Kisalföld logö

2017. 07. 21. péntek - Dániel, Daniella 21°C | 31°C Még több cikk.

Bemutató: Toyota Land Cruiser 2003

Az elmúlt 50 év során a Toyota Land Cruiser tartóssága, megbízhatósága és elnyűhetetlensége révén jó hírnevet szerzett magának. Az új Toyota Land Cruiser a Toyota által piacra dobott járművek között műszaki értelemben az egyik legfejlettebb, hiszen számos olyan megoldást találhatunk meg benne, amelyek a vezetést (terepen és közúton egyaránt) biztonságosabbá, élvezhetőbbé teszik.
Például a világújdonságnak számító hegymeneti elindulás-segítő (Hill-start Assist Control, azaz HAC), amely csúszós emelkedőn való induláskor nem engedi visszacsúszni az autót. A HAC azonban csak egy eleme a teljes biztonsági felszereltségnek, itt van továbbá a lejtmenet-vezérlő (Downhill Assist Control, azaz DAC) és más megoldások is. Akik terepen is élvezni akarják Land Cruiserük teljesítményét, úgy találják majd, hogy ez a kocsi még legmerészebb várakozásaikat is fölülmúlja. Friss, modern dizájn, látványos megjelenés, erős motorok és prémium felszereltség – mind együtt van ahhoz, hogy a vezetési élmény valóban kimagasló legyen.

Egy igazán modern Toyota

Nemes öröksége mellett az új Land Cruiser igazán modern Toyota. Megtestesíti a Toyota európai DNS-ének négy elemét, amelyek meghatározzák a márka jelenlegi modelljeinek arculatát: Csúcsminőség: prémium belső tér és felszereltségi szint, valamint megkérdőjelezhetetlen megbízhatóság és tartósság. Dizájn: modern európai dizájn, amely emlékeztet az elődre és a Toyota-paletta részévé teszi az új modellt. Vezetési élmény: terepen strapabíró, aszfalton pedig új mérce a 4x4-es autók között. Innováció: fejlett technológiai megoldások a jobb teljesítmény, a nagyobb biztonság és kényelem érdekében.

Erőteljes alapokon

A Toyota az új Land Cruiser megalkotásakor ragaszkodott az alapvető alvázas konstrukcióhoz. Míg más gyártók a közúti vezethetőség és menettulajdonságok javítása érdekében áttértek az önhordó kocsiszekrény alkalmazására, a Toyota vadonatúj, különálló padlólemez és a fejlett futómű révén érte el a kiváló teljesítményt. Az alvázas karosszéria képes maradandó deformációk nélkül ellenállni az extrém terephasználat során elkerülhetetlenül felmerülő erőhatásoknak. Ezen túlmenően az új Toyota Land Cruiser karosszériája mintegy 60 százalékkal merevebb, mint az előző modellé, és oldalirányú szilárdságát is növelték.

Magabiztos motorok, kétféle váltómű

Az új Land Cruiserhez a Toyota két erős, ám gazdaságos motort kínál: a továbbfejlesztett 3,0 literes, négyhengeres D-4D közös nyomócsöves turbódízel motor, valamint a vadonatúj 4,0 literes V6-os benzinmotor a vásárlók minden igényét kielégíti. Az új generációs, 1KD-FTV típusjelű, 3,0 literes D-4D motor a Toyota fejlett common rail turbódízel családjának legerősebb tagja, legnagyobb teljesítménye 163 LE, amelyet 4.300/perc fordulatszámnál ad le. Az új, könnyűfém ötvözetből készült V6-os benzinmotor 249 LE teljesítményt ad le 5,200-as percenkénti fordulatszámon, nyomatéka pedig 380 Nm 3,800-nál.

Az új Toyota Land Cruiser ötfokozatú manuális vagy négyfokozatú automatikus váltóművel rendelhető. A manuális váltómű az előző modellből származik, ám javították a fokozatok szinkronizálását. Az automatikus váltómű négyfokozatú, elektronikus vezérlésű egység, amelynek számítógép-vezérlésű rendszerei között megtalálható a motornyomatékszabályozó, amely az erőhatások csökkentése érdekében sebességváltáskor egy pillanatra csökkenti a motor teljesítményét. Az „Indulás II. fokozatban" gomb megnyomására a Land Cruiser váltóműve automatikusan második sebességfokozatba kapcsol, ha csúszós útfelületen, például havon vagy jégen indulunk el.

