Kisalföld logö

2016. 09. 25. vasárnap - Eufrozina, Kende 11°C | 22°C

Autók (kor)határ nélkül

A használtautó-kereskedők nem tartanak az uniós csatlakozástól, szerintük a gépkocsi-behozatalhoz szükség van szaktudásra. Másrészt inkább a piac fellendülésére számítanak.
A csatlakozás után még inkább kiszorulhatnak a piacról a „szoci" járművek.
A szervizek sem aggódnak, hogy nem lesz munkájuk, mivel az uniós kollégák szolgáltatási árai három-, négyszeresei a hazaiakénak. Az alkatrészek viszont olcsóbbak, mint idehaza. A hivatalos tájékoztatás szerint a csatlakozás után számottevően változnak az autók behozatalának vám- és adózási feltételei. Az EU-tagországokból származó járművek vámmentessé válnak, a vám mellett az általános forgalmi adót, a fogyasztási adót sem veti ki a hatóság. Vámot csak az unión kívülről jövő gépkocsikra kell fizetni, de ezeknél is differenciáltan csökken a vám, átlagosan 30–40 százalékkal.

Az uniós tagállamban az eladó az új jármű után nem számít fel áfát, a magyar vásárlónak kell azt bevallania az APEH-nek és megfizetnie a hazai szabályoknak megfelelően.

Használt személygépkocsik esetén más az eljárás, ha a vásárló vállalkozás és más, ha magánszemély. Amennyiben magyar magánszemély utazik ki egy tagállamba, hogy autót vásároljon, akkor az ottani áfamértéket számítják fel neki. A jelenlegi EU-tagállamokban az áfa mértéke alacsonyabb a hazainál, kivéve Svédországot és Dániát.
A csatlakozást követően a személygépkocsi behozatalához vagy itthoni vásárlásához kapcsolódó fogyasztási adó megszűnik. Helyébe lép a jármű forgalomba helyezéséhez kötött regisztrációs adó, tekintet nélkül arra, hogy a kérdéses járművet az unió területén, avagy harmadik országban vásárolták.

A regisztrációs adó mértéke megegyezik a jelenleg alkalmazott fogyasztási adóéval. A szakemberek szerint szinte biztosra vehető, hogy Magyarország EU-csatlakozása után ismét megnő a használt autók behozatala, hiszen a 2003. januártól megszigorított behozatali korhatár és a 2004. január elsejétől érvénybe lépő Euro-3-as környezetvédelmi motornorma jövő év május 1-jén érvényét veszti, megvalósítva ezzel az áruk szabad mozgását kimondó alapvető EU-direktívát.
A szervizek esetében bizonyára addig nem lesz változás, amíg a hazai fizetések nem érik el az uniós béreket. A magyar autójavítók jelenleg a kintiek óradíjának harmad-, negyedrészéért dolgoznak.

Két megyei Mercedes-szerviz vezetőjét – egyik osztrák tulajdonú – kérdeztünk meg arról, hogy milyen árakon javítanak. Szinte egybehangzó volt a véleményük, hogy egyelőre nem kell tartaniuk attól, hogy nem lesz munkájuk. A legdrágább óradíjuk a luxuskategóriában is alig haladja meg a hatezer forintot. Odaát, ha átszámítják, ez jóval húszezer forint fölött van. Nem csoda hát, hogy számos osztrák törzsvendégük van.
Az más kérdés, hogy az alkatrészek többsége olcsóbb külföldön. Ezért kuncsaftjaik magukkal hozzák a beszerelendő egységeket, s az üzlet ebben van. Ugyanis nemcsak olcsóbb a kint megvásárolt alkatrész, de még az áfáját is visszaigényelhetik, amikor kihozzák azt Ausztriából.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tankolásonként 600 forintos különbség

A benzinkutaknál az árcsökkenés után is akadnak különbségek, nemcsak társaságonként, hanem területi… Tovább olvasom