmű.

A fogyasztás átlagosan 9,9 liter volt. Majd' 600 kilométert mentem vele: voltam Győrben, odafelé nagyon sietősen; legalább felerészben megszámolhatatlan címre szálltam ki fővárosunkban. Méltányos értéket kaptam, azt hiszem.

A lényeget mutatja, nem többet

Lehetett volna ez jobb is. Sok felesleges, a vevői vágykeltésben fontosnak vélt extrát láttam már új gépkocsikban. Mazdánkban erre a legjobb példa a hatsebességes váltó. Pusztán azért, hogy ők is elmondhassák, nekik is van, mint a konkurenciának. Egyébként meg tökéletesen értelmetlen. Sőt, bosszantó. Hatodikban száznál 2700 a fordulat. Egy nyomatékos, széles skálán használható motorral. Könyörgök, miért nem kímélik egy hosszú, csak autópályára való utolsó fokozattal a forgó alkatrészeket, a vevő pénztárcáját és hallószerveit? Ötventől kapcsolható, hogy aztán 145-nél már erősödő bőgéssel tudassa, hogy négyezerrel pörög a főtengely.

Ne a felnit féltse, válasszon jó futóművel készülő autót

Minden Mazda 3 2,0 típusú autó visszatérő fordulata a 205/50 R17-es abroncsokra való rácsodálkozás. Tény, hogy emel a megjelenésen, csakhogy én utálom a peres gumit, mert sokat vezetek, és ezért alternatív (értsd: nem feltétlenül frissen felújított, 2x3 sávos) útvonalakra kényszerülök. Ahol ráz, pattog, leverem a felnit, felütöm a futóművet. Nem így a tesztautónkkal. Semmi hasonló jelenség, legyen egymás mögött tucatnyi sín, mint a Göncöl utca végén, a vasúti átjárónál. Van hangja, észleljük a gumi és a talaj kapcsolatát, de eközben nem jelenik meg lelki szemeink előtt kedvenc futóművesünk képe.

Éppen a legjobb arányokkal

Jó, de mi lesz majd a kanyarban? Kérem szépen, beveszi. Nem lassan, óvatosan, hanem lendülettel és megtorpanás nélkül. Nem tudom jobban összefoglalni a remekül hangolt futómű leírását: határozott biztonságérzetet ad, és nem informál félre alattomosan, váratlanul elveszítve a tapadást.

Divatos, de nem divatmajom

A benti miliőben jól éreztem magam. Jók a formák, megfelel az ergonómia, divatosan technós, de nem öncélúan összehánytak a színek. Az anyagok azonban szerény költségvetésre utalnak. Sehová nem jutott puha plasztik, ami kellemetlen meglepetés ebben az (ár)kategóriában. Így inkább láttatja, mint kézzelfoghatóan érezteti a minőséget.

A hely bőven elég. Nem csoda, ma már egy ekkorácska, 442 centis autó tengelytávolsága simán lehet 2,64 méter. Alaposan átgondolt, csak a szükségesre korlátozott csomag-politikával még egy négyfős, egyhetes nyaralást is el tudnék képzelni vele. Az viszont hamar kiderül, hogy a Mazda nem törekszik ezzel a modelljével a Legpraktikusabb Jármű értékes címére. Az osztottan dönthető támlák ferdén az üléspadra hanyatlanak, jókora lépcsőt emelve a nagyobb tárgyak elé.

Árazás, vagyis a sün és a sikárkefe

A Mazda 3 2,0 Sport gyengébb felszereltségű, metálfénnyel kiegészített modelljének közel 6,2 millió forint a jelenlegi, akciós vételára. Automata, de egyzónás klíma, négy elektromos ablak, jó hifi van, de például ennél okosabb (nem lenne nehéz) fedélzeti adatközlő, külső hőmérő vagy tempomat már nem fér bele. Bőrüléssel már majd' hétmilliónál járunk.

Borzalmas tévedés, merem állítani. Belső konkurenciának a Mazda Hármas az erősebb (110 LE) dízellel 5,5 millió. Az Opel Astra jóval vadorzóbb (2,0 Turbo, 200 LE) változata olcsóbb. Világéletében drága Alfa Romeo 147 2,0 TS, ugyanezzel a teljesítménnyel szintén. A vadonatúj Honda Civic 1,8 Executive 5,5; kisebb csomaggal, de 2,2 D motorral 5,9. Padlólemez-társa, a Ford Focus 2,0 Titanium 5 221 000. Drágábbat hosszas kereséssel találhatunk, így a Golf 2,0 FSI félmillióval (ezt magyarázza meg valaki), a presztízsben sokszorosát érő BMW 120i egymillióval.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Modernizált Skoda Superb a 2007-es modellévre

Augusztus 14-én, hétfőn, a Skoda Auto kvasiny-i gyárában megkezdődött a Skoda Superb modernizált,… Tovább olvasom