Kisalföld logö

2018. 02. 19. hétfő - Zsuzsanna -5°C | 4°C Még több cikk.

20 éves a VW Multivan

20 évvel ezelőtt, a Multivan megszületésével egy új járműkategória jött létre, a többfunkciós kishaszonjármű.

A jubileumra megjelent a Multivan Twenty speciális modell.

Hét utas plusz a csomagjaik számára elegendő hely, konferencia-kialakítás, játszóhely a gyerekeknek, hobby-helyiség, éjszakai raktár: a Volkswagen Multivan nem „csupán" nagyterű limuzin, szabadidő-autó vagy áruszállító – hanem mindezek kombinációja.

Kattintson a képre!
20 évvel ezelőtti bemutatkozása óta a Multivan térkihasználási koncepciója az aktív, szabadidő-orientált párok, a fiatal családok és az üzletemberek egyre nagyobb seregét győzi meg. Csak a múlt évben Németországban több mint 20 000 vevő döntött a Multivan mellett. Ez épp elég ok arra, hogy a Multivan Twenty speciális modell emlékeztessen erre a sikertörténetre. Felszereltsége visszautal a kezdetekre: hosszabbított, ún. Multiflexboard ágy, sötétítőfüggönyök, valamint hőszigetelt doboz. A metálfényezést (ravennakék,  tükörezüst és terepszürke), alu-kerekeket, sötétített üvegezést, oldalvédő csíkot, az utastér felett szellőzéssel ellátott tetőburkolatot, ülésfűtést és a Delta típusú rádiót tartalmazó széria-felszereltség nem hagy további kívánnivalót maga után.

Térkihasználási koncepció

Tér a családnak, a szabadidő eltöltésére és a hobby-tevékenységhez – az 1985-ben megjelent Multivan meggyőző ereje a nagy térkínálatban és a variálható térkihasználásban rejlik. A családi, foglalkozásbeli célok betöltésére és a szabadidő eltöltésére a dupla ággyá alakítható 3 személyes hátsó ülés, az egy vagy két egymással szembeni ülés, valamint a lehajtható asztal teszi egyedi és rugalmas módon kihasználhatóvá a Multivant.

Nagyterű limuzinként használva akár hét személy számára is helyet ad, a szó legszorosabban vett értelmében: ha mind a hét helyen ülnek, az utasoknak akkor sem kell kompromisszumot kötniük a könyök és térd számára rendelkezésre álló tér nagyságát illetően, és egyiküknek sem kell lemondania arról, hogy csomagját magával vigye. Az elforgatható egyedi ülések minden utasnak lehetővé teszik, hogy menetirányba nézzen.

Vonóerő és sebesség

A Multivan ötféle motorváltozattal kerül piacra, amelyek az autós hétköznapokon elegendő vonóerőt szolgáltatnak, de lehetővé teszik az élvezetes vezetést is. Az öt-és hathengeres motorokhoz hatfokozatú nyomatékváltó csatlakozik. A Multivan a 4MOTION összkerékhajtással (kézi kapcsolású váltóval) is megrendelhető. Az alapfelszereltséghez tartozik a négycsatornás ABS, ASR, EDS, MSR (kivéve: 4MOTION) és az ESP (ez csak a 77 kW-os változatnál külön rendelendő opció).

Az asztalon lehet játszani vagy piknikezni, a nagy fekvő felületen tombolni vagy pihenni, a meleg vagy hideg italok és ételek elővarázsolhatók a hőszigetelt dobozból – a Multivan a szabadidő-autó minden kellékével rendelkezik. Az alvóhellyé átalakítható hátsó ülőpaddal, a beépített, lehajtható asztallal és az új 32 literes hőszigetelt dobozzal a Multivan ideális útitárs a hétvégéken vagy nyaraláskor. Számos kiegészítő felszerelés – pl. függönyök, melegvíz előállítás és kiegészítő fűtés, második akkumulátor – rendelkezésre áll ahhoz, hogy ezeket a szabadidő autós adottságokat egyedileg még tovább lehessen bővíteni.

