Kisalföld logö

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 4°C | 13°C Még több cikk.

Autópiac - hogyan tovább?

Szigorodnak az autóvásárlás hitelezési feltételei és a hitelbírálat is. Az olcsó, fapados személyautók iránti igényt felismerték, de csak mérsékelten tudják kielégíteni a gépjármű-kereskedők, s a drágulást sem tudják megállítani.
A mintegy 1100 márkakereskedő képviseletét ellátó szövetség elnöke szerint egészségesebbé és stabilabbá válhat a gépjárművek piaca Magyarországon.

A Gablini név az autósok körében két Peugeot márkakereskedés és szerviz révén vált ismertté, e mellett Gablini Gábor a 2002-ben életre hívott Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége, a GÉMOSZ elnöke és egy KIA, meg három NISSAN márkakereskedés tulajdonosa is.

Miután a hazai gépjármű-kereskedelem a nemrég zárult évben 6 százalékkal visszaesett, arról kérdeztük az elnököt, hogy milyen folyamatok vezettek idáig és mire készüljenek az autósok 2008-ban.

– A rendszerváltás óta mekkorára duzzadt fel az autókereskedések száma és hány márka szállít hozzánk új járművet?

– Az elmúlt két évtizedben óriási változások történtek, a legcsekélyebb állami támogatás nélkül. Ez a szakma mindent, amit ma látni lehet, önerőből hozott létre. Jelenleg közel negyven márka van jelen a magyar piacon. A márkakereskedések száma az 1100-hoz közelít, a tulajdonosok 600-650-en lehetnek. Az autószalonok műszaki színvonala – bármilyen meglepő is – átlagát tekintve magasabb, mint a nyugati országok nagy többségében. Nem csupán azért, mert ezek az elmúlt 15 évben épültek, hanem mert Nyugat-Európában a gyárak a kereskedőket sokkal nehezebben tudják korszerűsítésre, fejlesztésre ösztönözni – sorolja az adatokat Gablini Gábor, hozzátéve, hogy a szakma közvetlen környezetében, az újautó-kereskedelemben, valamint a hozzá tartozó szolgáltatások területén több mint 30 ezren dolgoznak, a tágabb környezetet – például a beszállítókat is számon tartva – pedig 70 ezernél is többen.

– Fogy az autót vásárolni akarók pénze. Nagy kereslet lenne az olcsó kiskocsik iránt. Az új kínai, indiai és a tervezett Skoda/Volkswagen, meg a hozzájuk hasonló olcsó kiskocsik importja várható-e az idén?

– Ezt a kérdést differenciáltan kell kezelni. Az egyik igény-szegmensbe a nagy felvevő piacú, de gyenge vásárlóerejű országok (India, Kína, Afrika) számára kidolgozott konstrukciók tartoznak, melyek a környezetvédelem és a biztonság terén még olyan jelentős engedményeket tartalmaznak, amelyek a fejlett autózási piacokon, így az európain sem fogadhatók el. Másrészt, ami a VW, Skoda, Renault márkák európai piacra szánt olcsó autóit illeti, ugyancsak megoszlanak a vélemények. Szerény anyagi lehetőségű vásárlók számára belépő modellként, első új autóként lehet szerepük, de az átlagos európai vásárlók kialakult igényszintje a magasabb felszereltségű autók meghatározó szerepét nálunk sem kérdőjelezi meg.

– Az új kocsik iránti igény megcsappanásának egyik oka a hitelre vásárlások bedőlése. Távlatban nem volt anyagi háttér a részletek fizetésére. Milyen változtatásokat javasolna?

– A nulla százalékos indulórészletű értékesítést a GÉMOSZ az első pillanattól kezdve veszélyesnek tartotta, s tartja. Nem véletlen, hogy Európa legtöbb országában a fogyasztó-védelmi törvény is tiltja a 20 százaléknál kisebb önerőt, netán semmi indulótőkét nem igénylő hitelezést. Bár az ilyen konstrukció a hitelezők számára is kockázatos, az igazi veszélye a hitelre vásárlókat fenyegeti, hiszen anyagi egyensúlyukat pillanatok alatt felboríthatja. Mindent összevetve: a hitelt a kereskedelem fontos, nélkülözhetetlen elemének tartjuk, ezért javasoljuk a minimálisan 20 százalék indulórészletet, illetve az 5-6 évnél nem hosszabb törlesztési ciklust. A hitelfelvételek javasolt szigorítása ugyan szűkíti a hitelfelvevők számát, viszont a valós vásárlóerőt mutatja meg, egészségesebbé teszi a piacot.

