Kisalföld logö

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 24°C Még több cikk.

Audi: új RS 5 modell

Klasszikus stílusú, elegáns kupéba rejtett brutális erő – a Genfi autószalonon tartja premierjét az új Audi RS 5.


Magas fordulatú, 450 LE teljesítményű, 4,2 literes V8-as motorja kíméletesen bánik az üzemanyaggal. A hatalmas teljesítményt hétfokozatú S-tronic sebességváltó és az új központi differenciálművel szerelt quattro összkerékhajtás juttatja el a kerekekhez.

A quattro GmbH fejlesztésében készülő RS-modellek mindig is az Audi palettájának abszolút csúcsát képviselték. Az RS 5 ennek szellemében az immár 15 esztendős, még RS 2 Avant modellel kezdődött hagyomány folytatója, amelynek középpontjában a középkategóriában kínált kiemelkedő menetdinamikai képességek állnak.

A magas fordulatú koncepció szerint készült, atmoszférikus V8-as aggregát 4.163 köbcentiméteréből produkálja óriási teljesítményét, s szoros rokonságban áll a nagyteljesítményű R8 sportautót hajtó V10-es konstrukcióval. Mint az Audi szinte minden benzinmotorja esetében, az üzemanyag-ellátásról itt is az „FSI" jelzésű közvetlen befecskendezési rendszer gondoskodik, amely a Le Mans-i klasszikus hosszú távú versenyen az R8 versenygépben immár négy győzelemhez segítette a márkát. A common-rail berendezés 120 bar üzemi nyomáson működik.

A kettős vezetésű szívó- és kipufogórendszeren végzett gondos és részletes finomítások segítik a hosszú löketű erőforrást a szabad „lélegzésben", míg a hatékony keverékképzésről négy állítható vezérműtengely, illetve a szívócsatornákban mozgó, az égésterek vízszintes tengely körüli örvénylő áramlásaiért („tumble") felelős töltetterelő élek gondoskodnak. A 4.2 FSI mindenkor impozáns vonóerővel szolgál, miközben a felső fordulatszám-tartományokon is kifejezetten otthonosan érzi magát – akárcsak egy vérbeli versenymotor. Tekintélyes, 331 kW (450 LE) maximális teljesítményét 8.250 percenkénti fordulatszámtól bocsátja rendelkezésre, 430 newtonméter legnagyobb forgatónyomatéka pedig 4.000 és 6.000 percenkénti fordulat között jelenik meg a főtengelyen.

Bődületes erő, rendkívül érzékeny gázadási reakciók, kifejezetten pörgős karakter, öblösen zengő hang – az Audi kizárólag kézi munkával készülő V8-asa az erő és az érzelmek látványos és izgalmas ötvözete. A 4.2 FSI álló helyzetből mindössze 4,6 másodperc alatt katapultálja az 1.725 kilogrammos kupét 100 kilométer/órás tempóra, a gyorsításnak pedig 250 kilométer/óránál csupán az elektronikus korlátozás szab határt. Kívánságra az Audi 280 kilométer/órára állítja át a végsebességet.


Intenzív gazdaságosság
 
A gazdaságosság az Audi minden modelljében, így természetesen az RS 5 esetében is „szériafelszerelés". A bivalyerős V8-as aggregát 100 kilométerenként átlagosan 10,8 liter üzemanyaggal, azaz jóval kevesebbel is beéri, mint legfőbb vetélytársai. E kiváló érték nagyban köszönhető az Audi modulrendszerű gazdaságosságnövelő műszaki megoldásai következetes alkalmazásának. A motort és a teljes hajtásláncot minden részletében a mérsékelt belső súrlódások szellemében alakították ki a tervezők, az olajszivattyú a pillanatnyi szállítási igények szerinti szabályzás mentén működik, a fékezési és motorfék-fázisok mozgási energiáját pedig fejlett rekuperációs rendszer táplálja vissza elektromos energia formájában a fedélzeti hálózatba.

