Kisalföld logö

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -2°C | 4°C

Audi Győr - Jó érzés a G9 apukájának lenni

Okosépületet álmodott meg Takács Péter épületgépész-mérnök, az Audi Hungaria G9-es csarnoka energiaellátásának és épületgépészetének megtervezője. Hogy mit tud ez az épület, s mit takar az Audiban az "energiamenedzsment" kifejezés, azt a cikkünkből hamarosan megtudják.

Az Audi Hungaria mindennapjait és dolgozóit bemutató sorozatunk rendszeres olvasóinak talán már nem kell megmagyarázni, hogy mit jelent a "G9"-es rövidítés. De annak, aki először találkozik ezzel a rövidítéssel, mindenképpen érdemes.

Az Audi győri gyárában az építés sorrendjében számozták a csarnokokat, vagyis az első lett az 1-es, a tizedik pedig a 10-es. A „G" betű pedig a konszernen belül Győrt jelöli, vagyis a G9 a győri, sorrendben kilencedik csarnokot takarja.

Nem véletlenül vettük elő ezt az épületet, hiszen ennek az épületgépészeti tervezéséből Takács Péter épületgépész-mérnök bőven kivette a részét. A Budapesti Műszaki Egyetemen végzett a még mindig fiatal mérnök, aki rövid ideig szerencsét próbált egy kisebb cégnél, míg aztán szülővárosában, Győrben s az Audiban kötött ki. "A mostani feladataimat is látva tudom teljes bizonyossággal mondani, hogy nagyon jó döntés volt" – mondja.

Takács Péter: Huszonkilnc évesen fontos fogaskereke vagyok a rendszernek, ami jó érzés
Takács Péter: "Huszonkilnc évesen fontos fogaskereke vagyok a rendszernek, ami jó érzés" Fotók: H. Baranyai Edina


Lássuk akkor ezeket a feladatokat, illetve Takács Péter egy munkanapját. Minden reggel, az otthoni készülődés alatt már végiggondolja, milyen feladatok várnak rá. Reggel hétkor aztán pontosan látja, aznap melyek lesznek az üzemeltetéssel kapcsolatos teendői. Az öttagú kis csapat – Péterrel együtt négy mérnök és a vezetőjük dolgozik a "teamben" – felel azért is, hogy a mostanra hatalmasra bővült győri
Audi-gyár valamennyi csarnokában legyen például fűtés, nyáron hűtés; ivóvíz, szennyvíz-elvezetés, sűrített levegő és természetesen villamosenergia-ellátás is. Az üzemeltetett rendszerben elkerülhetetlen kisebb-nagyobb meghibásodásokat a gyár diszpécserszolgálatával, illetve egy alvállalkozói csapattal oldják meg.

A központi energiaellátási mérnökcsapat fontos láncszeme a termelésnek, csak egy példa: egy járműgyári kazán egy óra alatt annyi energiát fogyaszt el, amennyi egy családi ház éves felhasználása. Nem mindegy tehát, hogyan tudnak az energiával gazdálkodni: egyrészt legyen mindig gáz, hő és áram, amikor kell. Másrészt elvárás, hogy minél kevesebbet fogyasszanak a berendezések. Az Audi már egy korábbi, sajtónyilvános rendezvényén (amelyen szintén az energiagazdálkodás volt a téma) bejelentette, hogy 2018-ig 25 százalékkal csökkenteni kívánja az energiafelhasználását. Az új gyáregységek, csarnokok tervezésénél már ezt a célt is figyelembe veszik.

Takács Péter szívesen foglalkozik az üzemeltetésen kívül érdekes épületgépész-tervezési feladatokkal is. Elérkeztünk az oly sokszor emlegetett G9-es csarnokhoz, amelyet a gyáron belül „okosépületnek" neveznek. Energiafelhasználás tekintetében valóban „okos": Takács Péterék minden helyiségbe terveztek szén-dioxid-mérőt, amellyel azt lehet mérni, hányan tartózkodnak a helyiségben. Ha többen vannak, több oxigénre van szükség, ha kevesebben, akkor értelemszerűen kevesebbet kell a rendszernek a légtérbe pumpálnia – így kevesebb energiát is fogyasztanak a gépek. Újdonság az álmennyezet mögé szerelt rendszer is, amely hűtésre és fűtésre is alkalmas, s amely a kompresszorok úgynevezett hulladék hőjét használja fel. S végül „okosan" reagál a klíma is a csarnokban, ugyanis ha az ablakot kinyitják, akkor automatikusan kikapcsol. Az előbb felsorolt újításokkal csak ebben az egy csarnokban, tehát a G9-esben annyi energiát tudnak megspórolni, mint ami egy közepes méretű iskola éves fűtési igénye.

Napkollektorokat is használnak a kísérleti motorgyártó központban
Napkollektorokat is használnak a kísérleti motorgyártó központban


Az üzemeltetés optimálissá tétele az egész konszernen belül fontos cél, nem csak a győri motor- és járműgyárban. Az energiamegtakarítás mellett üzembiztonsági célt is szolgálnak ezek a fejlesztések. Érdekesség, hogy a Volkswagen-konszernen belül létezik egy olyan közös internetes felület, ahová a munkatársak (legyenek azok magyarok, németek, brazilok vagy spanyolok) az ötleteiket feltölthetik. Takács Péter is rendszeresen beírja ide az ötleteit, de azt is, ha esetleg kérdése van valamely fejlesztésével kapcsolatban. A közös nyelv a német, s lehet, a választ épp Ingolstadtból vagy Barcelonából kapja meg. S fordítva is igaz: ő is segíthet egy-egy korábbi, feltöltött konstrukciójával valamely problémát megoldani.

Nem véletlen, hogy ezek után azt mondja: „Egy fiatal mérnök ennél kreatívabb munkát keveset találhat. Itt ráadásul nemcsak papíron tudunk valamit megtervezni, hanem a hatékony megoldásokat meg is valósítja a cég. Ezt egy kisebb vállalat nyilván nem engedhetné meg magának, de az Audi a jövőnek is épít. Ennek pedig részese lehetek.

Huszonkilenc évesen fontos fogaskereke vagyok a rendszernek, ami jó érzés. S az is, amikor elmegyek a G9 mellett. Szerintem minden mérnök – tervezzen az illető hidat, házat vagy egy energetikai rendszert – büszke a gyermekére. Én is az vagyok."
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Túl szerénynek találják a pápa autóját Dél-Koreában

A katolikus egyház feje egy "mezei" kis Kia kocsiban távozott a repülőtérről Szöulba csütörtökön,… Tovább olvasom