Kisalföld logö

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 9°C | 14°C Még több cikk.

A koromszűrő növeli a dízelek fogyasztását

A hivatalosan „részecskeszűrőnek” nevezett alkatrész növeli a dízelmotor fogyasztását.
A francia példa nyomán a német autógyárak is egyre inkább rákényszerülnek arra, hogy dízelmotoros modelljeiket koromszűrővel hozzák forgalomba. Hogy eddig berzenkedtek e szükségesnek és ésszerűnek tűnő műszaki tartozék bevezetése ellen, az alkalmasint azzal magyarázható, hogy a hivatalosan „részecskeszűrőnek" nevezett alkatrész növeli a dízelmotor fogyasztását.

Már az Euro 3 szabvány előírásainak megfelelő motorok is csak úgy tudták teljesíteni a nitrogénoxid kibocsátására megszabott normát, hogy a konstruktőrök megemelték a visszavezetett kipufogógáz mennyiségét (AGR), valamint későbbre tolták el a befecskendezés kezdéspontját a motor részleges terhelési tartományában. Az idén általánossá váló részecskeszűrők beépítése az Euro 4 szabványnak megfelelő motorokba tovább növeli a dízelek fogyasztását – mint minden olyan lépés, amelynek célja az, hogy mennél tisztább gázokat pöfögjön ki egy dízelmotor.

Ennek során a legtöbb feladat a befecskendezés körül adódik. Ez késztette a Volkswagen konstruktőreit arra, hogy – a Siemens mérnökeivel összefogva – kifejlesszék az úgynevezett piezo szivattyúfuvókát (PPD), amelyet a Chemnitz melletti Stollbergben létrehozott vadonatúj gyárban készítenek sorozatban. Innen szállítják a PPD-egységeket a VW gyáraiba, hogy ott elsőként a Passat TDI típusokba szereljék be őket. (Ez az új verzió tavasszal kerül a német VW-szalonokba.)

Az új TDI motor 140 lóerős, illetve ennél nagyobb teljesítményű változatban kerül a Passatok motorterébe. A továbbfejlesztés egyik eleme, hogy a befecskendezés nyomásértéke 2050 barról 2200 barra emelkedett, amit a PPD alkalmazása tesz lehetővé. A nyomást tovább is lehetne fokozni, ám a VW mérnökei ezt nem tartják járható útnak, mivel a nyomás növekedésével emelkedne a befecskendezés által fölvett teljesítmény (amelyet szintén a motornak kell leadnia, ezáltal viszont tovább nőne a fogyasztás).

A konstruktőrök némileg zúgolódva dolgoztak a részecskeszűrőhöz kapcsolódó feladatok megoldásán. „A dízelmotorok fejlesztői közül senki sem rajong a koromszűrőért – árulta el a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak a VW mérnökcsoport vezetője, Hartmut Stehr. „A szűrő tisztán politikai kérdés, amelyhez annyi csodavárás kapcsolódik, a vásárlók olyan makacsul ragaszkodnak hozzá, hogy az ipar kénytelen meghajolni a nyomás előtt. Csak remélhetjük, hogy a gázolaj homogén elégetésére való áttérés nyomán a szűrő fölöslegessé válik."

Addig azonban jönnek az újabb és újabb „ketyerék", hogy tisztábbá varázsolják a dízelmotorok kipufogógázait, emelve az eddig takarékosnak számító erőforrások fogyasztását. Tekintettel a hazai üzemanyagárak alakulására (hovatovább már nincs különbség a 95-ös oktánszámú benzin és a gázolaj ára között), ez a trend megtörheti a dízelek Magyarországon is tapasztalható térhódítását.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Audi kontra BMW

A két nagy német autómárka (Mercedes és BMW) árnyékában évtizedeken át szerény harmadikként meghúzódó Audi jelentős sikerként könyvelheti el, hogy a "négykarikás" márka felzárkózott a müncheni konszern járműveihez. Erről tanúskodik az Auto, Motor und Sport szaklap százezer autótulajdonos körében végzett, februárban nyilvánosságra hozott felmérése. Tovább olvasom