Az RS 5 ugyancsak a szériafelszereltséget gazdagító, hétfokozatú S-tronic sebességváltója magas hatásfokával és hosszan áttételezett fokozataival járul hozzá a gazdaságossághoz. E korszerű konstrukció két tengelykapcsolóból, illetve az ezekhez csatlakozó egy-egy önálló váltófélből épül fel. Mindkét egység folyamatosan aktív, ám egy időben csupán az egyik kapcsolódik erőzáró kötéssel a motorhoz. A sebességváltás tulajdonképpen az egyes tengelykapcsolók váltásaként zajlik, mégpedig villámgyorsan, lágyan, s a vezető illetve az utasok részéről alig érzékelhetően.

A vezető igény szerint akár teljesen automatikus üzemmódjában is használhatja az S-tronic – a magas fordulatú V8-as erőforrásban fellépő fokozott erőhatásoknak megfelelően – megerősített konstrukcióját, ám a kormánykerék kapcsolóbillentyűi révén akár manuálisan is vezérelheti. Az „Audi drive select" ugyancsak az alapfelszereltséghez tartozó rendszere segítségével az aktuális kapcsolási stratégia igény szerint az „auto", a „comfort" és a „dynamic" beállítások szerint változtatható. A startautomatika („Launch Control") programja segítségével a hétfokozatú S-tronic álló helyzetből a legintenzívebb gyorsulást biztosítva, teljes teljesítménnyel és minimális kipörgés mentén szabályozza az elindulás folyamatát.


Új quattro-technika
 
Az Audi összes RS-modelljéhez hasonlóan az RS 5 is a quattro állandó összkerékhajtási rendszeren keresztül továbbítja motorja forgatónyomatékát a kerekek felé. Az első és a hátsó tengely közötti nyomatékelosztásért felelős központi differenciálművet az Audi az összkerékhajtási rendszerek vezető gyártójaként immár egy újabb fejlesztési lépcsőt képviselő konstrukció formájában, az úgynevezett koronakerekes differenciálként mutatja be.

Az önzáró koronakerekes differenciálmű kifejezetten kompakt felépítésű, könnyű és magas hatásfokú. Lamella-szerkezetének köszönhetően a forgatónyomaték-elosztás első és a hátsó tengely közötti aránya széles tartományon szabályozható, adott esetben a nyomaték akár 70 százalékban előre, illetve maximum 85 százalékban hátra is irányítható. Az alaphelyzethez tartozó 40:60 arány már eleve határozottan sportos menettulajdonságokat biztosít.

Az új konstrukciójú differenciálmű fejlett, kerekenkénti elektronikus nyomaték-szabályzással működik együtt, amely szükség esetén a négy kerék bármelyikénél végrehajthatja a kellő beavatkozást. Ha különösen dinamikus vezetés közepette a kanyar belső ívén gördülő kerekek valamelyikének terhelése túlzott mértékben lecsökkenne, a rendszer még a kipörgés jelenségét megelőzően célzott fékezéssel avatkozik be, egyfelől mindenkor biztos vonóerő-átadási tulajdonságokat biztosítva, másfelől a járművön a kanyarvétel kinematikáját támogató perdítő-nyomatékot ébresztve.

Új quattro összkerékhajtása harmonikus kiegészítéseképpen az Audi a hátsó tengelyt kívánságra sport-differenciálművel is felszereli. E korszerű megoldás aktív szabályzással osztja el a hátra érkező forgatónyomatékot a hátsó kerekek között, határhelyzetekben még tovább növelve a jármű tapadási képességeit és stabilitását. A sport-differenciálmű elektronikus szabályzását tervezői az RS 5 számára célzottan még dinamikusabbra hangolták.

