Kisalföld logö

2017. 03. 31. péntek - Árpád 5°C | 18°C Még több cikk.

Egónövelő oldtimerek

A veterán autók sorsa nagyon hasonlít az emberekéhez, mindegyik egyedi, különleges és izgalmas.

A régi idők autócsodái Győrött parádéztak. Köztük több gyönyörűen restaurált modell bizonyította, hogy megyénkben is vannak aranykezű csodálói a múlt technikai örökségének. Ha beülnek veterán autóik volánja mögé, a költők szabadságát keresve indítják be a motort. A Chronoswiss-Audi Hungária Classic 2005 versenyen mindenki találhatott csemegét, akár a gyönyörű formákban vagy a mezőnyben fellelhető háromszáz lóerős korabeli versenyautók ma is lenyűgöző teljesítményében.

Versenyfutás az idővel

Noszvai András, a Chronoswiss-veteránversenyek megálmodója régóta megszállottja a régi autóknak és restaurátorként is bizonyított. Egy hibátlanul helyreállított, 1971-es NSU 1000 C tulajdonosaként kevésnek érezte a hazai oldtimeres mozgolódást és több rangos külföldi versenyen is eredménnyel próbált szerencsét. Úgy gondolta, hogy idehaza is kellene valami hasonlót alkotni, magyar módra. Az első verseny kiírása pusztán érzelmi alapon született meg három évvel ezelőtt. Eddig főként baráti találkozók és nyugodt felvonulások jellemezték a hazai veterános életet, ami az időmérésen, a csapatmunkán, a pontosságon és fegyelmen alapuló versennyel nyert új színt.

„A hajdani lovagok pajzsa és dárdája óta egyetlen ember által készített eszköz sem elégíti ki annyira egy férfi egóját, mint az autó."

William Rooters brit autógyáros

– Egyéves előkészítő munka előzte meg az idei versenyt, melynek mezőnye Veszprémből rajtolt és Győr érintésével a kiinduló állomásra tér vissza. A megmérettetés alapja a pontosság, melyet minden szakaszon teljesíteni kell. Az időellenőrző állomásokkal kijelölt útvonalon a KRESZ betartásával, percnyi pontossággal, az egyszázados különleges mért szakaszokon pedig századmásodperces pontossággal kell autózni. Az elsőség ezeken a speciális szakaszokon dől el fotocellás mérőberendezések segítségével. Így lehetséges, hogy az 1935-ös Morris 8-as és az 1974-es Ferrari 308-as egymás ellen versenyezzen, pedig a különbség több száz lóerő. A mostani versenyen százhuszonöt autó állt rajthoz és a két nap alatt hatszáz kilométert autóztunk. Embert és gépet egyaránt próbára tevő ez a megmérettetés. A mezőnyben a legöregebb és egyben talán a legszebb autó egy 1930-as Riley versenyautó, amely ma is 170 km/h sebességre képes.

Nagy öröm számomra, hogy a mezőnyben versenyző oldtimerek mellett a megyei veteránautó-tulajdonosok is elhozták káprázatosan restaurált remekeiket a Széchenyi térre. A veterán autók szeretete egy különleges életformát feltételez, melyet a szerelemhez lehet hasonlítani. Azonban mindkettőben meg kell találni az arany középutat.
Mi arra ügyelünk, hogy a családunk se szenvedjen a hobbinktól, és mi is megtaláljuk az örömünket a kedvenceinkben.

A veterán autók sorsa nagyon hasonlít az emberekéhez, mindegyik egyedi, érdekes, különleges és különböző. Találtam, olcsón vettem, drágán vettem, örököltem – ezek a leggyakoribb vallomások a barátainktól az autók beszerzésére, de néha olyat is hallani, hogy az életemet tettem rá, a házasságom ment rá. Tagadhatatlan, hogy a jómódú emberek sportja ez, de nem mindenki milliomos közöttünk. Van olyan is közöttünk, aki az utolsó fillérjeit is az autójára költi.
Külön öröm számomra, hogy a kategóriájában kétszeres szépségdíjas NSU autómat Győrben egy bácsitól vásároltam öt évvel ezelőtt. A feleségem ekkor volt állapotos a kislányunkkal, aki az Anna nevet kapta. Az első születésnapjára fejeztem be a restau-
rálást, és ami érdekes a családunkban, a kislányomat és az autót is Nusinak becézzük – mondta Noszvai András.

Varsó a Duna-parton

Ikker János és büszkesége
Az egykori Szovjetunióban ugyancsak irigyelték az amerikai formatervezés remekeit és azt gondolták, amit egyszer már kitaláltak, azt még egyszer nem kell. Egészen egyszerűen lemásolták a Buick egyik modelljét és megszületett a Pobeda, amelyet jobbára fekete színben az ÁVH használt. Így lett szállóige a rettegett fekete autó, mert akiért ez jött, az rendre a börtönben kötött ki. Az ötvenes években a Pobeda licencét a lengyelek kapták meg és megszületett a Warszawa M 201 típus.
Ebből a modellből csupán négy restaurált modellt jegyeznek Magyarországon és a legszebb példány Győrladaméron lelhető fel. A gyönyörű homokszínű autó tulajdonosa, Ikker János autóforgalmi szakon szerzett képesítést, így megvolt az előképzettsége a restauráláshoz.

– Ezt a Warszawát 1959-ben gyártották és a Pécsi Konzervgyárnak volt a szolgálati autója négy éven keresztül, ezután öt tulajdonosa volt. Teljes restauráláson esett át. A karosszéria fényezése, a krómozás, a kárpitozás is az eredeti állapotát tükrözi. A felújítást három éven keresztül, mintegy 2500 munkaórában magam végeztem. A költségek megközelítették a hárommillió forintot. A felújítás óta 2400 kilométert futott. Évente én körülbelül ezer kilométert autózom vele. Egy autó bejáratása tízezer kilométerre tehető, így az enyém bejáratása hét és fél év múlva fejeződik be.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

SEAT Ibiza 1.4 TDI motorokkal

A Seat Ibiza a jövőben két új, erősebb - egy 70 és egy 80 lóerős - motorral bővíti dízelpalettáját. Tovább olvasom