Elektronikák útra és terepre

Az aktív elektronikus kipörgésgátló (A-TRC) egymástól függetlenül felügyeli a négy kereket, és lefékezi az éppen megcsúszó kerekeket, ezáltal hatékony önzáró differenciálműként szolgál. A kipörgő kerekeknél elveszített hajtóerőt egy másik, megfelelő tapadással rendelkező kerékhez lehet eljuttatni, ami által a rendszer a központi és hátsó differenciálzárral ellátott járművekre jellemző kimagasló terepképességgel ruházza fel a Land Cruisert.  Az új fejlesztésű, aktív keréksebesség-szenzorok az előre- és hátrafelé irányuló mozgást egyaránt érzékelik, és mivel rendkívül érzékenyek, az álló helyzetből történő elindulástól fogva aktívak. Az aktív kipörgésgátló része a völgymeneti haladásszabályozó is. Ha a jármű terepváltója felezőben, sebességváltója pedig egyes fokozatban van, meredek, egyenetlen lejtőn való leereszkedéskor a jármű sebességét a motorfék korlátozza. Ha azonban az egyik kerék elemelkedik a talajtól, a motorfék-hatás általában teljes mértékben erre az egy kerékre koncentrálódik, így a jármű sebessége hirtelen jelentős mértékben megnő. Az A-TRC ezt a jelenséget ellensúlyozza azáltal, hogy a talajon maradó kerekeket lefékezi.

Csúszós emelkedőn fölfelé: HAC

Az új Toyota Land Cruiser a világ első olyan járműve, amelyet hegymeneti elindulás-segítő (Hill-start Assist Control, HAC) szereltek fel. A HAC nem csupán akkor siet a vezető segítségére, ha csúszós emelkedőn szeretne elindulni, de azt is érzékeli, ha a jármű ilyenkor elkezd hátrafelé csúszni a lejtőn. Minden új Toyota Land Cruiser modellben alapfelszerelés a Torsen nyomaték-érzékelő önzáró differenciálmű, amely finomabb kanyarvételt és jobb menetstabilitást kínál. Egyenes vonalú haladásnál, száraz aszfalton a nyomaték 40/60 arányban oszlik meg az első és hátsó kerekek között. Ha az első kerekek kipörögnek, több nyomatékot küld a hátsó tengelyre (29/71), ha pedig a hátsó kerekek vesztik el tapadásukat, az első kerekekre juttat több nyomatékot (53/47). A Torsen központi differenciálművet differenciálzárral is felszerelték, amelyet manuálisan kapcsolhatunk be.
A váltómű kétféle normál áttételt kínál (differenciálmű nyitva vagy zárva), valamint egy rövid áttételezésű terepfokozatot.

TEMS: áthelyzi a súlypontot is

A TEMS félaktív felfüggesztés előrelépés a jelenleg alkalmazott „Skyhook" rendszerhez képest, mivel kiküszöböli azt a természetellenes érzést, amit az egyenetlen útfelületen vízszintesen átgördülő karosszéria kelt. A vezethetőségről a dőlési hajlamot vezérlő stratégia gondoskodik. Ez mélyebbre helyezi a jármű tömegközéppontját és csökkenti a dőlést, ezáltal javítja a vezethetőséget és a stabilitást. A TEMS-szel együtt rendelhető, ám attól függetlenül működő hátsó légrugózás lehetővé teszi a Toyota Land Cruiser hasmagasságának szabályozását és javítja a jármű menetkényelmét, különösen olyan egyenetlen útfelületeken, amelyek felütéssel fenyegetnek. A hasmagasság terepjáráshoz 30 mm-rel növelhető, a könnyebb beszállás érdekében pedig a normális alaphelyzetnél 30 mm-rel lejjebb süllyeszthető. A légrugózás külön közúti és terepbeállítással is rendelkezik.