Az RS 5 futóműve rugói, lengéscsillapítói, elasztokinematikai jellemzői, valamint stabilizátorai tekintetében egyaránt sportosan feszes hangolású, miközben az Audi A5 modellhez képest 20 milliméterrel alacsonyabbra süllyeszti a karosszériát. Az alapkivitelhez exkluzív, 5-küllős design szerinti, 19-colos könnyűfém keréktárcsák, illetve 265/35 méretű gumiabroncsok tartoznak, ám az RS 5 kívánságra akár 20-colos tárcsákra szerelt 275/30 dimenziójú abroncsokon is legördülhet a szerelőszalagról. A hideg évszakra ugyanilyen méretű téli kerekek állnak rendelkezésre, a 19-colos változat hólánccal is használható.

A fékrendszer tekintélyes méretű, belső szellőzésű tárcsákkal készült tárcsafékekből épül fel, amelyek átmérője az első tengelyen 365 milliméter. A lehető leghatékonyabb hőelvezetés érdekében acél súrlódógyűrűiket a konstruktőrök furatokkal látták el, és speciális távtartókkal csatlakoznak az alumínium agyhoz. Az „RS" felirattal díszített, fényes fekete bevonatú féknyergek anyaga szintén alumínium, az elsőkön nyolc-nyolc dugattyú gondoskodik a kellően intenzív lassulásról. Kívánságra az Audi az első kerekeket 380 milliméter átmérőjű, szénszálas kerámia féktárcsákkal szereli, amelyek egyaránt extrém könnyűek, hőállóak és tartósak. Az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) sport-üzemmódot is kínál, s igény szerint akár teljes mértékben ki is kapcsolható.


Még dinamikusabban: az Audi drive select
 
A sebességfüggő rásegítésű servotronic kormányberendezés az RS 5 modellekben szintén feszesebb hangolással üzemel. Az ugyancsak az alapfelszereltséget bővítő „Audi drive select" menetdinamikai szabályzórendszer a kormánymű, a hétfokozatú S-tronic, a sport-differenciálmű, a motor és a kipufogórendszer alapvető szabályzását háromféle – „comfort", „auto" és „dynamic" – jellegmező szerint teszi lehetővé. Amennyiben a felszereltség az MMI-alapú navigációs rendszert is tartalmazza, mindezt egy negyedik módusz is kiegészíti, amelyben a vezető egyéni beállításait adhatja meg.

A motor tekintetében az „Audi drive select" a két fojtószelep, illetve a kipufogórendszer két hangoló-szelepének („sound-flap") szabályzásába avatkozik be. Utóbbiak nyitásakor az RS 5 eleve mélyen zengő hangja még teltebbé és karakteresebbé válik. A sport-differenciálmű mellett a dinamikus kormányzás is az „Audi drive select" egyik elemeként szerepel a választékban, amely a kormányzás áttételét folyamatosan a pillanatnyi sebesség szerint alakítja, a parkolások közvetlen kormányzásától egészen az autópálya-szakaszok biztonságosan magas áttételéig. E fejlett kormányberendezés a kanyarok menetdinamikai határtartományaiba érkezve, kismértékű önműködő kormányzási beavatkozásokkal segíti a jármű stabilitásának megőrzését.


Egy markáns atléta
 
Az RS 5 atletikus és erőteljes megjelenéssel áll az úton, klasszikusan vonzó kupé-sziluettjét most új, még élesebb és karakteresebb stílusjegyek teszik egyedivé. A „singleframe" hűtőrács ezúttal fényes antracitárnyalatú, rombuszmintázatú betétet kapott, a LED-technikájú nappali világítás lendületes fénycsíkjával kiegészített „Xenon plus" fényszórók pedig szintén a felszereltség részét képezik. A motortérbe, az első fékekhez és közvetlenül a hűtőre irányuló levegő markáns kontúrokkal kihúzott, megnövelt nyílásokon áramolhat be. Az új tervezésű lökhárító alul karakteres „splitter-peremmé" szűkül.

