Kisalföld logö

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 12°C | 22°C Még több cikk.

Audi Performance Roadshow: fehér villámok Győr útjain

Hova és meddig fejlődhet még az automobilizmus - ezt a kérdést sokan felteszik, leginkább maguk a gyártók, akik közül különösen a németek veszik nagyon komolyan az állandó fejlesztést. Ennek a folyamatnak - főleg a gyorsaságra alapozó - legfelső fokából adott alapos áttekintést az Audi Győrött, az úgynevezett Performance Roadshow keretében.
Audi TTS: a pitbull

A négykarikás márka kifejezetten fiatal és dinamikus vevőkörnek szánt TTS-ét kipróbálva azt kell mondanom, nem csak a húszéveseké a világ. Az alapmodellben még "csak" 200 lovas kétliteres, négyhengeres turbómotort 272 lóerősre pumpálták, csúcsnyomatéka tiszteletre méltó 350 Nm. Álló helyből 5,2 másodperc alatt van százon. Quattro összkerékhajtásával nemcsak egyenesen képes gyorsan haladni, de cikcakkban is. Mint a villám, szó szerint.

A motor, a váltó és a kipufogórendszer harmonikus összhangban muzsikál együtt, a felváltásoknál gyönyörű durrogások érkeznek a sportkipufogó felől, lelki szemeinkkel szinte látjuk a kirobbanó lángcsóvákat - de persze csak azzal, mert egy tiszta üzemű, katalizátoros benzinmotor ilyen csalafintaságokat nem művel. De nagyon szép alakítás, ahogyan eljátssza, és az is bámulatos, hogy ilyen szigorú emissziós normák mellett hoztak ki az Audi mérnökei ilyen szigorú teljesítményt egy kétliteres turbómotorból.




Elöl tehát a lelkesítő ordításra is képes turbófanfárok, hátul pedig a robbanásra kész petárdák fokozzák a sofőr jókedvét, és bizony, a jobb oldali pedál lenyomására bármikor kész elszabadulni a pokol, különösen ha az S tronic-váltó "S", vagyis sportfokozatban áll. A kettős tengelykapcsolóval dolgozó "S tronic" valóban villámgyorsan vált föl és le egyaránt. De az sem baj, ha áttoltuk a kézi kulisszába, ilyenkor ugyanúgy minden fokozatban leforgáshatárig őrjöng az erőmű, pehelyként rántva előre a kasztnit, és a kipufogóból jövő gyors robajlások közepette ugrik a következő fokozatra: cirógatja a vérbeli sofőr összes érzékét a kis huncut.

Igazából a TTS-t mégsem (csak) emiatt lehet nagyon szeretni, hanem a rendkívül kezes viselkedés, az elképzelhetetlen tapadással végrehajtott kanyarvételek miatt, amelyektől még egy sokat próbált sofőr lélegzete is eláll. Ugyanis a kipróbált autók közül - az R8-ast sajnos csak csodálni lehetett, vezetni nem - ennyire magabiztosan egyik sem követte az ívet, nyikkanás nélkül préselve az utasokat bármely irányba, könyörtelenül követve a lapított sportkormány által megszabott irányt, akár a gázpedált mélyre nyomva, akár a 17 colos átmérőjű, nagy teljesítményű féket dolgoztatva - neki aztán édesmindegy volt... Padlógázra vadul felugató nagynyomású turbómotorja, bármilyen helyzetből azonnali, erőteljes meglódulása és földhöz lapuló izmos teste alapján kiérdemli a pitbull nevet.

Az "alap" TT-t annak idején igaz, csak pár kilométeres úton próbálhattam ki, de kimondottan lendületes, könnyed sportkocsi benyomását keltette, ám a TTS más világ. Az igazi erő és a keményen sportos vezethetőség ezzel a modellel köszönt be az Audi TT világába - nem véletlenül hívják házon belül élményautónak. Az is a javából. Akár még egy 580 lóerős, V10 biturbó RS6-ossal összevetve is - de az már egy másik történet...

Bizony, a jóval erősebb RS6-ban már nehéznek éreztük kanyarban a bő két tonnát, és az S8-as komputeres légrugózása sem nyújtott ekkora oldalgyorsulási, irányítási élményt, bár kétségtelen, hogy képes úgy áthaladni vasúti átjárókon, mintha azokat csak elénk vetítenék. A TTS gyorsan befészkelte magát a vadóc kedvenc szerepébe, és ott is maradt. Pedig nem akármilyen gépek voltak még hátra.

Audi Performance Roadshow - 1.

