Kisalföld logö

2017. 12. 12. kedd - Gabriella 6°C | 14°C Még több cikk.

Citroën C5 by Wire

Bemutatták a Citroën "jövőautóit", azaz a gyár új koncepció-modelljeit, C5 by Wire" és C3 City Park néven.

A Citroën  egyik fő célkitűzése, hogy megalkossa a jövő autóját. Ennek bizonyítékaként mutatja be „C5 by Wire" és „C3 City Park" tanulmányautóit.

A repülőgépektől átvett „by Wire" technika lényege, hogy a kezelőszerveket (kormány, pedálsor) és a fődarabokat (kormánymű, fékek) összekötő mechanikus elemeket elektronikus összeköttetésekkel helyettesíti.
Az újfajta koncepció a „C5 by Wire" utasterében ölt testet. Az újításnak köszönhetően a kormányon kaptak helyet a kormányzási, a fékezési és a gyorsítási funkciók kezelőszervei és eltűnt a pedálsor.

Szériában alkalmazták

A C-Crosser, majd a C-Airdream tanulmányautókon már bemutatott „by Wire" technológia egy részét most egy 210 lóerős 3.0i V6 motorral szerelt, automata sebességváltós Citroën C5 szériamodellre alkalmazták. A különböző funkciók kormányon történő csoportosítása tökéletesebb ergonómiát és egyszerűbb használatot biztosít, amely a műveletek gyorsabb végrehajtását és példás biztonságot eredményez.

A működési elv

Az alapvető vezetési funkciókat a vezető működteti, aki két kezét szimmetrikusan a kormánykeréken tartva, éri el a különböző kezelőszerveket.
A kormánykerék, amelynek alsó és felső körívét megszüntették, lehetővé teszi a változó áttételű, teljesen elektromos kormány tökéletes kihasználását. A közvetlen áttételű kormány alacsony sebességnél nagy vezetési pontosságot biztosít.
Jobb, vagy bal hüvelykujjal könnyen elérhetők a kormány két oldalán, a vezetővel szemben elhelyezett gázkarok. Gyorsítás közben a vezető a bal oldalon található kapcsolókkal be tudja kapcsolni a világítást, ill. a jobb oldali kapcsolókkal működtetni tudja az ablaktörlőt, a fényszórómosót, vagy a dudát.

A gépkocsi sebességautomatával is rendelkezik, amely biztosítja a beállított sebesség tartását és ezáltal növeli a vezetési kényelmet, mivel nem kell folyamatosan nyomva tartani az egyik gázkart. Fékezésnél, vagy gyorsításnál a sebességautomata magától kikapcsol.
A kormány két szélén található „érzékelő" segítségével lehet fékezni. A fékek nyomógombját a vezető a bal, vagy a jobb mutatóujjával tudja működtetni. A fékerő adagolása intuitív módon történik.
Miután az összes kezelőszerv rendkívül ergonomikus, kezelésük már rövid használat után természetessé válik.

A „by Wire" rendszernél a többfunkciós kormány kiteljesedik és egyszerű használatának köszönhetően a vezető minden figyelmét az útra összpontosíthatja, ami biztonsági szempontból jelentős előnynek számít.

Ütközésnél is előnyös

A pedálsor és a kormányoszlop megszüntetése vitathatatlan előnyt jelent biztonsági szempontból, mivel egy esetleges ütközésnél nagymértékben csökkenti a sérülésveszélyt.
A vezető lába számára szabaddá váló hely ergonómiai és kényelmi szempontból is nagy előnynek számít.
A kormányon elhelyezett kezelőszervek, például fékezésnél, jóval gyorsabbá teszik a művelet végrehajtását. Ezzel értékes idő nyerhető a hagyományos rendszerhez viszonyítva, ahol a fékpedált kell elérni és működtetni.

Változó áttétel

A teljesen elektronikus kormányrendszer lehetővé teszi a kormányszög / kerékelfordulási szög áttételének a vezető igényeihez és a gépkocsi sebességéhez automatikusan igazodó változtatását. A közvetlen áttételezésnek köszönhetően ez a funkció nagymértékben megkönnyíti a parkolási manővereket (ütközéstől ütközésig az általában megszokott 3 fordulattal szemben 1/3 kormányfordulat) és a vezető nagy sebességnél is nagy pontossággal uralja a gépkocsit.

Elektrohidraulikus fékrendszer

A fékrendszer elektrohidraulikus működtetésű. Miután hiányzik a pedálsor, mindössze a kormányon található elektromos nyomógomb különbözteti meg a hagyományos szerkezettől. A fékerő adagolása továbbra is fokozatos, teljesen intuitív és természetes. A fékezéshez egyszerűen csak növelni kell az egyik, vagy mindkét kormánykaron az érzékelőre gyakorolt nyomást.

A „C5 by Wire" modellel a Citroën új utat nyit a műszaki újításoknak: a számos kötöttségtől és mechanikai korláttól megszabadított vezetőtér merőben új esztétikai és ergonómiai koncepciók kidolgozását teszi lehetővé, ezáltal nemcsak hogy tökéletesen alkalmazkodhat a vezetők különböző igényeihez, de jelentősen növeli az aktív biztonságot is.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Clio III: 5 csillagos biztonság

A Modus 2004. évi sikere után a Clio III 37-ből 32,67 ponttal a legmagasabb, 5 csillagos eredményt érte el az Euro NCAP független szervezet által elvégzett teszteken. A gyermekvédelem terén – a Modus-hoz hasonlóan – a maximálisan elérhető 4 csillagos minősítést kapta, ezzel is megerősítve az autó családi jellegét. A Clio III-ban a 3. generációs Renault Védelmi Rendszer található. Tovább olvasom