Kisalföld logö

2016. 09. 30. péntek - Jeromos 14°C | 24°C

Audi quattro: erővel az úton

Az Audi quattro első prototípusai 1977 telén felmentek az Alpok legmeredekebb emelkedőin nyári gumikkal, hólánc nélkül. Ma az Audi minden modelljét kínálja négykerék-hajtással.

Az előnyök kézenfekvőek: egy autó motorteljesítményét teljesen kihasználni, vagy a télen leesett első havon gond nélkül közlekedni a legjobban négy meghajtott kerékkel lehet. A lehetséges vonóerő ilyenkor maximális. A quattro csúszós úton is szinte úgy gyorsul, mintha szárazon menne.

Technikai parádé

Az új Audi A4-es bemutatásakor még nem létezett az a modell, amelyet most próbára kaptunk. A neve hosszú, mint egy spanyol nemesé: Audi A4 1.9 PDTDI quattro. Magyarra fordítva: a világ egyik legjobb dízelmotorja, a Győrben készülő 1,9 literes négyhengeres, 130 lóerős, adagolópumpás
(PD), közvetlen befecskendezésű turbódízel (TDI) erőforrás dolgozik benne állandó összkerékhajtással. Ráadásul a motor nyomatéka nem kevesebb, mint
310 Nm, vagyis egy korszerű 1.6-os benzinesének
több mint kétszerese. Mindezt egy hatfokozatú, manuális váltón keresztül szabadíthatjuk az útra, ami azért jó, mert a dízelmotor használható fordulatszám-tartománya viszonylag csekély, körülbelül 1300-tól 4000-ig tart. A nyomaték viszont csaknem állandó közben, így  bármely sebességben nyugodtan autózhatunk, és országúton gond nélkül előzhetünk hatodikban, viszont egy utcai versenyen is kevés kihívónk indulhat a siker reményében.
Bemelegedés után a motor kellemes mély hangszínnel, ám löketszerű gyorsításokkal teszi a dolgát, ami illik is egy nagyon előkelő külsejű,
éjkék-metál, középszürke kárpitozású
luxuskocsihoz. A gyorsulás százig alig 10 másodperc, a végsebesség 200 fölötti, az átlagfogyasztás csak
6,1 liter, ami a legtöbb igénynek megfelelő. A technikai arzenálnak sincs még vége: a biztonságunkról a hat légzsákon kívül egy komplett, blokkolás- és kipörgésgátlós ESP-rendszer, valamint (igény szerint műholdas) riasztóberendezés gondoskodik.

A hegyek ura


A mai Audi quattro reklámfilmen egy A4-es modellt látunk, hegyi utakon haladva. Ezért tesztautónk kormányát gyorsan a Bakony felé fordítottuk, hogy ellenőrizzük: mit ér a quattrohajtás dombos-kanyargós vidéken?
Az eredmény minden várakozásunkat felülmúlta. A teszt „szenvedő alanya" egy német gyártmányú, nagyobb és drágább modell volt, amely egészen a cseszneki szerpentinig igencsak sietősen haladt előttünk, alig tudtuk vele a lépést tartani. Az első forduló után viszont fékeznünk kellett...
Néhány száz méterrel lemaradva elkezdtük mérni az Audi számára megfelelő kanyartempót, és alig hittünk a szemünknek: ha a sebességmérő jól működött, az azt jelenti, hogy az A4 quattro ezen a szakaszon mintegy 10 százalékkal képes gyorsabban haladni (száraz
úton, nyári gumikkal!), mint az eddig általunk próbált leggyorsabb elsőkerék-hajtású autó. Két kanyar után ismét fékeznünk kellett, ezért inkább visszafelé, zavartalan körülmények között mértünk ívsebességet ismét. Az eredmény hajszálra ugyanaz volt...

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Autógyártók az interneten

Az autógyártók számára alapvető követelmény, hogy jelen legyenek az interneten. Egy magára valamit… Tovább olvasom