Kisalföld logö

2016. 12. 04. vasárnap - Borbála, Barbara -6°C | 3°C

Az autó fagyvédelme

A hűtő fagyvédelme

Vízhűtéses motoroknál a fagyás okozta károk megelőzése végett fontos a megfelelő fagyvédelem. A járműgyártók a -25 °C-ig hatásos fagyálló termékeket ajánlják. A manapság kapható hűtőfolyadék-adalékok nemcsak a fagyvédelmet biztosítják, hanem a hűtőrendszer könnyűfém alkatrészeit is óvják a korróziótól.Gyakori hiba, hogy a tankoláskor észlelt hűtőfolyadék-veszteséget tiszta vízzel pótoljuk, ami miatt a fagyvédelem már nem megfelelő. Ajánlatos a tél beállta előtt megvizsgáltatni, vagy lecseréltetni a fagyálló folyadékot. Lehetőleg csak a járműgyártó által ajánlott termékeket használjuk!

Szélvédőmosó

A szélvédőmosó berendezések számára készített fagyálló folyadékok általában különböző alkoholok és és tisztítószerek keverékei. Ezzel a keverékkel viszonylag jó fagyvédelem érhető el, az ablakok tisztítása viszont nem tökéletes. A szélvédőmosó-berendezés gondtalan téli üzemeltetéséhez célszerű a tartályt az újrafeltöltés előtt megtisztítani. A tartályban lévő szennyeződések ugyanis eltömíthetik a szélvédőmosó szórófejeit. A fagyálló folyadékot öntsük a tiszta tartályba, majd töltsük fel vízzel (a keverési arányokat a terméken szokták feltüntetni). Adjunk rá gyújtást, végül ellenőrizzük a szélvédőmosó berendezés működését. Alaposan mossuk át a szerkezetet, hogy a szórófejekbe is jusson fagyálló. Néhány autóban külön tartálya van a fényszórótisztítónak, illetve a hátsó ablaktörlőnek. Ezekről se feledkezzünk meg!

Olaj

A járműgyártók többfunkciós, univerzális olajokat javasolnak, melyet egész évben, bármilyen külső hőmérséklet mellett használhatunk. A motorolajnak télen sem szabad besűrűsödni, (így megkönnyítve az önindító számára a hidegindítást) és a motor üzemhőmérsékletén is jó kenő tulajdonságokkal kell rendelkeznie. Csak rendkívül alacsony hőmérséklet és speciális körülmények közötti autózásnál van értelme kifejezetten a téli hőmérsékletre kifejlesztett olaj használatának.

Az akkumulátor

Télen a leggyakoribb problémát az indítás jelenti. Az akkumulátor gyakran megsínyli a téli hideget. Egy korosabb (négy évnél idősebb) akkumulátortól nulla fok alatti hőmérsékletnél ne várjunk csodát (a gyártás évét a pólusok egyikén, vagy egy külön matricán jelzik)! Az akkumulátor ólomlemezei idővel károsodnak, ez iszaplerakódáshoz vezethet, ami jelentősen csökkenti az akkumulátor teljesítményét. Ilyenkor az utántöltés már nem vezet eredményre. Az egyedüli biztos megoldás az új akkumulátor, amihez nagyobb üzletekben és autófelszerelési boltokban akciós áron is hozzájuthatunk. Ha azonban út közben vagy külföldön kell akkumulátort vásárolnunk, az jóval többe kerülhet. Fiatalabb akkumulátoroknál elővigyázatosságból érdemes terhelési tesztet csináltatni, és szükség esetén feltölteni.

Ajtók és zárak

A tél beállta előtt gondoljunk az autó nyílászáróira is! Kezeljük a zárak cilindereit speciális spray-vel. Az ajtókeretek, a hátsó ajtó vagy a csomagtartó ajtajának gumitömítései télen különösen gyorsan öregszenek, keménnyé és durvává válnak. A speciális gumiápoló szerekkel kezelt felületek viszont lágyak, tartósak maradnak, és az élettartamuk is jelentősen nő. Ne feledkezzünk meg az ajtózár-jégmentesítőről se!

A dízelmotor

Sok autós úgy tartja: minél keményebb a tél, annál több gond van a dízelautókkal. Ez azonban csak a nyári üzemanyaggal működő autókra igaz. A nyári dízelolaj fagyálló képessége a szabvány szerint nulla fokig terjed. Ez gondot okozhat a magasabban fekvő területeken, ha az autót hosszabb időre nulla fok alatti hőmérsékleten üzemeltetjük. A dízel üzemanyagban ugyanis nulla fok alatt paraffinkristályok keletkeznek. A üzemanyag kicsapódik, besűrűsödik, eltömítve a vezetékeket és a szűrőt. Emiatt az olajcégek már ősszel az ún. téli üzemanyagot szállítják a benzinkutakhoz. Ez utóbbi olyan adalékokat tartalmaz, amelyek mínusz 22 fokig biztosítják a biztonságos üzemeltetést. Olyan gondok is jelentkezhetnek, melyek nem az üzemanyag fagyállóképességével függenek össze.
A tank szellőzőrendszerén bejutó levegő nedvességtartalma kicsapódik, a tank alján összegyűlik és onnan az üzemanyagrendszerbe kerül. Mivel a víz nulla fokon megfagy, alacsony hőmérsékleten a jégcseppek akadályozhatják a motor üzemanyagellátását. Még a téli szezon előtt víztelenítsük vagy cseréljük ki az üzemanyagszűrőt. A modern dízelüzemű autók már szűrő-előmelegítőkkel rendelkeznek, amelyek megelőzik az üzemanyag kásásodását és a vízlerakódások befagyását. Kevésbé segít, ha utólagos állagjavítót, dermedéspont-csökkentőt öntünk a dízeltankba. A sikeres indítás elsősorban a jól feltöltött akkumulátoron múlik!

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Európai uniós normákat sértenek?

A magyar határ utáni első osztrák faluig, Nickelsdorfig utazóknak nagy gondot jelent, hogy az… Tovább olvasom