– Az általános drágulási hullámban visszafogottabbnak tűnik a műszaki cikkek áremelkedése. Ide érthetjük az autókét is?

– A személygépkocsik az elmúlt évtizedekben hihetetlenül fejlődtek. Ez azonban , az óriási versenynek köszönhetően – az áraikban kevésbé nyilvánult meg, habár azok így is jelentősen nőttek. A környezetvédelmi és biztonságtechnikai előírások szigorítása az egész iparágat továbbra is folyamatos fejlesztésre kényszeríti, amit a legtöbb gyártó csak úgy képes kezelni, ha ehhez partnereket (a többletköltségeket viselőket, köztük vevőket) tud maga mellé állítani. Ezért az áremelkedési trend tovább fog folytatódni. Az euro-5 és euro-6-os műszaki-környezetvédelmi előírásoknak megfelelő technológia és az egyéb fejlesztések költségei meg fognak jelenni az újgenerációs autók árában is – állítja Gablini Gábor.

Szűcs József

Olvasóink írták

  • 2. Joe 2008. január 31. 15:12
    „Valaki azt találta, hogy Eu.-ban egyes nyugati országokban korlátolt kiskocsit lehet jogsi nélkul is vagy simábban hajtani. Tehát akik elvesztik a jogsit és veszélyesek az uton, azok ilyet vesznek. Igen az lehet, viszont egyszeru modositani a torvényt, tehát ez nem lehet kifogás. Minden valamire való auto cég ma dolgozik egy olcsó kiskocsin, de Tata-val bajossan versenyeznek.”
  • 1. Joe 2008. január 31. 13:33
    „"A környezetvédelmi és biztonságtechnikai előírások szigorítása az egész iparágat továbbra is folyamatos fejlesztésre kényszeríti"

    "a nagy felvevő piacú, de gyenge vásárlóerejű országok (India, Kína, Afrika) számára kidolgozott konstrukciók tartoznak, melyek a környezetvédelem és a biztonság terén még olyan jelentős engedményeket tartalmaznak, amelyek a fejlett autózási piacokon, így az európain sem fogadhatók el."

    Szerintem az elnök a fenti állitásaival tudatzavarban van, mert ennek én már utánanéztem :

    A világ legolcsóbb autója

    http://www.kisalfold.hu/auto/a_vilag_legolcsobb_autoja/2043212/

    Joe 2008.01.26 16:48

    Tata nem esett fejre, mert jartasabb az uzleti dolgokban mint a tobbiek. Megvasarolta most a Jaguart és Landrover-t a Fordtol. Garantálom hogy nem Mo.-n fogják az olcsó kocsikat gyártani és Gyurcsi nem fog ott mellete állni a képen.

    Tehát a kocsi forradalmi és franciáktol vette Tata a suritett levegos motor szabadalmat ami már 15 éve létezik és vagy 50 patent. Nem kell a gyujtáshoz drot vezeték és jó fogyasztásu viszonylag gyors 33 loeros kis motor. Nagyon konnyu a karbantartas vagy akar motorcsere rajta.

    Composite muanyag amit repcsik hadipar is használlja és ragasztják, ez a jovo. Motor pedig átmegy simán a levego vizsgán mint a futty. Persze tudom hogy a gyengébbek szeretnek okoskodni.

    330 kilos, és 150 km sebes.

    Ez a fenti csak kis izesito volt innen angolul.

    http://www.nationalpost.com/life/driving/story.html?id=261331”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jön a retro-Trabant

Újjászülethet a hajdani NDK népautója, a Trabant. A retro-divatnak hála több német üzletember és… Tovább olvasom