Áruszállítás

Áruszállítóként a Multivan különösképpen a terjedelmes áruk szállítására alkalmas. A hátsó üléspad kiszerelése után négy kényelmes ülés és nagy rakodótér áll rendelkezésre – ideális arra, hogy az egész család együtt induljon a nagybevásárlásra. Ha az egyedi üléseket is otthon hagyjuk, jelentős 4,3 négyzetméteres rakfelület és 5400 literes rakodótér jön létre. A Multivan vontató járműként is növeli a szállítási kedvet: a 2500 kg-os maximális (fékezett) vontatmány-tömeggel és az erős TDI-motorokkal a legkedveltebb vontatójárművek közé tartozik.

A Multivan története

A Volkswagen Multivan sikertörténete 1985-ben kezdődött a Frankfurti Nemzetközi Autókiállításon. Egyéves fejlesztés után itt ünnepelték a többcélú jármű premierjét, még akkor is, ha a Volkswagen hivatalosan csak egy tanulmányautóról beszélt. Az újdonság „tesztköre" a látogató közönségnél olyan sikeres volt, hogy egy év múlva megindult a sorozatgyártás.
A Multivan a kombi és a Caravelle közötti rést volt hivatott betölteni. A fogat harmadik tagjaként a többcélú autó szerepét vállalta fel, amely egyesíti magában a kombi, a kisbusz és az utazóautó tulajdonságait. Ennek megfelelően a tervezők azt kapták feladatul, hogy hozzanak létre egy olyan járművet, amely lehetőséget ad az éjszakázásra, nagy kiterjedésű csomag szállítható vele és elegendően nagy akár egy népes család számára is.

A Volkswagen konstruktőrei végül is három különféle koncepciót mutattak be, melyek alapvetően még ma is érvényesek.  Közös jellemzőjük a hátul található üléspad, amely fekvőhellyé alakítható. A kocsi bal hátuljába tervezett lapos szekrényt a Volkswagen ugyan elvetette, később azonban a különböző lakóautó-gyártóknál ez egy fülkévé alakult át. A második számú változathoz a maga két könnyen kiszerelhető összecsukható ülésével, valamint a harmadik változathoz a három véglegesen beszerelt üléssel és a hűtődobozzal 1999-ig hű maradt a Volkswagen. Ezt a koncepciót a felszereltségtől függően középen elhelyezett egy vagy két elforgatható egyedi ülés váltotta fel.

Egyszerűtől a luxusig

Míg az első Multivan az akkori farmotoros – házon belül T3-nak titulált – Transporter alapjaira épült, és külsőleg meglehetősen egyszerű megjelenésű volt, 1988-ban a Volkswagen két speciális modellel (melyeket külső színükről Blue Star és White Star névvel láttak el) járt a szabadidő-orientált vevők kedvében, melyek az akkori inkább rusztikus, darabos megjelenésű „igavonó" kissé kifinomultabb változatai voltak. További megkülönböztető jegyük volt a leültetett karosszéria és a könnyűfém tárcsákra szerelt széles gumiabroncs. A kettős fényszórójú hűtőrács, valamint a beburkolt ütközők már a korábbi Multivan Magnum speciális változatból ismerősök voltak.  1992-ben és 1993-ban a T4-es alapján a szép kivitelű Allstar és Classic modellek jelentették a kék-fehér ikerpár korszerű változatait.
Míg a Volkswagen az első generációs Multivan finomító simításain munkálkodott, megkezdődtek az utód bevezetésének előkészületei. Az ok: a Transporter negyedik generációjának (T4) fejlesztése gőzerővel folyt. Az évi nyolcezres darabszámokat tekintve nem volt kérdéses, hogy hamarosan megjelenik az új Multivan is – sorozatgyártása 1991-ben kezdődött meg.

Ennél nagyobb meglepetés is érte az 1992. évi Stuttgarti Tavaszi Vásár közönségét: az új, a T4-es Transporter alapjaira épült elsőkerékhajtású Multivan mellett a Volkswagen az elődmodell korlátozott darabszámú speciális változatát is bemutatta. Ennek a 2500 darabos szériának a segítségével ünnepelte a régi T3-as a visszatérését, és így válhatott a megrögzött farmotor-rajongók számára kultusz-autóvá.

