Ésszerűtlen elképzelés

2024.05.11. 13:15

Az Autós Nagykoalíció elnöke: a főváros tömegek közlekedését lehetetlenítené el (videó)

A szakember szerint bőven lenne mód a budapesti közlekedés javítására, a dugóhelyzet enyhítésére és a károsanyag kibocsátás ezzel együttjáró csökkentésére.

MW

Szmogriadó tájékoztatási fokozata Budapesten

Forrás: MTI

Fotó: Szigetváry Zsolt

Mindössze néhány napja döntött a Karácsony Gergely-féle városvezetés a Budapesti Klímaügynökség létrehozásáról, az új intézmény irányítására felkért Ámon Ada máris egy olyan elképzeléssel állt elő, amely rendkívül nehéz helyzetbe hozná a budapesti autósok nagyobbik részét. Az energiapolitikai szakértő ugyanis arról beszélt egy podcastműsorban, hogy kitiltaná a főváros utcáiról a 10 évnél idősebb gépkocsikat.

Amellett, hogy ez a terv tömegek közlekedését lehetetlenítené el, ezer sebből vérzik. – Eleve nem értelmezhető egy autót pusztán az életkorát alapul véve kizárni a forgalomból, hiszen ennél sokkal meghatározóbb a műszaki állapot. 

Ha egy tizenvalahány éves  autót folyamatosan hordtak tervszerű, megelőző karbantartásra és a műszaki állapota megfelelő, akkor akár egy néhány esztendős járműnél is alacsonyabb lehet a károsanyag kibocsátása.

 A jármű igénybevételének mértékén is sok múlik. Például sok olyan viszonylag új autó van, amellyel néhány év alatt többször annyi utat tesznek meg, mint egy 10 évesnél régebbivel – fejtette ki a Magyar Nemzet kérdésére Knezsik István, az Autós Nagykoalíció és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke.

Szavai szerint az elmúlt évek tapasztalatai is arra intenek, hogy az említetthez hasonló elképzeléseket nem árt óvatosan kezelni, hiszen korábban felmerült a fokozottan szennyezőnek tekintett diesel autók betiltása, ám extrém esetben, erősen szmogosabb napokon előfordulhat, hogy a legmodernebb diesel motorok jobb levegőt engednek ki annál, mint amit beszívnak. A szakember annak fényében is rendkívül alacsonynak nevezte a 10 éves határt, hogy a magyar személygépkocsik átlagéletkora 16 év országosan. 

– A főváros terveinek kivitelezésében az is komoly nehézséget okozna, hogy a személygépkocsik döntő többsége lízingelt, céges autó.

 Ezeknek az autóknak a tulajdonosai pedig a különböző lízingcégek és flottakezelők, amelyek hiába vannak mondjuk Budapestre bejegyezve, ha a járműveket más városokban használják – mutatott rá Knezsik István. További problémaként említette: azt sem tudni, hogy Budapestnek pontosan mely részeiről tiltanák ki a 10 évesnél régebbi járgányokat, ahogy az sem ismert, hogy miként, milyen módszerrel próbálnák kiszűrni a potenciális szabályszegéseket. – Mindez azt mutatja, hogy nem egy alaposan átgondolt elképzelésről van szó – tette hozzá. 

A szakember szerint azonban bőven lenne mód a budapesti közlekedés javítására, a dugóhelyzet enyhítésére és a károsanyag kibocsátás ezzel együttjáró csökkentésére.

 – Nagyon jótékony hatása lenne például annak, ha a főváros főbb csomópontjain szenzorokkal látnák el a közlekedési lámpákat, hogy azok a tényleges forgalomnak megfelelően váltsanak – vetette fel Knezsik István.

A Városháza autóhasználatot korlátozó terveiről Dömötör Csaba is elmondta véleményét közösségi oldalára feltöltött videójában, amelyet itt tekinthet meg:

Több ezer fiatalt és családot sújtana, ha Karácsonyék kitiltanák az idősebb autókat a fővárosból

Több ezer fiatalnak és kisgyermekes családnak nehezítenék meg az életét Karácsony Gergelyék, ha kitiltanák az idősebb autókat a fővárosból – hangsúlyozta Renge Zsolt, a Fidelitas budapesti elnöke szombaton, sajtótájékoztatón.

Mint mondta, a Budapesti Klímaügynökség élére kinevezett Ámon Ada egy podcastban arról beszélt, hogy azon dolgoznak, miként lehetne kitiltani a fővárosból a túl öreg gépkocsikat.

A Fidelitas mindezt felháborítónak tartja, hiszen például 440 ezer tíz évnél idősebb autó közlekedik jelenleg Budapesten, ez a fővárosi forgalomban lévők közel kétharmada – mutatott rá Renge Zsolt.

Kiemelte: "Nekünk és sok budapestinek ez egy húsbavágó kérdés". A Fidelitas elfogadhatatlannak tartja, hogy pályakezdő fiataloktól, kisgyermekes családoktól várják el, hogy vadonatúj autójuk legyen.

Nem azért vezetnek öregebb autókat, mert szennyezni akarják a környezetet, hanem mert sokuknak csak ez fér bele a költségvetésébe – tette hozzá.

Elmondta: a főpolgármesternek tíz év se kellett ahhoz, hogy bajt okozzon a városnak, elég volt hozzá öt év is.

"Mi nem az autónkat, hanem Karácsony Gergelyt fogjuk lecserélni június 9-én, mert már így is több kárt okozott Budapestnek, a budapestieknek, mint a tíz éves autónk" – hangsúlyozta az elnök.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában