Kisalföld logö

2016. 09. 29. csütörtök - Mihály 13°C | 24°C

Drágább lesz a kötelező

A csatlakozás után várhatóan a gépjárművek kötelező biztosításának díjai fokozatosan beérik az uniós átlagot, amely eléri az évi 300–400 eurót.
Várhatóan bővülni fog a díj kategóriákba sorolás szempontjainak köre és újfajta, elsősorban személyi kártípusokra is fizethetnek majd a biztosítók. Már ma is előfordul, hogy ugyanolyan típusú gépkocsi kötelező biztosítására az egyik tulajdonos a négyszeresét fizeti, mint más életkorú, másik településen élő társa. A díjkülönbségek az EU-csatlakozást köve tően még nagyobbak lesznek. Az EU-csatlakozással várhatóan felgyorsul az az életfor maváltás, amelynek jelei már ma is láthatók.

A nyugat-magyarországi településekről egyre többen járnak át Auszt- riába és Németországba dolgozni – elsősorban személy gépkocsival –, és láthatóan ki alakul egy mobilabb, nyitottabb életforma. Sokkal több időt töltenek az autóutakon és – a statisztikák szerint – több balesetet is okoznak – állítják a szakemberek. E jelenség az oka annak, hogy a Dunántúl egyes nagyobb településein élők kö telező gépjármű-felelősségbiz tosítási díja a fővárosban élőkéhez hasonló szintű.

  Fájdalomdíj

A csatlakozást követően előbb-utóbb megjelennek majd új kártérítési elemek is. Például a „fájdalomdíj" címén kifizetett kártérítés – ez Svájcban, Olasz országban igen gyakori – a magasabb kártérítési összeg és az azt követő magasabb díjszint irányába mozdul. Olyan, orvo silag nem kimutatható, ám a baleset műszaki elemzése után jogilag is bebizonyítható, a mozgást átmenetileg részlege sen akadályozó egészségügyi problémák esetén is fizetniük kell a biztosítóknak, amelyekre ma még nincs példa.

A kártérítések összegén belül egyre nagyobb arányban szere pelnek majd a személyi, és egy re kisebb arányban a dologi károk. A nyolcvanas években a kárösszeg 90 százalékát dologi károkra fizették ki a biztosítók, s a kifizetések csupán 10 száza lékát tették ki a személyi károk. Mára a személyi sérülésekre ki fizetett összeg a teljes összeg 20–25 százalékát teszi ki, s vár hatóan a csatlakozást követően néhány év alatt eléri a Nyu gat-Európában jellemző 40 szá zalékot.
Újabb szempontokkal bővülhet a besorolás

Az életmódváltással várhatóan bővül majd azoknak a szempontoknak a köre is, amelyek alapján az egyes gép járműveket – és tulajdonosai kat – díjkategóriákba sorolják.

Jelenleg – a károkozást büntető, a kármentes vezetést jutalmazó bónus-malus besoroláson túl – öt-hat szempontot vesznek figyelembe a biztosí tók a tarifarendszerek kialakí tásánál: ezek a gépkocsi típu sán, a motortérfogatán, a tulajdonos életkorán, lakóhelyén, illetve az okozott károk gyakoriságán alapulnak. A szakemberek szerint újabb szempontokkal is bővülhet a besorolások köre.

Fokozatosan emelkednek a díjak

Az Európai Unióban általános, évi 300–400 eurós és a nálunk jelenleg mindössze átlagosan 30 ezer forintos éves kötelező gépjármű-felelősség biztosítási díj közötti, há rom-négyszeres különbség kiegyenlítődése semmiképpen sem fog varázsütésre megtörténni, sokkal valószínűbb, hogy a kiegyenlítődés több év alatt valósul majd meg. Az EU-s kötelező biztosítási díjak döntően két ok miatt magasabbak a magyarországiaknál. Az egyik a magasabb autó javítási költség, aminek oka alapvetően a magyarországinál magasabb munkadíj.

A másik a drágább egészségügyi ellátás és a kieső – átlagosan magasabb – jövedelem. Az egészségügyi ellátás költségei nagyságrendekkel magasabbak Európában, mint az itthoniak. Előbb-utóbb azonban a magyar ellátás árszínvonala is eléri az uniós átlagot. Másfelől a nyolcvanas években csatlakozott Spanyolország és Portugália példája azt mutatja, hogy ott a lakosság átlagjövedelme néhány év alatt 30–40 százalékos növekedést ért el a csatlakozást követően, így a személyi sérüléses balesetek esetében a biztosító által fizetendő táppénz-kiegészítés, illetve járadékszolgáltatás is a mainál lényegesen nagyobb lesz.

A sportkocsis fiatalok fizetnek legtöbbet

Általánosságban elmondható, hogy a biztosítók statisztikáik alapján ma a fővárosi, nagyvárosi, fiatal, 23 év alatti, erős motorú, sportos gépkocsival rendelkező gépjármű- tulajdonosok számára szabják a legmagasabb díjat, míg a vidéki, 35 év feletti, középkategóriás, esetleg második családi autót használó tulajdonosoknak a legkevesebbet.

A jelenlegi szempontrendszer Európa egységesülésével bővülhet. Az a biztosító tehet szert bizonyos piaci előnyökre, amelyik leghamarabb felismeri azokat az új díjképzési szempontokat, amelyek alapján az egyik-másik ügyfélszegmens az átlagnál kevesebb kárt okoz, és így díjcsök kentéssel jutalmazható. (Magyarország.hu)

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Renault Kerax: masszív és mozgékony

A Renault Kerax tökéletes ipartelepeken történő használatra. Különleges mozgékonysága, nagy… Tovább olvasom