Audi RS6: az Időkapu

Ha azt mondtuk, hogy a TTS-ben robbanáskész petárdák lapulnak, akkor az 580 lóerős RS6-ban padlógáz közben csak annyit érzünk, hogy elöl-hátul egyszerre robban atomjaira legalább egy tonna dinamit! Bármilyen eddigi jelző csekélység, hogy visszaadja az autó képességeit - az "iszonyatos", a "félelmetes" és a "lélegzetelállító" abszolút semmi ahhoz képest, hogy leírhassa, amit ez a hétmérföldes léptű biturbó-bivaly az úton művel. Hiába: 5 liter lökettérfogat, 10 henger és két turbófeltöltő szakértő kezekben a világ egyik legerősebb erőforrását eredményezi. Továbbá 4,6 másodperces gyorsulást százas tempóig. És ha a józan észt pillanatokra közben-közben visszanyerjük, észrevesszük, hogy a kilométeróra nem a szokásos 260-ig, hanem 320-ig skálázott. Ha pedig figyelünk gyorsítás közben a másodpercekre is, és osztunk-szorzunk, akkor felfogjuk, hogy egy RS6-ban nem evilági dolgok történnek, legalábbis nem autókra, legföljebb sugárhajtású vadászgépekre értelmezve. Csúcsnyomatéka 650 Nm, ez egy mai átlagautó hasonló adatának három-négyszerese. Bármilyen tempóról - hangsúlyozom, bármilyenről - hátba vágó gyorsulással képes elstartolni. A külföldi menetpróbákról olvasott beszámolók szerint messze 200 fölött is. (Ezt sem megerősíteni, sem megcáfolni nem áll módomban...) Miközben, ha úgy akarjuk, csöndes és kényelmes luxuskombiként siklik tova, bár ezt az üzemmódot fölöttébb nehéz tartósan kipróbálni. Komoly lelkierőt igényel.

Kezdődik az első kanyarral. Piros lámpa a Porsche Győr sarkánál, balra mennénk a Pápai úton. Telezöld, szemből senki: elindulunk. Mivel a kocsival már mentek, a motor üzemmeleg, előttünk senki, hát befordulás után nyomunk egy kövér gázt. Aztán a következő pillanatban - hangsúlyozom, a következő pillanatban - egy satuféket, ugyanis az előbb még 200 méterre lévő újabb piros lámpánál vagyunk. Ilyen mutatványt eddig csak szupersportkocsik tudtak.

Igen, míg el nem felejtem: az RS6-ost csak hozzáértők ismerik fel néhány külső elem, például a szélesített sárvédők, az ültetett futómű és a 20 colos kerekekre húzott 265/35-ös gumik alapján, mindenki másnak egy "sima" Audi A6-osnak látszik. Miközben Ferrarikat, Porschékat, Lamborghiniket hagyhatunk vele faképnél vidáman, könnyedén... az első kanyarig. Ami nem azt jelenti, hogy az RS6 ne tudna a hasonló autóknál jóval gyorsabban kanyarodni, de egy lapos sportkocsi ilyenkor kétségkívül előnybe kerül.


Audi S8: A rakéta-Hilton

A józan kompromisszum, a mindentudó szuperelegáns erőművész. Civilben luxuslimuzin: lényegében mindent beleépítettek, amit az Audi jelenleg szériagyártású autóban adni képes. Ezt tükrözi az ára is, messze a legmagasabb, közel van a 40 millióhoz. Pedig nemhogy két, de egyetlen turbó sincs benne. Nem is kell. Így is puskagolyóként lő ki a kereszteződésből, akár kanyarra fordulva is: a quattro meghajtásnak hála, hírből sem ismeri a tapadási gondokat.

Viszont így, turbó nélkül dübörög kellemesen visszafogottan, de azért átütő erővel a Lamborghini-eredetű, az Audi mérnökei által alaposan átdolgozott hatalmas V10-es. Vastag, zsíros gurgulázásától minden benzinvérű hátán vigyázzba állnak a szőrszálak. Menet közben pedig majdnem ugyanúgy rendezi át az időt és teret, mint az RS6-os, de valamivel szelídebben, vagy mondjuk úgy: kevésbé ijesztően. A beérkezett, már autózás közben is nyugalomra és kikapcsolódásra vágyó ember autója. Ami azért 450 lóerőt szolgáltat könnyedén, pillanatnyi habozás nélkül, amikor szükség van rá.

A belső pedig egyszerűen úgy a tökéletes 2008-as luxusautó, ahogy van. Lakosztály a Hiltonban: tágas terek puha bőrökkel, polírozott alumíniummal, modern kevlár-berakásokkal, szuperhifivel (Bang & Olufsen), Alcantara tetőborítással, tökéletes zajszigeteléssel, hangtalan szervomotorokkal, amelyek azon kívül, hogy az ülésektől a szellőzésig mindent beállítanak, még a félig becsukott ajtókat is a helyükre húzzák.