A T4-esen alapuló új Multivan térkihasználási koncepciója megegyezik elődjéével. Új formában, korszerű technikával és javított felszereltséggel újabb híveket szerzett a Van-ek szerelmesei között. 1996 őszétől az összes Multivan-változat élvezi az új Transporter-generáció alapvető továbbfejlesztéséből származó előnyöket. Személyautó-átalakításként megkapták az új, hosszított orr-részt, amely helyet ad az új hathengeres VR motornak.

De ezzel nem állt meg a világ a Multivan körül. 1997 őszén a a Volkswagen limitált sorozatként piacra dobta a Topstar elnevezésű speciális változatot, amely  fűszerzöld színben, kékesszürke metál lökhárítóval és küszöbbel kombinálva sportos, de barátságos megjelenésű. A Multivan Family változattal ugyanakkor egy kedvező árú, vonzó többcélú változatot sikerült kialakítani: a hűtődoboz és néhány nem túl fontos felszerelés elhagyásával az ár a 25 000 eurós határ alá került.

Az általános modellfejlesztés során 1998-ban a Multivan új formájú műszerfalat kapott. A felszereltségi struktúra megújult, ennek során a régóta a kínálatban szereplő modellt a nagyterű limuzin irányába mozdították el a fejlesztéssel. Már az alapfelszereltséghez tartoztak az olyan funkcionális elemek, mint a központi zár és az elektromos mozgatású és fűtésű külső visszapillantó tükrök. A Multivan kétféle felszereltséggel (Basis és Comfortline) került forgalomba. A régóta a kínálatban szereplő Allstar és Classic modelleket egy új vonzó kivitel, a Multivan Atlantis váltotta fel. Különleges vezetési élményt nyújtott az új, 150 lóerős TDI-változat.

1999-ben egyetlen alapvető változtatást hajtottak végre a Multivanon: középre elforgatható és eltolható egyes ülések kerültek, az üléshez rögzített hárompontos biztonsági övvel. A rákövetkező években említésre méltó koncepcionális változást nem végeztek.

Az új VW-busz, a T5 bevezetésével együtt a Multivan-koncepciót is erőteljesen átdolgozták.  Az ezerarcú járműre először került (a bal oldalra) tolóajtó. Kizárólag a Trendline változat emlékeztet a tolóajtóval, a fekvőpaddal, egy darab egyes üléssel és a bal oldali kihúzható asztallal az ős-Multivanra. A Comfort- és Highline kivitelek egyértelmű bejelentkezésnek tekinthetők a virágzó kishaszonjármű-piacra.

Új vonás a hátsó rész átalakíthatósága. Ezt a padlózatban kialakított sínrendszer teszi lehetővé. Ezzel a rendszerrel az egyes ülések, a fekvőhellyé átalakítható üléspad, és a Comfort/Highline kivitel asztala is a hátsó rész tetszőleges helyén rögzíthető. A Trendline egyes ülése, valamint a Comfort/Highline második üléssorának két egyes ülése elforgatható. A hátsó üléspaddal együtt képezik a fekvő felületet a Multivanban.
Kívánságra meghosszabbítható ágy és a sötétítést szolgáló „jó éjszakát" csomag is rendelhető. Az összes üléshelyen a hárompontos biztonsági övet az üléshez rögzítették és így az ülés minden helyzetében optimális biztonságot ad. Az állítható magasságú és dőlésszögű fejtámlák is hozzájárulnak a biztonság megteremtéséhez.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Határon túli javítások

Ami kedvez a vevőknek, az nem jó az autószerelőknek: az egyre tartósabb motorok és a hosszabb szervizintervallumok miatt csökken a szakműhelyek kihasználtsága. A folyamatosan szűkülő piac és a szigorodó európai uniós előírások, valamint a gyártók egyre magasabb követelményei is alaposan megrostálták a kontinens hálózatát. Tovább olvasom