Sebességfüggő szervokormány

A vezetési élményt közúton és terepen egyaránt fokozza a pontos, sebességfüggő szervokormány, amely minden Toyota Land Cruiser modellen szériafelszerelés. A maximális egyenesfutási stabilitás és a precíz irányíthatóság érdekében változó áttételezésű fogasléccel felszerelt kormányművet alkalmaztak. A kormányoszlop dőlésszöge és hossza egyaránt állítható, így bármilyen testalkatú vezető beállíthatja a számára optimális vezetési helyzetet. Az energiaelnyelő szerkezet csökkenti a becsapódási energiát, és az egész oszlopot úgy tervezték meg, hogy ütközés esetén kettétörjön és elhúzódjon a vezetőtől.

Légrugózás

A légrugózás a hagyományos rugókat pneumatikus hengerekkel helyettesíti, ezáltal minden helyzetben kimagasló menetkényelmet  
biztosít. A felfüggesztést szabályozó elektronikus vezérlőegység (ECU) kapcsolóktól, érzékelőktől és egyéb bemeneti jelekből származó információk alapján működteti a kompresszort és szabályozza a jármű hasmagasságát. Az opcionális légrugózás kizárólag az ötajtós karosszériaváltozathoz, a TEMS-szel (Toyota elektronikusan vezérelt futómű) együtt rendelhető.

Fejlett balesetelhárítás és utasvédelem

A teljes körű aktív és passzív biztonsági rendszereket úgy tervezték meg, hogy azok javítsák a vezetés élményét, ugyanakkor balesetnél kimagasló védelmet nyújtsanak a vezetőnek és az utasoknak. Az új Toyota Land Cruiser fejlett menetstabilitázáló rendszere (VSC) növeli a jármű biztonságát határhelyzetben, és lehetővé teszi a vezető számára, hogy nagyobb mértékben élvezhesse a gépkocsi kiváló vezethetőségét. Az intelligens elektronikus fékerőelosztó rendszer (EBD) szintén az aktív biztonsági csomag részét képezi.
A legtöbb változatot vészfékrásegítővel is felszerelték.Az új Toyota Land Cruisert nem csak a balesetek elkerülésére készítették fel. A járművet úgy tervezték meg, hogy egy esetleges baleset során a lehető legnagyobb mértékben óvja utasai épségét. A passzív biztonsági funkciók intelligensek és integráltak, azaz egymással együttműködve segítik az energia elnyelését és csökkentik a sérülés kockázatát.
Alapfelszerelés a vezetőt és az első utast védő kétfázisú SRS légzsákpár. Az új Toyota Land Cruiser a vezetőülés helyzetét érzékelő szenzorral rendelkezik, amely a becsapódás-érzékelőkkel együtt vezérli a légzsák felfúvódási sebességét és a légzsák
nyomását.

Két változat: sportos és családias

A három- és ötajtós modellek számos téren megegyeznek, ám a háromajtós sportosabb hangulatú, nagy oldalablakai pedig szellőssé, nyitottá teszik hátsó traktusát. Az új Toyota Land Cruiser teljes szélessége 1790 mm (vagy 1875 mm a karosszéria szélesítéseivel). Az ötajtós Toyota Land Cruiser 4850 mm hosszú (a háromajtós 4405 mm). Teljes magassága (légrugózás nélkül) 1850 mm, a szélesített változaté 1905 mm, mindkettő a tetősínnel együtt.

Nyolcszemélyes koncertterem

A legmagasabb felszereltségi szint része a prémium audiorendszer. A 400 wattos, 9 hangszórós berendezés kazettás magnóval, valamint a műszerfalba vagy (navigációs rendszerrel felszerelt modellek esetén) a kesztyűtartóba beépített, hatlemezes CD-váltóval rendelkezik. Az automatikus hangkiegyenlítő (ASL) folyamatosan méri az utastér zajszintjét, és ehhez igazítja a hangerőt, ezáltal élvezetesebb zenehallgatást biztosítva.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Négy új töltőállomás létesülhet megyénkben

Kétszáz új töltőállomás létrehozását tervezi a közeljövőben a Klub Petrol Kft. Ebből négy épülne a… Tovább olvasom