Igaz, tökéletes autó nem létezik, de az Audi S8 - mondom az elmúlt húsz évben kipróbált sokszáz, mindenféle méretű, erejű és felszereltségű kocsi után - nagyon közel áll hozzá. Fő előnye a hátsókerék-hajtású konkurenciával szemben, hogy az év minden napján használható. Havas-jeges latyakos útviszonyok között is tökéletesen magabiztos, hiszen a legmodernebb biztonsági elektronikák mellett az évtizedek óta fejlesztett Audi quattro hajtáslánc gondoskodik az úton tartásáról.

Audi Performance Roadshow - 2.

Audi S3: csokoládé chilivel

Első ránézésre ő lenne a mezőnyből a "női autó". Cukorfehér kompakt lakkfekete tetővel. Hm... Csak az a 265 tagú ménes a motorfedél alatt azért elgondolkodtató: mennyire való törékeny női kezekhez, tűsarkú topánkákhoz az a "gyeplő" ami ennyivel elbír.

Illetve, az S3 lehet női autó is akár. De akkor nem kérdés, hogy nevezett hölgy szende szépség, vagy korbácsos domina. Ha mégsem az utóbbihoz áll közel, akkor gyorsan meg fogja únni szélvészgyors, és kemény kezet kívánó partnerét. Merthogy az S3-as a nőies álca alatt kőkemény hot hatch, a javából. Vagyis erős ferdehátú, hogy valamelyest magyarázzuk ezt az angol kifejezést. Népszerű kategória: fordulékony, városban is használható kompakt autók, amelyek hétköznap családi üzemre, egyébként pedig sportos élményautózásra is alkalmasak. Az S3 illik a sorba: kuplungja és határozottan járó kézi váltója ha nem is férfikezet, de legalábbis edzőteremben trenírozott izmokat kíván. Amiben viszont kilóg a a sorból, az a kidolgozásában és anyagválasztásában tetten érhető igényesség, ami az Audi sajátja. Valamint a már említett 265 lóerő, ami a vetélytársak elé helyezi.

Menet közben először az tűnik fel, hogy a szokásos A3-as értékek mentén haladunk csendben, kényelemben, precízen járó kezelőszervekkel, kiváló tartású ülésekben, kellemes hangulatban. Amikor pedig sportosabban mennénk, elég egy pöccintés a gázpedálon, hogy azt érezzük, mint aki csokoládé majszolása közben chilipaprikába harap: ébresztő! Szerencsénkre a futómű és a fékek pontosan a motor szintjén állnak, soha nem érezzük, hogy bármelyik kevés volna a másik kettőhöz képest. Indulhat a játék, az eljutás A-ból B-be kedvünk szerint nyugtató luxusutazássá vagy izgalmas, adrenalinban gazdag gyorsulások és lassulások, kanyarodások sorozatává is változhat. Persze a józan ész határain belül, hiszen nem kell ahhoz okvetlenül szabályt szegni, hogy egy hegyi szerpentinen élvezhessük egy kiváló kocsi előnyeit...


Mi kéne, ha volna?

Egy apró megjegyzés még ide kívánkozik, hogy el tudjuk helyezni az autókat a saját magunk dimenziójában. A motortéri fényképek elkészítéséhez a TTS, az RS6 és az S8 kulcsait kellett elkérnem. Gyors fejszámolás után kiderült, hogy a három slusszkulcshoz tartozó járművek összértéke megközelíti a 90 millió forintot.

Végül illene választ adnom: széna vagy szalma? TTS, S8, S3 vagy RS6?
A kérdés összetett, legyen az a válasz is.

A garázsomban két autónak van hely, ha csak ez lenne a korlát, játszani a TTS, közlekedni az S8 kéne. Ha viszont mindenképpen egy autót kéne megneveznem, akkor a külön-külön kevesebbet nyújtó, de mégiscsak a legerősebb és legsokoldalúbb RS6 lenne a befutó. Egye fene, mellé női autónak még az S3-as, a családi ellenkezés elsimítására. ;-)

Elméletben egyszerű, a gyakorlatban viszont kellene hozzá kb. 55, illetve 45 millió forint, és tegyük hozzá: az éves fenntartási költség üzemanyagok nélkül is elérheti egy korszerű kisautó vételárát... Az S és RS jelű Audik nem lesznek népautók tehát, de annak mindenképpen örülhetünk, hogy Győrben ilyen csúcsjárművek készülnek - részben vagy egészben, a TTS például teljesen, de a többi autónak a motorja és néhány karosszériaeleme mindenképpen. Ez ugyanis azt jelenti, hogy az Audi versenyképes maradt a luxuskategóriában, sőt: sok tekintetben vetélytársai előtt haladva az élre tört.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Finoman megmunkált nagyvas

Az új Volvo XC60 az XC modellek sokoldalú képességeit és egy kupé eleganciáját ötvözi, ehhez nem… Tovább olvasom