A hangsúlyos felső élekkel domborodó sárvédők egy klasszikus Audi-modellt, az összkerékhajtás úttörőjeként számon tartott Audi quattro vonalait idézik, amely éppen 30 esztendeje szintén a Genfi Autószalonon tartotta premierjét. Az oldalküszöböket szögletes idomok fedik, a „singleframe" hűtőrács és az oldalablakok szegélye, illetve a külső tükörházak pedig alumíniumból készülnek. A külső színek palettáján nyolc árnyalat sorakozik.

A far stílusát a két ovális kipufogóvég határozza meg, amelyek harmonikusan a lökhárítóba integráltan, a nagyméretű diffúzor-elem pedig hangsúlyosan, magasra húzva jelenik meg. A csomagtér-fedélbe épített légterelő 120 kilométer/óránál önműködően kiemelkedik, majd 80-as tempónál automatikusan visszasüllyed.

Az RS 5 alját kiterjedt borítás fedi, integrált légbeömlő nyílásokkal a hétfokozatú S-tronic sebességváltó és az első fékek számára. Az RS 5 fejlett aerodinamikai kialakítása autópálya-tempónál a stabilitást tovább fokozó leszorító erőt generál.


Dinamikus elegancia: az utastér
 
Az RS 5 utastere szintén a dinamikus elegancia jegyében született. Az integrált fejtámlákkal és hangsúlyos oldalpárnákkal kiformált sportülések elektromos állítással, illetve bőr/Alcantara bevonattal készülnek. A kínálatban mindemellett még határozottabb tartású, lehajtható támlájú kagylóülések, valamint szellőztető funkcióval is ellátott, lágy párnázatú klímakomfort-ülések is szerepelnek.

A kormánykerék erőteljes karimáját perforált bőr borítja, a műszerek fekete számlapjain pedig egyedi skálázás szerinti fehér számok sorakoznak. A gyújtás bekapcsolásakor a vörös mutatók egyszer röviden felfutnak, majd innen állnak be alappozíciójukba. A vezetőinformációs rendszer köridő-mérő funkciót („laptimer") és olajhőmérséklet-mérőt is kínál, az extrafelszerelésként rendelhető MMI-alapú navigációs rendszer pedig indításkor „RS" üdvözlőképernyővel köszönti a vezetőt. A belső tér alaptónusa a fekete, a díszítő berakások szénszálas műanyag, a kombinált műszeregységen pedig zongora-lakkfekete felülettel jelennek meg.

A pedálok, a lábtámasz és az extrafelszerelésként rendelhető MMI-alapú navigációs rendszer gombjai egyaránt alumíniumfelülettel készülnek, míg az ajtókilincseket – jellegzetes RS-stílusban – két vékony rúddal formálták meg. A küszöbléceket szintén alumínium-berakások díszítik, s az utastér egyedi stílusát „RS 5" feliratok teszik még inkább egyértelművé.

Kívánságra kifejezetten exkluzív megoldások egész sora áll rendelkezésre, például a sötét nemesacél-szövet, a zongora-lakkfekete vagy a csiszolt alumínium díszítőelemek, vagy éppen a különleges színekben és bőrfajtákkal kárpitozott ülések, esetleg az ezüstszínű mennyezetkárpit formájában. Mindezeken túl az „Audi exclusive" programjának RS-specifikus elemei is bővítik a választékot, köztük a szarvasbőr-bevonatú kezelőelemekkel vagy az „RS 5" feliratú szőnyegekkel.

Olvasóink írták

  • 2. Burkus_Zoltán 2010. március 26. 15:28
    „http://lemans.hu/r8-magazin.html

    Üdv: BZ”
  • 1. Agent 2010. március 25. 11:48
    „"amely a Le Mans-i klasszikus hosszú távú versenyen az R8 versenygépben immár négy győzelemhez segítette a márkát"

    Az nem R8-as volt, hanem az R10TDI, az R8 sorozatgyártású kocsi, az R10TDI pedig nem az, külsőleg sincsen hasonlóság.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

2013-ig öt elektromos és hibrid Ford

A Ford elkötelezte magát, hogy globális elektromos autó projektjének megfelelően 2013-ig öt… Tovább olvasom